Västerås poisti sianlihan koulujen ja päiväkotien ruokalistoilta

0

Västeråsin kaupungin koulujen ja kunnallisten päiväkotien ruokalistoilta ollaan syksyn mittaan otettu sianliha kokonaan pois. Kaupungista kerrotaan, että oppilaille ja henkilökunnalle ollaan nyt alettu tarjoamaan ravintorikkaampaa ja ekologisempaa ruokaa. Kaupunki on lanseerannut oman erityisen S.M.A.R.T– ohjelman, joka tarkoittaa:

S.M.A.R.T. står för: (tarkoittaa)
S – Större andel vegetabilier (enemmän kasviksia)
M – Mindre utrymme för ”tomma” kalorier (vähemmän tyhjiä kaloreita)
A – Andelen ekologiska livsmedel ökar (enemmän ekoligisia elintarvikkeita)
R – Rätt köttval och Rätt grönsaksval (oikeaa lihaa ja oikeita kasviksia)
T – Transportsnålt (lähiruokaa)

Kaupungin ruokalistalla ei siis ole ollut sianlihaa enää kuukausiin, mutta nautaa, kanaa tai esimerkiksi lampaan lihaa tarjoillaan. Tämä perustellaan ravintoarvoilla, ei uskonnollisilla syillä.

Nyt siis sopii kysyä, että onko nauta, kana tai lampaan liha ekologisempaa kuin sian liha? Ovatko sianlihan ravintoarvot todellakin niin huonot, että sitä ei voi tarjoilla kouluissa?

 

Advertisements

About Pt-media.org toimitus

View all posts by Pt-media.org toimitus →

19 thoughts on “Västerås poisti sianlihan koulujen ja päiväkotien ruokalistoilta

  1. Mitä ihmettä?? Paras raiskauksenestin on poistettu ruokalistalta: Sika.

    Eihän todellinen muslimi voi koskea naiseen joka on syönyt sikaa. Siinähän saastuisi pippeli ja sitämyöten kaikki sen jälkeen siitetyt lapset.

    Pitäisiköhän tämä kertoa uus-ruotsalaisille ja muslimeille laajemmin? Ja sitten facebookkiin jokainen teini selfien kanssa jossa joko syö sikaa tai sitten halailee sitä. Se saastuminen kun kestää koko loppuiän.




    0



    0
  2. Eikö tuo ”rätt köttval” käänny oikea lihavalinta? Näköjään vain tiettyjen uskontokuntien valinnat voivat olla oikeita.




    0



    0
  3. Touhutädit päässeet Ruotsissa taas puuhastelemaan. Possussa on passelit ravintoarvot, siinä on vähärasvaisia osia, ja sitä voidaan tuottaa lähellä ja suht egologisesti. Tää smart on ihan puhtaasti pyllyn ojennus musujen suuntaan.




    0



    0
    1. Aivan. Tällaiset valinnat ovatkin suoraa seurausta liian kauan jatkuneesta rauhan ja hyvoinvoinnin ajanjaksosta, joka veltostuttaa kansalaiset luulemaan että ruokaa ja hyvinvointia riittää nyt ja loputtomasti koska eilenkin oli niin eikä maanpuolustusta enää tarvita koska sotaa ei enää koskaan voi tulla…




      0



      0
    1. Eräskin saa 58 200 euroa tähän! :

      ”Tieteellinen tutkimus ja taiteellinen työ / niihin pohjautuva työ | 2-vuotinen hanke

      Taiteellisen tutkimukseni käsittelee paikan, metodin esittämistä installaatio- ja ympäristöteoksissa. Paikan kokemus tuo esille toiminnan. Menetelmänä tähän käytän kävelemistä. Tarkastelen toisinkävelemistä, mitä kävely tuottaa, kuinka kauas kävelemällä päästään.

      Tutkimukseni keskiössä on kolme kävelyä käsittelevää teoskokonaisuutta. Näissä kävelemisen käytäntö, liike, ruumiin välineellinen käyttö, on keskeistä. Teoksissa kävely tuottaa materiaalia: kävelyn avulla saadaan mittaustuloksia, kulkureittejä, tai tuotetaan kirjoitusjälkeä. Kävelyn avulla haetaan suhdetta paikkaan. Sitoutuminen paikkaan tapahtuu välittömän, omaehtoisen ja ei–hierarkkisen suhteen kautta. Kävely jäsentää maailmaa.

      Tutkimuksessa käytän fenomenologista lähestymistapaa. Eletyn ruumiin suhde maailmaan ei ole irrallinen vaan suhteessa siihen ja alati muuttuva. Kävelytapahtuma muuttuu näyttelytilassa visuaaliseksi narraatioksi. Fragmentaarisen teoksen installointi on kerronnallisuuden levittäytymistä tilaan. Taiteellinen työskentely voi olla tekijälleen performatiivista, mikä teoksen installoinnin yhteydessä nousee esille. Se on analogian rakentamista toiminnan ja siitä saatujen tallenteiden installoinnin välille.

      Työskentelyprosessin avulla pääsen tarkastelemaan kääntämisen käsitettä. Kääntäminen, toisintaminen, asian tai teon uudelleen tekeminen voi olla ruumiillista ja konkreettista. Pohdin lisäksi visuaalisen teoksen ja tekstin suhdetta.

      Tutkimukseni taustalla on ajatus tai yritys ymmärtää eletyn ja koetun kautta. Teokseni liittyvät kääntämisen ajatukseen, sen vaikeuteen: ”käännös” voi olla ruumiillista ja konkreettista, esim yhdestä kirjoitusjärjestelmästä toiseen siirtymistä ja sen kuvausta lankaviivalla. Kääntäminen toimii välittäjänä eri asioiden ja positioiden välillä. Kääntämisen tarve syntyy siitä ettei ymmärrä.”

      http://www.koneensaatio.fi/rohkeat-avaukset/tuetut/2016-2/vuosittainen-apurahahaku-tieteen-arvioijat-a-r/




      0



      0
      1. Voisikohan muuten Junes ja Tiina hakea jotain apurahaa – esim. monikulttuurista yhdessäkävelyä?

        Ja voihan pahus, kun Paavolta jäi hakematta Koneen ”Teemahaussa Suomen muuttuvat naapuruudet: Lähinaapurit ” -apurahat ja residenssipaikat…




        0



        0
  4. Mä en ymmärrä muslimien possuvihaa ollenkaan, mistä se johtuu? Onko possu vaikempi nussittava kuin lehmä tai jotain?




    0



    0
    1. Syö ihmisten ruokaa, tai levittää ihmisiin tarttuvia sairauksia? Jotain tuollaista selitettiin joskus TV:ssä. Oikea syy, mutta väärä aikakausi? Koirakin syö lihaa, jota ihminen tarvitsee itselleen?




      0



      0
    2. Kyseinen sianliha kielto on lähtenyt noin 4000-vuoden takaa. Egyptissä jossa palvottiin koirapäistä jumalaa. Sika on kaikkiruokainen ja syö myös haaskoja. Näin ollen sika saattaa kantaa trikiiniä. Trikiini tappaa sitten ihmisen. Mm tästä syystä kaikki villisiat ja karhut tarkistetaan Suomessa, ennen kuin niitä voidaan syödä. Se että se on tullut muslimeille sellaisena ”jumalan määräyksenä” johtuu siitä että silloin sianlihaa ei valmistettu kypsäksi asti. Summa Summarum, syy on siis trikiinissä. https://fi.wikipedia.org/wiki/Trikiini




      0



      0
  5. Tätä se islamisaatio on.
    Pikkuhiljaa muutetaan kaikki islamin mukaiseksi jollain verukkeella.




    0



    0
  6. Sianlihan syrjimisessä nyt ei ole järjen hiventäkään. Sen tuottaminen on verraten ekologista: porsas on hyvä muuttamaan rehuaan syötäviksi ruhonosiksi eikä sianlihan tuotannosta aiheudu märehtijöille tyypillisiä metaanipäästöjä. Tilannetta kyllä tasaa jossain määrin se, että vain märehtijät voivat syödä laidunkasveja ravinnokseen.

    Terveysvaikutuksiltaan sianrasva on huomattavasti parempaa kuin vaikka naudanrasva. Se sisältää yli 60% tyydyttymättömiä rasvahappoja. Lisäksi sianrasvan koostumukseen voi vaikuttaa rehuvalinnoilla verraten helposti. Itse liha ei ole läheskään niin punaista kuin naudan- tai lampaanliha, ja käsittääkseni mikään tutkimus ei osoita sianlihan sinänsä olevan syöpävaarallista. Toki, jos se syödään prosesoituna, mustaksi poltettuna pekonina, niin tilanne voi olla eri.

    Kaiken kaikkiaan, possunsyöntiä kannattaa lisätä eikä suinkaan vähentää.




    0



    0
  7. Kun muslimit, ja näitä peesaava hyysälistö lopettavat sianlihan käytön, sen hinta laskee kysynnän hiipuessa. Ja tämä sopii oikein hyvin sianlihaa syövän heteromiehen pirtaan!




    0



    0

Vastaa

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.