Mainokset

Harrasta urkumusiikkia sunnuntai-illan päätteeksi: Toccata on Hymn 265

Kirkkouruilla soittaa turkulainen Marko Haanpää Hollannissa Grote of St. Janskerk in Schiedamin katerdaalissa Toccata on Hymn 265:n.

Mainokset

11 Comments on Harrasta urkumusiikkia sunnuntai-illan päätteeksi: Toccata on Hymn 265

  1. Jylhää. (En ole koskaan tiennyt, että urkurillakin voi olla apumiesrepsikka).

    Tykkää

  2. Long time ago // 05/06/2017 00:04 // Vastaus

    Silloin kun minä olin nuori, niin me ärsytettiin vanhempia kuuntelemalla myös klassista musiikkia. Tosin, sen tekivät filharmonikot jotka ottivat vähän sähköä mukaan instrumentteihin. Mutta tulos oli upea. Eivätkä vanhemmat ihmiset voineet valittaa musiikista:

    Tykkää

  3. Ruotsissa on rauhallista.
    Hyvä niin.

    Vähän kommenttien taso pn pudonnut. On jopa uhkauksia.

    Hyvää jatkoa, linkit olisi yhä hyvästä. Linkittämyys palvelee niitä

    Tykkää

  4. Tuo Marko Hakanpää on varmaan Suomen paras isojen urkujen soittaja ,olen kuunnnellut ja katsellut hänen videoitaan paljon ,hienoa musiikkia!

    Liked by 1 henkilö

  5. Lutherin islam -tykitys... // 05/06/2017 13:57 // Vastaus

    Lutherin juutalaisvastaisuutta korostetaan aina kovin, joskin siinäkin vääristellään paljon, kun ei oteta esim. koko historiallista kontekstia tarpeeksi huomioon – osittain johtuen myöhemmistä natseista – mutta Lutherin islam-vastaisuutta ei jostain kumman syystä useinkaan nosteta esille?!
    – Uuden Suomen blogeissa on näimmä kirjoitus tähän liittyen… :

    ”Uskonpuhdistaja oli varma siitä, että islamin leviäminen oli Jumalan rangaistus evankeliumin halveksumisesta.
    Raamatun vastaisella opilla perkele hänen mukaansa ensin tappaa sielun ja murhalla sen jälkeen ruumiin. Osmanien valtakunnan laajenemisen Luther arvioi perustuvan murhaamiseen ja ryöstämiseen, joiden kautta turkkilaiset kuvittelivat palvelevansa Jumalaa. Toisin kuin kristillinen usko, islam ei hänen mukaansa levinnyt muuten kuin väkivallalla.

    •Mutta koskaan ei mikään valtakunta ole noussut ja tullut niin mahtavaksi murhan ja ryöstön avulla kuin turkkilaisten valtakunta.
    Hän murhaa ja ryöstää joka päivä, sillä heidän laissaan käsketään hyvänä ja jumalallisena tekona, että heidän tulee ryöstää ja murhata, niellä ja tuhota yhä enemmän niitä, jotka asuvat heidän ympärillään. Ja niin he tekevät kuvitellen siten palvelevansa Jumalaa. Heidän hallintonsa ei siksi ole tavanomainen hallinto, kuten muut, rauhan ylläpitämistä, hyvän suojelemista ja pahan rankaisemista varten, vaan se on vihan vitsa ja Jumalan rangaistus epäuskoiselle maailmalle, niin kuin on sanottu. …

    •Valheilla hän [perkele] tappaa sieluja, murhalla ruumiita. Jos hän voittaa valheella, hän ei pidä vapaata ja viivyttele, vaan jatkaa murhaten. Niinpä kun valheen henki oli saanut Muhammedin valtaansa ja perkele oli murhannut ihmisten sielut hänen Koraanillaan ja tuhonnut kristittyjen uskon, hänen täytyi jatkaa, ottaa miekka ja pyrkiä murhaamaan heidät ruumiillisesti.

    •Turkkilaisten usko ei ole siis levinnyt saarnaamisen ja ihmeiden tekemisen avulla, vaan miekan ja murhan avulla.
    Sen menestys aiheutuu Jumalan vihasta, joka määräsi, että koska koko maailmalla oli halu miekkaan, rosvoukseen ja murhaan, niin tulisi yksi, joka antaisi kylliksi murhaa ja ryöstöä. (Vom Kriege wider die Türken.)”

    Luther korosti sitä, että kristittyjen ei ollut lupa käyttää väkivaltaa turkkilaismuslimiakaan vastaan, vaan heidän piti ymmärtää, että islam oli Jumalan rangaistus heidän synneistään. Heidän oli sitä kärsittävä tai taisteltava vastaan katumuksella ja rukouksella.

    •Tämän kaiken olen tahtonut sanoa ensimmäiselle ihmiselle, nimittäin kristikunnalle, niin että hän tietäisi ja näkisi, kuinka paljon rukousta tarvitaan ja miten meidän täytyy ensin iskeä turkkilaisen Allahia, ts. hänen jumalaansa, perkelettä, ja lyödä alas hänen voimansa ja jumaluutensa.
    Muutoin pelkään, että miekka saa vähän aikaan. Sillä kristityn ei tule taistella ruumiillisella tavalla turkkilaista vastaan, kuten paavi ja hänen seuraajansa opettavat, eikä vastustaa häntä nyrkillä, vaan tajuta, että turkkilainen on Jumalan vitsa ja viha, jota kristittyjen täytyy joko kärsiä, jos Jumala rankaisee heitä heidän synneistään, tai taistella vastaan ja karkottaa katumuksella, kyynelillä ja rukouksella. Halveksikoon tätä neuvoa ken halveksii. (Vom Kriege wider die Türken.)

    Uskonpuhdistajan mukaan maallisen esivallan velvollisuutena sen sijaan on käyttää Jumalan sille uskomaa miekkaa puolustaakseen kansalaisiaan. Palvellessaan sotilaana myös kristitty on velvoitettu siihen.”

    http://petterihiienkoski.puheenvuoro.uusisuomi.fi/237963-uskonpuhdistaja-islamin-varjossa

    Aika jännä, että nimenomaan saksalaiset ovat saaneet ”rangaistukseksi” juuri turkkilaisia – kun katsoo nykytilannetta ja islamin radikalisaatiota…

    Tykkää

    • Profetaalistakin matskua? // 05/06/2017 14:00 // Vastaus

      ”Rukoukset kuultiin?

      Euroopan tulevaisuus näytti 500 vuotta sitten äärimmäisen synkältä. Luther ei siitä kuitenkaan murehtinut. Entinen augustinolaismunkki luotti Jumalan lupauksiin, jotka ulottuvat myös ajan rajan tuolle puolen.

      •Tiedän, että minulla on edessäni lähtö tästä elämästä, ja siksi on minusta yhdentekevää, paaviko vai turkkilainen minut surmaa. Minä uskon Kristukseen, häntä tunnustan ja avuksihuudan. Kiukutkoon tai naurakoon, kuka vain tahtoo. …
      •Entä mitä minä oikeastaan ajattelen turkkilaisten ja paavin tulevaisuudesta? Ainakin sitä, että sen pahan, mikä heillä on mielessään, Jumala voi helpostikin kääntää hyväksi. Jossakin kohden Augustinus on lausunut hienosti ja pyhästi: Jumala on niin hyvä, ettei hän missään tapauksessa salli mitään pahaa, jos ei tiedä, että hän siitä saa syntymään hyvää. (Ensimmäisen Mooseksen kirjan selitys 41-50, 277.)

      Osmanien valtakunnan epäonnistui lopulta vallata Itävallan pääkaupunki sen piirittäessä Wieniä vuonna 1529.
      Taistelu katkaisi ottomaanien menestyskulun ja lopetti heidän laajentumisensa Eurooppaan. Piiritystä tosin seurasi yli 150 vuotta vihollisuuksia ja uusi taistelu Wienin hallinnasta vuonna 1683.

      Kuuliko Jumala kristittyjensä rukoukset? Uskonpuhdistus ja esivallan miekka kuitenkin pysäyttivät islamin.
      Sillä kertaa. Pohjois-Euroopalle koitti seuraavina vuosisatoina valtava aineellinen menestys. Uskonpuhdistuksen seurauksena kehittyneen hyvinvointivaltion tulevaisuus ei kuitenkaan enää näytä kovin valoisalta: sen moraaliset ja taloudelliset eväät ovat alkaneet käydä vähiin.

      Islam on massiivisen maahanmuuton myötä tunkeutumassa Eurooppaan. Luterilaista nimeä kantavan kansankirkon johtajat näyttävät hylänneen Raamatun evankeliumin ja mikä sen mukaan on oikein, mikä väärin: he hämärtävät islamin ja kristinuskon eroa, ovat piittaamattomia kristittyjen vainoista, piilottelevat laittomia maahantulijoita, uhmaavatpa jopa maallista esivaltaa. Kirkko on hengellisessä pimeydessä. Hyvinvointivaltion taloudellinenkin pohja on murenemassa.

      Olemmeko olleet kiittämättömiä ja pitäneet evankeliumin halpana? Kun Jumala vetää sanansa pois, ovat portit auki myös islamille.”

      Lähde: em.

      Tykkää

    • Luther oli "vihapuhuja" // 05/06/2017 14:11 // Vastaus

      Persujen Simon Elo on tuonut saman esiin… :

      ”Luterilaisuuden oppi-isä Martti Luther piti islamia paholaisen aseena sekä nimitti Muhammadia ”piruksi ja Saatanan esikoislapseksi”.

      Ajatuksiensa vuoksi Luther joutuisi nykyään oikeuden eteen ja kirkko irtisanoutuisi hänen puheistaan.

      Hei, mutta niinhän Lutherille kävi jo 1500-luvulla, tosin vähän muista puheista ja katolisen kirkon toimesta.”

      http://simonelo.puheenvuoro.uusisuomi.fi/76792-martti-luther-k%C3%A4%C3%A4ntyisi-haudassaan

      Tykkää

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s

%d bloggers like this: