Kaikki muistavat Breivikin, mutta kuka muistaa Göteborgin discopalon vuodelta 1998?

Monilta on jäänyt unholaan kokonaan, että Ruotsin suurin massamurha ei suinkaan ole ollut Tukholman rekka-isku. Suurin tällainen tahallaan tehty massamurha tulee vuodelta 1998. Kaiken kaikkiaan 63 ihmistä kuoli ja 250 loukkaantui.

R6W1vKVm7JT1cM1pV1izxN-ma-Q-jpg
Reilu parikymmentä vuotta sitten 29. lokakuuta 1998 pidettiin Göteborgissa iso nuorisodisco. Backaplanilla sijaitsevan Makedonialaiseen yhdistystilaan oli kokoontunut arvion mukaan 370 nuorukaista iältään 12-25 vuotta. Suurin osa paikallolijoista oli Lähi-idästä kotoisin olleita nuorukaisia. Ruotsalaisia paikalla oli vain kourallinen. Nuorukaisten tarkoitus oli juhlia Halloweeniä ja tanssia.
Tiloissa oli selvästi liikaa ihmisiä, sillä toisessa kerroksessa sijaitseva tila oli mitoitettu enintään 150:lle henkilölle. Paikalla oli tuplasti sen mitä sinne olisi saanut ottaa sisään.
L8hvNVoYJoYxj0R7WIcw-bKDkVk-jpg
Tapahtumat alkoivat klo 23.30 aikaan kun neljä iranilaista nuorukaista, 19-vuotiaat Shoresh Kaveh, Housein Arsani ja Meysam Mohammadye sekä 21-vuotias Mohammad Mohammadamini päättivät hieman pilailla. Nuorukaiset pönkäsivät toisen kerroksen hätäuloskäynnin sohvalla ja muilla huonekaluilla ja tuikkasivat sohvan tuleen.
Klo 23.42 tuli ensimmäinen soittoi hätäkeskukseen. Puhelun aikana hätäkeskuksessa kuultiin, että palopaikalla oli jo täysi kaaos. Puhelun aikana kuuluu kirkumista. Palo levisi räjähdysmäisesti, mutta tupaten täynnä olevassa salissa paloa ei huomattu heti. Palo ehti 10 minuutissa ikäänkuin valmistella itseään, kunnes juhlatila käytännössä yhtäkkiä roihahti täyteen tuleen ja savuun.
Juhlatilaan johti yksi sisäänkäynti rappusten kautta ja yksi hätätie. Tila oli palon sattuessa varsinainen surmanloukku: kapeat portaat ja ikkunat 2 metrin korkeudella lattiasta. Poistuminen palavasta rakennuksesta oli siis mahdotonta.
Tässä vaiheessa musiikki lopettettiin. Syntyi täysi paniikki. Jokainen sisälläolija ymmärsi, että palaa elävältä jos ei pääse ulos. 370 ihmistä ryntäsi yhtäaikaa yksiin kapeisiin portaisiin. Iranilaiset olivat leikkimielisesti pöngänneet hätäulostien, joten sitäkään ei voitu käyttää. Osa kaatui portaissa ja joutui ihmislauman yliajamaksi. Osa nuorukaisista tuupertui saliin hengitettyään savua ja paloi elävältä. Osa pääsi ulos tilojen ikkunoista. Ongelma oli vain se, että ikkunat olivat kahden metrin korkeudella lattiasta ja sieltä oli 6 metrin pudotus maahan.
Osa nuorimmista piiloutui erilaisiin komeroihin, joita salissa oli. Heidät löydettiin kuolleina. Kaikenkaikkiaan 63 nuorukaista kuoli. 60 heistä kuoli palopaikalle. 250 loukkaantui. Ainakin 200 henkilöä loukkaantui hyvin vakavasti saaden eri asteisia palovammoja. Monille tuli elinikäisiä vammoja, jotka vaikeuttavat elämää tänäkin päivänä.
Mielenkiintoinen piirre palopaikalla oli se, että sekä poliiseja ja palomiehiä lyötiin uhrien tai heidän omaisten toimesta. Sama asia tuli ilmi oikeudessa ja jotkut arvelivat sen johtuvan siitä, että joidenkin mielestä pelastuslaitos ei auttanut tarpeeksi. Muutama paikalla ollut sairaanhoitaja pahoinpideltiin. Sosiaalihallituksen tuolloisten selitysten mukaan tämä johtui ”maahanmuuttajanuorukaisten taustasta ja epäluottamuksesta viranomaisiin”.
EjClOBzp03s4yPkuh1eSn6Zpklg-jpg
Palon jälkeen alkoi massiivinen poliisioperaatio. Jo heti alkuun huomattiin, että palo oli tahallaan sytytetty. Yli 100 poliisia piti tuhansia kuulusteluja. Aluksi näytti siltä, etttä tekijät jäävät selvittämättä.  Mutta reilu vuoden päästä poliisi pidättikin neljä nuorukaista.
Shoresh Kaveh
Housein Arsani
Meysam Mohammadyeh
Mohammad Mohammadamini
Oikeudessa palon motiivista ei tullut täyttä selkoa, mutta jotain sen suuntaista vahvistettiin, että kun nelikkoa ei päästetty discoon niin siitä suuttuneena he sytyttivät palon. Eli kosto. Yksi kertoi, että hän koki kunniaansa loukatuksi kun häneltä vaadittiin 40 kruunun sisäänpääsymaksu.
Hovioikeus vahvisti tuomion, jonka mukaan palo sytytettiin yksissä tuumin. Tuomioiksi vahvistettiin Mohammadaminille 8 vuotta, Kavehille ja Mohammadyehille 6 vuotta ja Arsanille 3,5 vuotta. Tämä siksi, että hän oli tekohetkellä alaikäinen.
_______________
Tänä päivänä kolme ensimmäistä on saanut uuden identiteetin, Mohammadamini istuu muista jutuista vankilassa. Se tiedetään, että myös Kaveh on harrastanut polttohommia discopalonkin jälkeen. Hän on vainonnut jotain pientä ravintolaa yrittäen saada sitä syttymään muutamaan kertaan. Sen jälkeen kun tekijät otettiin kiinni ja nimet levisivät julkisuuteen useat maahanmuuttajataustaiset ryhmät lupasivat tapporahaa tekijöistä. Kaikki saivat vankilasta oman erityisosaston, mutta ainakin muutama tyyppi hakattiin vankilassa.
Kaikki tuntevat Breivikin, mutta hyvin harva näitä iraniaanoja. He polttomurhasivat 63 ihmistä ja vammauttivat kolmattasataa. Yksi merkittävä piirre on valtamedian toiminta. Tuolloin 2000-luvun alussa kun selvisi keitä tekijät ovat, media on siitä asti salannut taustan. Jos tausta tuli tuolloin vahingossa esille niin tänä päivänä kaikki sellaiset artikkelit vuosituhannen alusta on poistettu. Jos ihminen alkaa nyt penkomaan asiaa niin tapahtumasta ei saa sellaista kuvaa kuin millainen se oikeasti oli.
Tapahtuman muistopäivänä yksikään valtamedia ei ole ikinä kertonut tekijän taustoista mitään eikä oikeita nimiä. Aika merkittävää: polttomurhasivat 63 ihmistä ja silti heistä kirjoitellaan lehdissä ”nimi muutettu”.
___________________
Artikkeli julkaista ensimmäisen kerran 2018.
 
 

Subscribe
Notify of
guest
59 Kommenttia
Vanhimmat
Uusimmat Peukutetuimmat
Inline Feedbacks
View all comments
vittuuntunut stadilainen
vittuuntunut stadilainen
28.10.2018 12:15

Hyvä että näitä muistellaan. Tosin, jos jokaisena muistopäivänä pitäisi jotain kirjoittaa, hommia kyllä riittäisi. Joka tapauksessa hyvä että kirjoitit.
Media kiinnittää nykyisin huomiota vain kaikkein isoimpiin terrori-iskuihin. Ne tuhannet murhat, raiskaukset ja muut tuppaavat menemään uutisvirrassa ohi valonnopeudella tai jäävät kokonaan raportoimatta.
Tietenkin sitten kun tekijä on valkoinen, asiaa muistellaan ja siitä tehdään jopa elokuvia.

Kuka nyt pikku kepposteluja muistelisi
Kuka nyt pikku kepposteluja muistelisi
28.10.2018 16:19

Media kiinnittää vain suuresti huomiota valkoisen kantaväestön tekemiin rikoksiin.
Jos tämänkin palon olisivat aiheuttaneet oikeat ruotsalaiset nuoret, sitä varmasti vieläkin ajoittain muisteltaisiin. Mutta tässä tapauksessahan ei, koska kyseessä oli parempiluokkaisten pikku keppostelu.

Qroquius Kad
Qroquius Kad
9.2.2020 19:34

No kun se kehitysmaa-islamilainen väkivalta on nyt vaan sellaista parempaa väkivaltaa, kuten hyvä opetusministerittäremme soma Li Lystikäs sanoisi.

J Kurvinen
J Kurvinen
9.2.2020 23:12
Vastaa...  Qroquius Kad

Positiivisia näkökulmia asiassa toki on…

pzkw
pzkw
11.2.2020 21:20
Vastaa...  J Kurvinen

Juu. Näitä ”grillijuhlia” sais olla ehdottomasti lisää kunhan kohteet pysyy samoina.

Kiitos pt-media!
Kiitos pt-media!
28.10.2018 13:28

Muistan hämärästi tämän tapauksen. Seurasin netistä tuolloin vain englanninkielistä vaihtoehtomediaa ja muutenkin netti oli vielä rajallinen eli joutui olemaan aika monen uutisen kanssa valtamedian armoilla. Tapauksesta jäi mielikuva, että se olisi ollut pelkkä onnettomuus ja uhrit kantaruotsalaisia. Tällaisista takaumista tulee olo, että missä kaikessa valtamedia on minulle valehdellut. Vaikka olen ollut koko elämäni valveutunut monen asian suhteen vanhempieni ”hereilläolon” takia, minunkin päässäni on varmaan lukemattomia epätotuuksia valtamedian ja systeemin törkeän valehtelun ansiosta.
Mitä kaikkea vielä paljastuukaan tulijoiden pahuudesta ja valtamedian pelkurimaisesta tiedon pimittämisestä. Kiitos pt-media näistä tiedoista!

Tätä kaikkea valetta ja sontaa on haudottu pitkään
Tätä kaikkea valetta ja sontaa on haudottu pitkään
28.10.2018 16:22

Joo ja ajatelkaas – 20 vuotta sitten jo.

Mitähän tuli maksamaan
Mitähän tuli maksamaan
28.10.2018 14:41

Sanoivat tietenkin: ”Me vain pelleilimme!”

Albert
Albert
28.10.2018 15:15

”Yksi kertoi, että hän koki kunniaansa loukatuksi kun häneltä vaadittiin 40 kruunun sisäänpääsymaksu.”
– Kyseessä oli 3 euroa 83 senttiä.
Eli 3 euron ja 83 sentin takia hän päätti polttomurhata ja pilata satojen ihmisten elämän?
Tuostahan saisi loistavan räppi kappaleen/ bädin nimen ”Forty Krona”?

Natiivi
Natiivi
28.10.2018 17:09

Silloin Göteborgissa asunut tuttava soitteli asian tiimoilta seuraavana päivänä, ja sanoi että natseja tai skinnareita epäillään teosta. Jotenkin ei mennyt läpi moinen ajatus, enkä ihan väärässä ollutkaan. Voisi sanoa, että viimeistään noihin aikoihin nuivistuin.

Pena
Pena
28.10.2018 18:45

Aika kullannut muistot eivätkä Ruotsalaiset ole mitään oppineet. Nythän siellä palaa autot joka yö ja olkipukki jouluisin.

jrty
jrty
29.10.2018 05:52

Käsite ”discoraha” onkin siis hieman vanhempi

Nestori Lundahl
Nestori Lundahl
29.10.2018 08:57

Sen sijaan, että ihmiset arvostaisivat totuutta, he yrittävät nähdä todellisuuden sellaisena, mitä he itse eniten arvostavat.
Fantasiointi on helppoa, todellisuuden kohtaaminen ei niinkään.

Ruplapete
Ruplapete
9.2.2020 19:47

Miksi Breivik Muistetaan (valemediassa) ?
Koska Breivik oli SIONISTI ja vapaamuurari eli Utoyan isku oli false flag operaatio, aivan samalla tavalla kuin esim 9/11, Christchurch tai vaikkapa Charlie Hebdo.
Norjan arbeidarparti oli liian Pro palestiina ja maksoi siitä kovan hinnan.

Ruplapete
Ruplapete
9.2.2020 20:41

Ne on ne Ruotsin lukemattomat pommit, samaa maata, eli false flageja.
-ne ovat valtion, eli sionistien tehtailua. Valemedia vain haluaa meidän uskovan siihen islamilaiseen terrorismiin. Valeoppositio kuten perussuomalaiset ja ruotsidemokraatit ovat sitten siellä vahvistamassa tätä vaarallisuutta.
Check the facts, do the homework and stop believing in fake media.

Ruplapete
Ruplapete
9.2.2020 21:16

Jos tiedät Paavo yhden terrori-iskun jossa on ollut islamilaisia terroristeja, antaa tulla.
Saattaa olla olemassa, mutta suurin osa Ei ole sellaisia, vaan sionistien feikkimedian valheita.

Tapiola
Tapiola
10.2.2020 20:54
Vastaa...  Ruplapete

Jaa että Turun puukotukset olisivat jotain lavastusta olleet?
Eikös sun Ruplapete pitäisi itse jotain esittää viestiesi tueksi, eikä esim. Europatelle sälyttää todistustaakkaa?

Anonymous
Anonymous
9.2.2020 20:44

Ite olen sitä mieltä että nuo jotka leikkiteloitettiin Utoya saarella eivät olleet edes ihmisiä.

Ruplapete
Ruplapete
9.2.2020 21:10

Usein valeoperaatioissa on nukkeja, kuten vaikkapa Bostonissa oli. Norjassa oli ihan aitoja nuorukaisia.
Turn the lights on Paavo.

Anonymous
Anonymous
9.2.2020 22:13
Vastaa...  Ruplapete

Minä en sure ikinä jos tunkeilijoita kuolee, oli syy sitten mikä tahansa, hoitakoot silakat ja muut hullut suvakit lemmikkiensä lusikanheitot.

Anonymous
Anonymous
13.2.2020 10:19

Älä Paavo tuhlaa aikaasi vastailemalla näille oman elämänsä Einsteineille.

PJT
PJT
9.2.2020 21:28

Taitaa olla pt-median aika käydä tarkistamassa lääkitys.

Anonymous
Anonymous
9.2.2020 22:15
Vastaa...  PJT

Pave isoilla munillaan ei lääkitystä kaipaa.

Qroquius Kad
Qroquius Kad
9.2.2020 21:42
Vastaa...  Ruplapete

Ettei sittenkin eräiden kommentaaattoreiden?

Aappa
Aappa
9.2.2020 22:37

Aivan. Olkoonkin, että Breivik veti ehkä lievästi överiksi, niin tekonsa taustalla on hyvä pointti. Tämän sanominen on tietysti ankarasti kiellettyä, koska rasisimi: ja kuten suurin osa tätä lukevista tietää, niin vain rasisteihin kohdistettu väkivalta on hyväksyttävää – edellyttäen että rasisimi on määritelty yksinomaan sivistyneiden ihmisten ominaisuudeksi.

Aappa
Aappa
9.2.2020 23:43

Kannattaa vertailun vuoksi miettiä kuinka idiootteja monikulttuurisuuden kannattajat ovat, ja mitkä ovat sen (ideologian) seuraukset.

Aappa
Aappa
10.2.2020 01:08

Ne uhrit olivat viattomia ja tietämättömiä nuoria, mutta Breivikin mielestä vääränlaista politiikkaa edustavia.

Anonymous
Anonymous
10.2.2020 10:52
Vastaa...  Aappa

Yksikään muslimi ei ole syytön oli sitten minkä ikäinen tahansa.

Liberaali konservatiivi
Liberaali konservatiivi
13.2.2020 10:22
Vastaa...  Aappa

Ja se oikeuttaa tappamaan heidät? Mieti nyt vähän mitä kirjoittelet!

M
M
10.2.2020 18:31

Eikös Breivikin mukaan pointti ollut se, että demarinuorten eliminointi vähentää tulevaisuuden mädätystä? Saattaa tosin olla urbaani legenda.

Tapiola
Tapiola
10.2.2020 19:19
Vastaa...  M

Kyllä sinä varsin oikeassa olet. https://yle.fi/uutiset/3-5398988

Anonymous
Anonymous
10.2.2020 03:50

Kaappiin sulloutuminen on erikoinen tapa yrittää pelastautua tulipalon syttyessä.

Carl
10.2.2020 23:50
Vastaa...  Anonymous

Miten niin nehän oli afrikaanoja/maahanmuuttajia, eli ei mitenkään erikoista sillä älyllä, kuin laittaa pää piiloon.

Niih
Niih
10.2.2020 04:33

Tämä oli sitä parempaa joukkomurhaa jonka vihervasemmisto ja kulttuuri kupla katsoo hyväksyttäväksi.

Anonymous
Anonymous
10.2.2020 14:48

”Breivikin uhrit olivat kylläkin norjalaisia lapsia.”
Eipä olleet.
Norjalaiseksi eikä suomalaiseksi ei tule jos karvavaranne saa oleskeluluvan ja pieraisee jäkikasvunsa maahan.
Yksikään ”päivettynyt” ei koskaan ole pohjoismaalainen.

Anonymous
Anonymous
10.2.2020 16:37

No, ei ainakaan ulkona kun siellä päätään nostavalla suvakismilla.
Minä en koskaan tule sanomaan ”päivettyneitä” pohjois-maalaisiksi.
Älä nyt ala palaa maailmanhalaajaksi, ota nyt niskasta ittees kiinni hyvä mies!

M
M
10.2.2020 18:40

Varmaan Ruotsista löytyy demareita ja suvaitsevaistoa, joiden mukaan tämäkin discopalo oli äärioikeiston rasismia tjsp. kuten oli esim. Tampereen pizzeriapalo, jonka sytytti pizzerian omistaja itse. Näitä discopaloja on tosin sattunut maailmalla niin paljon, että tapaukset helposti menevät sekaisin, monissa on kuollut ja palanut kymmeniä.

Minä
Minä
15.2.2020 11:06

Pistin merkille, että ruotsalainen Wikipedia ei kerro tekijöiden etnisyyttä, eikä nimiä. Suomalainen ja Englanninkielinen kertovat.

Anonymous
Anonymous
10.2.2020 23:37

”Yksi kertoi, että hän koki kunniaansa loukatuksi kun häneltä vaadittiin 40 kruunun sisäänpääsymaksu.”
Tuo kunnian loukkaaminen on tietysti perinteeksi muodostunut tekosyy omalla kusipäisyydelle.
Mutta tällaista porukkaa joka on valmis murhapolttamaan satoja ihmisiä koska häneltä vaadittiin pääsymaksua.
Tämän takia näiden kehitysmaamuslimien kanssa ei kannata olla missään tekemisissä ja pysyä mahdollisimman kaukana. Koskaan ei voi tietää mitä tapahtuu ja kaikkea järjetöntä tehdään aivan naurettavista syistä tai ihan vaan huvin vuoksi.

sleepy
sleepy
11.2.2020 03:57

Onhan tuo mielenkiintoista, että Breivikistä jankataan jatkuvasti, mutta tosiaan lähes kukaan ei tiedä edes näiden nimiä. Media koittaa tahalteen pitää tapauksen pimennossa ja poissa ihmisten mielistä. Onneksi PT-media kertoo asioista.

Ruplapete
Ruplapete
11.2.2020 09:49
Vastaa...  sleepy

Paavo Ei suostu rationaaliseen argumentaatioon.
On olemassa syy, MIKSI historiasta Muistetaan tietyt asiat, ja toiset unohdetaan.
Kun media on SIONISTIvalehtelijoiden hanskassa, niin kukakohan kirjoittaa historian? Paavo uskoo ”ausvits” kaasukammioihin, vaikkei ole olemassa todisteita Ihmisten murhaamiselle.
Toisaalta, Paavokin uskoo kaikkeen Mitä sionistimedia kirjoittaa, kunhan se sopii maahanmuuttokriittiseen narratiiviin.

Tapiola
Tapiola
11.2.2020 18:41

Varmasti uskoo, kuten minäkin jossain määrin aina joskus vähän. Eihän se siionismikaan ole niin suoraa eikä järjestäytynyttä varmaan. On siionismia, ja sitten on siionismia ja molemmista ryhmistä varmaan saa eroteltua vielä alaryhmiä ties millä määritteellä.
Samahan se on vaikka Suomenruotsalaisissa. Minultakin välillä tivaa uusi tuttavuus ”talas svenska?” tms. Jotain syvempää siinä etsitään, mutta tuskin mitään suurempaa salaista veljeyttä salaisiin hankkeisiin?
Itsellä on juuret Kannaksella, ja jo Lappeenrannassa tuntee jotain pientä selittämätöntä kotona oloa, kun puheen parressa kaukaisesti helähtää jotain nihkeästi tutun oloista isovanhempien puhumaa muistuttavaa. Ei siinä silti mitään ääriglobaalia karjalaisuutta herää,
Siionismi on kyllä vaikea. Siihen liittyy taatusti globaalia uusliberaalia siionismia joillakin. Tuskin sekään mitään ehdotonta ideologiaa on kaikkinensa, mutta ajetaan kuitenkin asioita samanlaisilla silmälapuilla jotka monelle suomalaiselle ovat vieraita ja mielellään kartettavia.
Tämä tästä ilman puppugeneraattorin avustusta, uskokaa pois!

Tapiola
Tapiola
11.2.2020 19:34

Vanhoissa kirjoituksissa kerrotaan Jumalan asettamaksi yksi napa joka oli kaiken keskipisteessä. Kun väitetään mantereiden alkujaan olleen kiinni toisissaan, siis Etelä-Am. Afrikan länsipuolessa kiinni. Austaralia jossain Intian ”kainalossa”, oli siis lähinnä vain yksi iso manner. Tuon neliömäisen muotoisen mantereen keskiössä oli se napa, Siion. Oliko se myös Jerusalem, mutta siellä se juutalaisten napa on, ja siionismin koti.
Nyt on sitten kaikenlaista renkuttajaa facebookin perustajaa ja siionistia löytyy joka lähtöön. Raha jyllää taustalla aivan sieltä ensimmäisestä maailman navasta alkaen edelleen, mutta usko ja raha ovat jakaneet siionistit vuohiin ja lampaisiin, aivan kuten ala-härmä ja yli-härmä. On härmäläisiä ja sitten on härmäläisiä. Ota niistä selvää kun kaikki väittävät olevansa ihan samanlaisia?

Valehtelulla jo pitkä historia
Valehtelulla jo pitkä historia
11.2.2020 12:01
Vastaa...  sleepy

Juuri tuosta syystä luenkin nykyisin paljon enemmän ”vaihtoehtomedioita”. Valehtelevat valtamediat ovat jääneet sivuun jo vuosia sitten. Miksi lukea satuja ja valheita? Vielä sellaisia, jotka ovat meitä vastaan!!!
Välillä silmäilen pääotsikoita tyyliin, mistä uutisoivat ja jos jotain raflaavaa niin suuri on epäusko uutisen vinoutumattomuuteen ja aina ei viitsi edes klikata kun arvaa että valhetta sieltä kirjotellaan.