Etelä-pohjalaisten ja afgaanien yhteinen musiikkinäytelmä Seinäjoella pääsiäisenä

8

 

3.4.2018

Seinäjoella vietettiin pääsiäistä korkeakulttuurin merkeissä, tarkemmin sanottuna ohjelmassa oli etelä-pohjalaisten ja afgaanien yhteinen ”Jos metsään haluat mennä nyt” -musiikkinäytelmä. Pt-median kulttuuriasiantuntija ja näytelmäkriitikko kävi katsomassa esityksen ja antoi sille arvosanan ”ihan hyvä”.

Esittelyn mukaan musiikkinäytelmän juoni rakentuu perinteisten lastensatujen pohjalle. Punahilkka, Tuhkimo, Lumikki, Prinsessa Ruusunen, Hannu ja Kerttu, Tähkäpää, Kolme pientä possua ja iso paha susi on päivitetty kohtaamaan nykypäivän haasteet: kiusaaminen, narkolepsia, someriippuvuus, ulkonäköpaineet – ja Ikean kokoamisohjeiden ymmärtäminen.

Musiikkinäytelmän pääteemoja olivat yhdenvertaisuus ja sen oivaltaminen, että ihmiset ovat samankaltaisia joka puolella maailmaa. Näytelmän jälkeen täytyi todeta, että kyseisistä pääteemoista ei ainakaan jäänyt mitään epäselvyyksiä.

Ennen näytelmän alkua ohjaaja Hanne Orrenmaa aloitti pohjustamalla afgaanien taustoja sydäntäsärkevällä tarinalla sotaa pakenevista lapsukaisista, jotka  rantautuivat vuoden 2015 pakolaisaallon mukana Suomeen. Aluksi tämä vaikutti hieman oudolta, koska tuossa aallossahan kyse ei suinkaan ollut pakolaisista, vaan turvapaikanhakijoista. Ilmeisesti Orrenmaa kertoi kuitenkin vain näytelmän ensimmäisen sadun. Afgaaneista puhuessaan hän painotti vielä, että näitä nuoria jännittää kovasti esiintyminen.

Musiikkinäytelmän pääosassa esiintyi Muhammed Amiri. Muhammedin roolihahmo oli iso paha susi, joka ei tarinan mukaan syönyt possua, vaan oli vegaani. Näytelmän edetessä vastaan tulivat Hannu ja Kerttu, jotka eivät löytäneet kotiinsa lintukotoon, mutta ystävällinen susi näytti heille oikean suunnan.

Susi auttoi myös Jussi-paitoihin pukeutuneita kolmea pientä possua, Anttia, Jussia ja Rannanjärveä (Mohammad Musa, Milad Babaii, Jules Ahokas) kokoamaan itselleen Ikeasta tilaamansa talon.

Kun näytelmän lopuksi esiteltiin näyttelijät ja muut toimijat, ohjaaja Hanne Orrenmaa esitteli myös äänimiehen. Tässä vaiheessa keijukaista näytellyt mies-oletettu Nicolas Plit kiirehti oikaisemaan vihervasemmistolaisen ajan hengen mukaisesti, että kyseessä on äänihenkilö.

Suomen Kulttuurirahaston Etelä-Pohjanmaan rahasto myönsi vuonna 2017 Hanne Orrenmaalle 12 000 euron apurahan näytelmän toteuttamiseen. Tämän perusteella näytelmän hinta-laatusuhteelta olisi voinut odottaa enemmänkin.

Advertisements
, ,

23 thoughts on “Etelä-pohjalaisten ja afgaanien yhteinen musiikkinäytelmä Seinäjoella pääsiäisenä

  1. Jos Pohjanmaakin on kyllästetty punikeilla ja kulttuurimarxilaisuudella, voi Suomi kaiken toivon heittää.

    1. Jokuaika sitten täällä joku kommeitoi, että kun pitää tulla pohjanmaalta Helsinkiin näyttämää kaapin paikka….😂😂😂😂 (ilmeisesti jonkun mamu vastasen tilanteen yhteydessä)

  2. Hanne Orrenmaa on tunnetu Ubersturmsuvakki; https://pt-media.org/2018/04/03/etela-pohjalaisten-ja-afgaanien-yhteinen-musiikkinaytelma-seinajoella-paasiaisena/comment-page-1/#comment-56779

    ”Afrikka ja sen monimuotoisuus tulivat Hanne Orrenmaalle tutuksi jo opiskeluaikana. Sibelius-Akatemian gradun aihe oli Musiikkakasvatus ja musiikinopettajien koulutus Keniassa.”

    ”UnelMatkaksi ristimältään puolen vuoden reissulta he kotiutuivat viime tiistaina. Matka suuntautui neljälle mantereelle ja 15 eri maahan. Afrikan mantereella mukana oli myös perheen kolmas tytär Maria Ruuskanen .”

    ”– Alkuperäinen tarkoitus oli, että UnelMatkalla pitämissämme workshopeissa lapset laulavat John Lennonin Imagine-kappaleen. Suunnitelma toteutui erinomaisesti ja jollakin aikataululla video on nähtävissä YouTubessa, Orrenmaa kertoo”

    ”Mainittakoon, että Hanne Orrenmaa on Nurmon lukion ja yläasteen musiikin lehtori.”

    Mainittakoon, että neljän mantereen ja 15 maan hyväntekeväisyys-unelmareissua tuskin tehtiin Orrenmaan omilla rahoilla..

    1. Ööö.. lähdenpä huoriin ja kusipäät maksaa myös luxushotellin. Viinapullot kuuluvat taiteelliseen ilmiasuun. Onpa tehty hyvää idän tytöille. Aah!

    2. Mainittakoon myös että Orrenmaa oli 2015 ensimmäisenä viemässä nurmon lukion flikkoja Kauhavalle avattuun vokkiin paijattavaksi ja kuvattavaksi josta seurasikin sitten tytöille vähän enemmän kiinnostuneita facebook kavereita.

  3. ”Musiikkinäytelmän pääteemoja olivat yhdenvertaisuus ja sen oivaltaminen, että ihmiset ovat samankaltaisia joka puolella maailmaa.”

    Voisiko joku selittää, miksi ihmisten samankaltaisuudesta huolimatta eri maat ja kulttuurit eivät ole samankaltaisia.

  4. Samanlaisia juu, mutta Afganistanissa näytelmän jätkät olisivat paketoineet Hannen burkhaan ja sitten olisi tehty lapsia eikä mitään muuta. Ja silti ne kävelevät samanlaisesti kahdella jalalla.

  5. Miten päiväkodin näytelmään saa uppoamaan 12000 euroa? Siltä lavasteet ja puvustus näyttää ja tuskin katsojiakaan oli sadoittain. Kyllä olis kirveellä töitä näiden apurahojen kanssa.

    1. Eihän sitä arvaisi millaiset summat vaikka kaarnalaivaan saa upotettua, mutta eihän se rahan kuluttaminen vaikeaa ole – 12 000 panee vaikka vihreään taustakankaaseen. Siellä hankkimispuolelle ne haasteet ovat: tämänkin näytelmän rahoitukseen on täytynyt käyttää yhden keskivertopalkansaajan vuotuiset verot. Mutta onnekkaasti hän nyt tietää asuvansa Lintukoto 666:ssa.

  6. Vaatinee karkeasti koulutetun henkilön, jotta tästä riemusta kykenee täysin nauttimaan.

  7. Etelä-pohjanmaallakin mokutus voi hyvin ja eletään jossain haavemaailmassa muutaman järkensä menettäneen liikaa lukeneen suvakin takia. Suuri matukylä Kauhava kituu henkitoreissaan ja väki pakenee. Silti leikitään jotain maailmanparantajia koska valtiolla on VIELÄ piikki auki.Touhu muuttuu kun pikkukylät joutuvat ITSE kustantamaan näiden loisten elämisen. Nyt VOK:ssa nukutaan puoleen päivään ja ei huolta huomisesta, tsillaillaan kaikkea kivaa veronmaksajien kustannuksella. Ilkka mokuttaa jutuillaan ja satu tarinoilla niitä harvoja lukijoitaan koska kukaan ei usko enää noihin yltiöpositiivisiin juttuihin. Sitä mukaan kun oleskeluluvat paukahtavat käteen, alkaa muutto etelän ruuhkakeskuksiin ja näin matut kiittävät hyvästä huolenpidosta. Ei tullut näiden mukana uusia työpaikkoja tuovia ihmeidentekijöitä ja innovatiiviset ideat olivat vain toimittajien omia märkiä unia.

      1. Tuntuu ettei niitä enää ole, tai sitten uho on duusonien tapaisten pellehermannien varassa. Paljon melua tyhjästä, sanoisinko. Nuo pohjanmaan miehet on kuohittu huolella ja aikoja sitten ja äänikin on piipitystä suvakkien ja feministien takaa. Eilen tuli pohjanmaa elokuva ja nauroin paskasen naurun koko roskalle. Oli kerätty kaikki pohjalais-sadut samaan pläjäykseen. Kiljun tekoa, älytöntä ryyppäämistä, viinapäissään ammuskelua ja lopuksi puukkokin heilui. Uho sammui sydänkohtaukseen ja kuolemaan, aamen.

  8. En halua osallistua näiden tyyppien syöttämiseen, juottamiseen, asuttamiseen enkä mihinkään muuhunkaan sanoo:

    Sanokaa nyt onko Pohjoisnavalle muutto ainoa tapa päästä eroon näistä Idän ja Etelän parasiittimistä? Eikö mistään löydy enää rauhallista kolkkaa sille joka ei tähän touhuun halua osallistua eikä näitä katsella?

    1. Huippuvuorilla saa kantaa asetta jääkarhujen varalta. Aivan varmasti jonain päivänä myös raiskaajamatujen varalta. Raiskaavathan ne Ruotsissakin lumihangessa. Ei, pakoon et mohttps://pt-media.org/2018/04/03/etela-pohjalaisten-ja-afgaanien-yhteinen-musiikkinaytelma-seinajoella-paasiaisena/#respondnikulttuuria pääse kuin ehkä toiselle planeetalle.

  9. Miksi nuo ”suvaitsevaiset” naiset ovat aina susirumia?

    Johtuuko siitä, että nämä pahnan pohjimmaiset näkevät tilaisuutensa tulleen, kun lukutaidotonta arabia pukkaa rajan yli.

Vastaa

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.