Ps:n Vilhelm Junnila: Kiinalaisyhtiöiden 5G- ja liitännäisteknologia poistettava siirtymäajalla

Yhä useampi Euroopan maa katsoo, että kiinalaisyritykset Huawei ja ZTE ovat uhka kansalliselle turvallisuudelle. Aiemmin tällä viikolla Ruotsi liittyi niiden lukuisten maiden joukkoon, jotka kieltävät kiinalaisyhtiöiden teknologian käytön 5G-verkkojen yhteydessä. Perussuomalaisten kansanedustaja Vilhelm Junnila kerää nimiä toimenpidealoitteeseen, joka pyrkii samaan Suomessa.

– Maat ovat olleet huolissaan muun muassa Kiinan lainsäädännöstä, jonka mukaan maan yritykset ja yksityishenkilöt ovat osallisena tiedustelutiedon hankinnassa. On selvää, että samat periaatteet, jotka ovat johtaneet esimerkiksi Ruotsin tekemään ratkaisuun pätevät myös Suomessa, Junnila kertoo.

Myös Saksa ja Ranska ovat merkittävästi rajoittamassa kiinalaisten verkkotoimittajien asemaa kyberturvallisuussyistä. Iso-Britannia päätti heinäkuussa, että Huawein teknologia on poistettava maasta 2027 mennessä. Ruotsi haluaa tämän toteutuvan jo 2025 mennessä. Aloitteessa edellytetään hallituksen ryhtyvän toimenpiteisiin rajatakseen kiinalaisyhtiöt Huawei ja ZTE tarjouskilpailujen ulkopuolelle, rajoittaakseen laitteiden käyttöä ja velvoittaakseen sekä yritykset, että julkisen hallinnon poistamaan kaikki kiinalaisyhtiöiden 5G-ja liitännäisteknologia tarkoituksenmukaisella siirtymäajalla.

– Kansallisen turvallisuuden lisäksi Suomi hyötyisi asiasta kilpailullisesti, koska Nokia on saavuttanut suurempia markkinaosuuksia ja päässyt osalliseksi sellaisiin toimitussopimuksiin, joihin sillä ei muuten olisi ollut mahdollisuutta. Hallituksen tuleekin tehdä ratkaisu mahdollisimman pian, sillä Huawein ja ZTE:n ruotsalainen kilpailija Ericsson on jo saanut muuttuneesta tilanteesta kaupallista hyötyä. Suomen tulee yhtyä länsimaiseen rintamaan ja tehdä samankaltaisia ratkaisuja, joihin muualla länsimaisessa arvoyhteisössä on päädytty, Junnila toteaa.

Subscribe
Notify of
guest
44 Kommenttia
Vanhimmat
Uusimmat Peukutetuimmat
Inline Feedbacks
View all comments
joodejoode
joodejoode
22.10.2020 18:50

No mulla on huawei puhelin ja eihän parempata olekkaan.

Nestori Lundahl
Nestori Lundahl
22.10.2020 22:54
Vastaa...  joodejoode

Mitäs sitten kun Huawein teknologia poistetaan Suomesta ja Junnila tulee hakemaan sun puhelimes ; )

Jorpe
Jorpe
23.10.2020 09:00
Vastaa...  Nestori Lundahl

11 suomalaista lääkäriä on laittanut alulle kansalaisaloitteen, jolla vaaditaan, että 5G:n käyttöönottoa on lykättävä, kunnes sen vaikutukset luontoon ja ihmisen terveyteen on selvitetty:
https://www.kansalaisaloite.fi/fi/aloite/6572

Turhaantunut
Turhaantunut
23.10.2020 11:57
Vastaa...  Admin Pt-media

Harhaa, harhaa.. harhaa vaikka moni, moni maa kertoo että asia on tutkittu ja 5g verkko aiheuttaa terveyshaittoja, jopa vakavia.
Mihin helvettiin tuota 5g edes tarvittee, menkää helvetti pc:lle jos mieli tekee nettiin.
Yhteys toimi jo puhelimella joka puolella maata hyvin yli 12 vuotta sitten.
Seuraavaksi varmaan kaltaisesi alkaa vaatimaan 10g että saadaan kaikki talossa nettiin paskapöntöstä lähtien.

Last edited 1 month ago by Turhaantunut
HenkkaR
HenkkaR
23.10.2020 14:45
Vastaa...  Turhaantunut

Olet malliesimerkki siitä kuinka täysin perustellusti vihattavaa asiaa vastustavan rintaman uskottavuus onnistutaan romuttamaan false-flag-menetelmällä syötetyllä täydellä huuhaa-”tiedolla”.

Nimittäin itsekin vihaan 5G-tuputusta ihan noilla taloudellis-teknisillä järkiperusteilla. Tosiaan, yhteydet olivat 99%:lle käyttötarkoituksista ja käyttäjistä riittäviä jo toissa vuosikymmenellä, suorituskykyä voisi paljon tehokkaammin tänä päivänä parantaa tekemällä ohjelmista kevyempiä, kun ne kun ovat parin vuosikymmenen aikana parin vuoden välein tulleet moninkertaisesti raskaammiksi ilman juuri mitään lisättyä käyttöarvoa, paitsi usein miinusmerkkistä sellaista. Myös monia käytännöllisiä yhteydenhallinta- ja tiedonsiirtologiikoita ohjelmiin lisäämällä voitaisi saada huomattavaa parannusta yhteyksien käytettävyyteen ilman yhtään lisäpanostusta laitteisiin.

Siellä missä langattomat yhteydet sisältävät tosiasiallisia heikkouksia – haja-asutusalueilla, sekä maastoissa joissa on mukavaa kokkailla Paten resepteillä – 5G ei auta mitään, lyhyen kantamansa vuoksi, jonka vuoksi koko 5G on myös taloudellisesti idiotismia, kun tukiasemia tarvitaan luokkaa joka toiseen lyhtypylvääseen. Laitevalmistajillehan tämä onkin siksi kultakaivos, ja lystin maksavat joka idiotistitukia myöntävät valtionkassat (eli veronmaksajat), tai sitten operaattorien muut asiakkaat joiden hintoihin tulee kohdistumaan korotuspaineita, sillä 99% asiakkaista ei 5G:tä kaipaa ja 5G-liittymiä ei tuo yksi prosenttikaan ostaisi täydellä käyvällä hinnalla, siis jolla pystyisi yksinään kattamaan 5G:n kustannukset.

Mutta tässä nyt pitäisi olla aivan tarpeeksi syytä 5G:n vastustamiseen, nuo muut syyt sitten ovatkin huuhaata jonka ainoa tarkoitus on saada leimattua kaiki 5G:n vastustajat tietämättömiksi hörhöiksi. Noita huuhaa-juttujahan on levittänyt nimenomaan valtamedia, joka ei koskaan näillä oikeilla perusteilla ole esittänyt pienintäkään kritiikkiä 5G:lle, hehkuttanut vain sen puolesta.

Näille huuhaa-artikkeleille on ollut tyypillistä runsas olkiukkoilu, johon viittaa mm. viimeinen lauseesi. Nimittäin näissä huuhaajutuissa on tyypillisesti perusteltu 5G-vastaisuutta muiden hörhöilyjen joukossa, että ”se mahdollistaa esineiden internetin, johon itseajavat autotkin kuuluvat”, ja sitten esitetty kauhukuvia vakoilevista vessanpöntöistä alkaen. Moinen lausehan on silkkaa puutaheinää, sillä esineiden internet on ollut olemassa jo vuosikymmeniä, siihen ei ole 5G:llä osaa eikä arpaa. Vakoilevia, esineiden internetiin liitettäviä vessanpönttöjä on voitu aivan yhtä hyvin tehdä aivan varhaisimmillakin verkkotekniikoilla, niin langallisilla kuin hitaimmilla langattomillakin.

Itseasiassa juuri mikään IoT-laite ei 5G:tä edes tarvitse, eikä tule käyttämään, eikä ole edes tarkoituksenmukainen. Nimittäin IoT-laitteiden siirtämät tietomäärät ovat aina vakoilutarkoituksia myötenkin niin pieniä että niihin riittää hitain yhteys mitä on olemassakaan. Ja toisekseen, kun kyse on saman talon tai laitoksen sisällä olevista, tahi korkeintaan matkapuhelimen kanssa samassa taskussa kulkevista, niinkuin IoT-laitteiden tapauksissa 99,9%:sti on, niin eihän kukaan nyt minkään G:n mobiililiittymää sellaisille erikseen osta! Vaan yhteys otetaan lähiverkon -joko langallisen tai langattoman – kautta, joka ulkomaailmasta tulee vain yhdelle jakolaitteelle, eikä yleensä 5G:n, vaan joko valokuidun, kuparin, tai vaikkapa 3G:n kautta. Ja itsestäänhän mikään vessanpönttö ei ulkomaailmaan yhdistä, vaan kyllä siitä joko maksaa pitää omasta liittymästä (harvoin), tai yhdistämällä yhdistää se lähiverkkoon, joka yhdistää maksetun liittymän kautta. Että aivan lapsellista hysterioida jostain itsestään 5G-verkkoon yhdistyvistä vakoiluvessanpöntöistä, ainakaan sellaisista joiden vastaava toiminta ei olisi ollut mahdollista jo vuodikymmeniä.

Samaa olkiukkoilua jatkaa toiseen potenssiin maininta itseajavista autoista, jotka muka kuuluisivat 5G:n mahdollistamiin IoT-laitteisiin. Tämähän vasta puutaheinää onkin, sillä itseajavuudella ei todellakaan ole mitään tekemistä edes IoT:n kanssa. Tokihan moni itseajava auto varmasti IoT-laite on siinä missä tavallinenkin auto, mahdollistaen karttapäivitykset, softapäivitykset, Spotify-kuuntelut ja netin surffauksenkin, ja toki navigoinnin augmentoinnin esim. tietyötiedoilla, mutta ei se itseajavuus todellakaan tule mihinkään nettiyhteyteen perustumaan alkuunkaan, vaan ihan puhtaasti offline-kartta- ja paikallisanturitietoihin.

Huvittavin hörhöilyartikkeli oli jonkun NATO:n laitoksen tekemä ja koukkuun tarttuneen Vsstavalkean suomentama artikkeli siitä kuinka ”5G on sotateknologiaa”. Argumentointi oli ensiksikin luokkaa että onhan paistinpannukin sotateknologiaa kun sillä sotilaatkin tekevät ruokansa, ja lähitaistelutilanteessa se sopii astaloksikin. Ainoa ero vain se, että 5G:llä ei sotakentällä tekisi mitään, olemattoman kantamansa vuoksi, ja kenttäkäyttöön on vuosikymmeniä ollut käytössä tarkoituksiin paremmin toimivia ratkaisuja. Jos taas katsotaan asiaa hybridisodan kannalta, niin sekä vakoiluun että tietomurtoihin on niihinkin paremmat mahdollisuudet antaneet vuosikymmenet olemassa olevat, toimivat verkkotekniikat, kuin olemattoman kantaman 5G, jos nyt kohteen päässä olevan verkkoyhteyden tyypillä on merkitystäkään, kunhan tieto jotenkin kulkee.

Tuo terveyshörhöily on sitten myös suurimmaksi osaksi valheperusteista. Usein esitetään pseudotietoa joka on sinällään totta mutta irrotettu kokonaisuudesta ja jätetty oleellisia seikkoja kertomatta. Yleensä on viitattu termisiin vaikutuksiin, joita perustellaan sillä että taajuudet ovat enemmän tai vähemmän samalla alueella spektriä kuin mikroaaltouunissa tai crowd control-mikroaaltotykeissä.

Onhan se totta, eikä se oleellisesti poikkea monista muista radiotekniikoista, kuten esim. mikroaaltouunin kanssa käytännössä samalla taajuudella toimivasta wlanista(wifi). Kuitenkin mikä jätetään kertomatta on se, että tehot ovat näissä verkkotekniikoissa olemattoman pieniä, ja melkein mikä tahansa energiamuoto on haitallinen suurina tehoina, pieninä tehoina taas ei juuri mikään ole haitallista. Huomattava on, että kun puhutaan nimenomaan termisistä vaikutuksista, on kyse lämpöön perustuvista vaikutuksista, eikä tuolloin ole mitään merkitystä millä energialla lämpö on saatu aikaan. Siispä jos moiseen hörhöilyyn uskoo, niin sitten lähellä lämpöpatteria oleskelu, jossa voit lämpötehon vaikutuksen ihan jo tunteakin, olisi satoja kertoja haitallisempaa kuin mikään langaton tiedonsiirtoverkko.

Uskonta siihen että taajuus olisi se joka lähtökohtaisesti tekisi tietystä radiosäteilystä toista haitallisempaa tehoja huomioimatta, on sama kuin väittäisi että hellä selkään taputtelu olisi yhtä haitallista kuin turpiin hakkaaminen, sillä molemmissa on kyse yhdestä ja samasta kineettisestä energiasta. Teho vain sattuu olemaan erisuuri, mahdollisesti myös tehotiheys, mikä on yhtälailla oleellista molemmissa tapauksissa.

Joitakin ei-termisiä vaikutuksia on vähäisissä määrin ollut tapetilla, ja syytä niitä on tutkiakin, mutta suureen uskomiseen niihin ei toistaiseksi ole syytä ainakaan neljästä syystä:

– Ko. tutkimukset ovat eri taustatekijöiden suhteen epätarkkoja ja hyvin kontroversaaleja tutkijoiden keskuudessa jo lähtökohtaisesti

– Yhtäkaikki minkään energiatyypin haitallisuus näin pienillä tehoilla ja tehotiheyksillä ei ole liioin uskottavaa

– Tutkimushavainnot eivät liioin poikkea muista radiotekniikoista, joita on ollut yleisessä käytössä sata vuotta

– Kyseisiä tutkimuksia ovat julistaneet lähinnä Mercola ja muut pseudoprofessorit, jotka ovat hyöstäneet artikkeleitaan em. tiedetysti pseudotiedettä olevilla kirjoituksilla termisistä vaikutuksista.

Siispä nämä valtamedian ja eliitin julistamat yksittäiset hörhöartikkelit, keskellä täydellistä hiljaisuutta oikeisiin perusteisiin perustuvasta 5G-kritiikistä, ovat infosodan false-flag-operaatio, jolla on tarkoitus herättää vastustajissa sellaista todistettavasti perusteetonta hysteriaa jota voitaisi loppupeleissä käyttää heitä itseään vastaan. Tähän tarkoitukseen palkattuja myyriä on siis esim. professoriksi itseään kutsuva Mercola.

Katsokaa itse kukakin mihin koukkuun tartutte ja kenen joukoissa seisotte.

Pate muuten voisi tästä aiheesta tehdä ihan artikkelin, noin teknis-tieteellisillä näkökohdilla asiaa valaisten, jotta hyväuskoiset kusetetutkin heräisivät. Tätä kirjoitustani saa hyödyntää siinä täysin vapaasti.

Turhaantunut
Turhaantunut
23.10.2020 15:26
Vastaa...  HenkkaR

Kaikki on harhaa, paisi se että en ole seurannut valtamediaa vuosikymmeniin.
Silti en alkaisi väitäämään heti kaikkea harhaksi mitä tutkimusta on 5g verkon osalta tehty monessa maassa, eli sinä jäsennät kaikki ne ainakin kymmenkunta maata harhaatikoiksi kun ovat pistäneet jäihin 5g verkon rakennuksen.

HenkkaR
HenkkaR
23.10.2020 17:27
Vastaa...  Turhaantunut

Jos olisit lukenut mitä kirjoitin, niin olisit hoksannut, että:

a) Valtamedian false-flag-koukkuihin ovat tarttuneet ja niitä suodattamatta edelleenjakaneet monet vaihtoehtomediat ja nettikirjoittelijat, mikseipä kahvipöytäkeskustelijatkin, ja ”tietosi” on peräisin noilta. Oleellista on siis huomata noiden tietojen alkuperä – valtamedia – ja suhtautua niihin asiaankuuluvalla tavalla, vaikka tieto olisikin sinulle kantautunut mutkan kautta. Se on juuri sitä mihin valtamedia on pyrkinyt.

b) En ole missään vaiheessa väittänyt kaikkea tutkimusta harhaksi, vaan nimenomaan sellaiset jotka on vähäiselläkään tietämyksellä sellaisiksi todistettavissa, kuten runsaat olkiukkoilut jotka eivät liity 5G:hen mitenkään, ja termiset vaikutukset, jotka eivät jo kategorianimensä osalta voi olla mitään muuta elimistöä lämmittävää energiaa haitallisempaa, ellei se lämmitä niitä kuumemmiksi ja se siltä myös tunnu.

Ja sen sijaan sellaiset ei-termiset vaikutukset voi myös hyvällä omallatunnolla väittää harhaksi, jotka esitetään alun alkaen em. huuhaatiedon yhteydessä ja samojen ”tutkijoiden” toimesta.

Mainitsin myös, että joissakin ei-termisissä vaikutuksissa voi jotain perää ollakin, joskin pienellä todennäköisyydellä, eivätkä ne niiden osalta liioin poikkeaisi jo sata vuotta olemassa olleista langattomista tekniikoista, joten tätäkään ei kannata 5G:n vastaisen taistelun argumenttina käyttää, vaikka 5G:tä muuten vihaisikin, niinkuin vihaan itsekin, mutta hörhöhölinällä ainoastaan romutetaan kollektiivina 5G-vastaisen rintaman uskottavuus. Mikäli et tällaisia argumentoinnin perusoppeja ymmärrä, niin ainoa selitys jonka sille näen, että taidat olla 5G-lobbareiden palkkalistoilla tekemässä juuri edelläkuvaamaani myyräntyötä.

Ja suurin osa maailman maistahan ei edes ole lähtenyt 5G:n rakennukseen, johtuen sen teknis-taloudellisesta järjettömyydestä, osa hoksannut sen hieman jälkijunassa ja vetänyt jarrut päälle. Siihen ei sen kummempaa harhaatikointia tarvita, kuten emme mekään, oikeat syyt riittävät, ja toimivat hörhöilyjä paremmin. Jotkut yksittäiset maat ovat ottaneet terveyssyyt todennäköisesti tekosyiksi saadakseen painavammat syyt vetäytyä jo sovituista toimitussopimuksista. Kymmenkunnasta terveyssyin hommasta vetäytyneestä maasta en kylläkään ole kuullut, jostakin yksittäisestä kyllä.

Turhaantunut
Turhaantunut
23.10.2020 23:46
Vastaa...  HenkkaR

Kerro nyt samalla mihin helvettiin tarvitaan 5g paskaa kun pärjätään erittäin hyvin jo olemassa olevalla verkolla, juu, ja en jaksa tosiaan lukea paskaa joka selviää muutamassa sekunnissa.

HenkkaR
HenkkaR
24.10.2020 15:28
Vastaa...  Turhaantunut

Tämähän kertoikin sinusta kaiken, et siis lukenut edes ensimmäisiä lauseitani, joissa kerroin monen muun kohdan ohella olevani tismalleen samaa mieltä kanssasi – 5G:tä ei minunkaan mielestäni tarvita, ja siksi sitä vastustan.

Mutta tuota vastustamista varten tarvitaan asia-argumentteja joista pitää jättää pois kaikki uskottavuuden sataprosenttisesti murentavat hörhöilyt mm. valheelliseksi tiedetyistä termisistä vaikutuksista, sekä olkiukot esineiden internetistä, jotka eivät liity 5G:hen mitenkään.

Nuo suodattamattomat hörhöilyt vessanpönttövakoiluista lähtien kun satavat nimenomaan 5G-lobbareiden laariin, päästessään niiden myötä leimaamaan 5G:n vastustajat hörhöiksi. Sitä sinä näytät haluavankin…

5G paras G
5G paras G
25.10.2020 10:06
Vastaa...  Turhaantunut

Kyllä minä ainakin tarvitsen, jotta voisin katsoa HD videota ja pystyisin pelaamaan FPS pelejä sujuvasti ja lähettelemään ja vastaanottamaan tiedostoja järkevässä ajassa..

4G verkko omalla alueella on jo aivan tukossa ja pahimpina ruuhkahuippuina nopeudet on alle 0,5Mbit/s

HenkkaR
HenkkaR
25.10.2020 16:29
Vastaa...  5G paras G

”4G verkko omalla alueella on jo aivan tukossa”

Muuten hyvä, mutta operaattorin verkon tukkoisuuteen ei G:n kasvattaminen auta teknisesti mitenkään, paitsi toki ”opportunistisena buranahoitona” sikäli kun asiakkaita on 5G-verkoilla vielä vähän niin siellä on vapaata kapasiteettia, ja kun enemmän käyttäjiä kertyy 5G-verkkoihin (niistä tukkoisempia tekemään), niin sitä myötä vapautuu kapasiteettia 4G:ltä, käyttäjien vähetessä.

Mutta kaiketi tehokkaampi ja edullisempi ratkaisu tuohon ongelmaasi olisi ollut lisätä kapasiteettia operaattoreiden 4G-verkkoihin. Olisi voinut olla myös kauaskantoisempi riippuen miten kitsaita ollaan satsaamaan lisäresursseja 5G-kapasiteettiin, sen kohtapuoliin tukkeutuessa.

G:n lisäämistä tarvitaan ainoastaan siihen jos yksittäiselle käyttäjälle tarvitaan suurempaa kaistaa kuin mitä 4G mahdollistaisi ei-ylikuormitetun verkon kapasiteetin puolesta.

Kaistan suuruuden tarpeellisuudellehan tietenkin vain mielikuvitus on rajana, käyttötarkoituksia etsiessä, mutta itse en kyllä osaa keksiä yhtäkään järkiperusteista käyttötarkoitusta jossa tarvittaisi 4G:tä suurempaa kaistaa, ainakaan puhelinten tapauksissa. Sadan tuuman telkkareissa super-hyper-hd-videoille suurine kaistavaatimuksineen voi olla käyttöäkin, mutta ne eivät mobiililiittymää vaadi, ja siellä missä 5G:n kantama riittää, on aina saatavissa suoraan kuitu, joka niitä läheisiä 5G-tukiasemiakin ruokkii. Ja tuo kuituhan on joka kodissa ja liikehuoneistossa jo järjestään jatkettu wifillä, johon läppäritkin saadaan kiinni yhtä näppärästi kuin 5G-verkkoon.

5G paras G
5G paras G
25.10.2020 19:40
Vastaa...  HenkkaR

Olet jälleen väärässä. 4G kapasiteettia ei voi nostaa, jos taajuudet linkilta asiakkaalle loppuu kesken. 5G tuo tähän helpotusta. 5G tuodaan alkuun kaupunkeihin korkeilla taajuuksilla, mutta sitten vuorossa on maaseutu, jossa käytetään alempia taajuuksia. Ehkä 3G pannaan lopulta romukoppaan ja boostataan se 5G:llä, jolloin siitä saadaan enemmän irti, eikä tarvitse tukiasemia lisätä ainakaan niin paljoa.

Kiinteätä nettiä, puhumattakaan kuidusta ei todellakaan saa, kuin pieneen osaan maata. Maalta on kaapelit kelattu pois jo vuosia sitten ja pelkkää mobiilia tuotu tilalle.

5G paras G
5G paras G
25.10.2020 10:09
Vastaa...  Jorpe

Varmasti. Se että on tohtori tai jonkun alan tutkija ei kerro mitään kyseisten henkilöiden kyvyistä ymmärtää verkkoteknologiaa.

Noita 5G kriitikoiden tekstejä, kun on lukenut, niin kyllä siellä huomaa hyvin nopeaan, ettei ymmärretä yhtään mistä on kyse.

5G paras G
5G paras G
25.10.2020 19:41
Vastaa...  Jorpe

Siellähän ne pahimmat vihervassarit on. Mitään todisteita 5G:n vaarallisuudesta ei ole olemassa.

HenkkaR
HenkkaR
25.10.2020 16:10
Vastaa...  Jorpe

Jälleen esimerkki siitä ettei lueta ollenkaan hörhöilyihin puuttuneiden kirjoituksia, vaan yritetään vääntää totuudeksi kaikki hörhöilyt sillä perusteella että seassa mahdollisesti on yksittäisi totuuksia.

Missään vaiheessahan ei ole sanottu (paitsi tuo 5G paras G) etteikö jotain toistaiseksi tyhjentävästi toteennäyttämätöntä (ja muista radiotekniikoista poikkeamatonta) terveyshaittaa voisi ollakin. Myös linkeissäsi esitetyt asiat ovat pelkkää spekulaatiota, ei toteennäytettyä tietoa haitasta. Ja syytähän asioita on tutkiakin.

Mutta se ongelman nimi on siinä, että ylivoimainen enemmistö kaikista viitatuista ”haitanosoituksista” mm. valtamedian sekä hutkija Mercolan toimesta, pitää sisällään silkkaa, peruskoulufysiikalla valheeksi osoitettua hörhöilyä, puhuttaessa mm. termisistä vaikutuksista pelkän mikroaaltouuniin verratun taajuuden perusteella, tehoihin kantaa ottamatta. Tuossa jos termisiä vaikutuksia aikaansaataisi, olisi kyseessä itsestäänkiihtyvä ikiliikkuja joka loisi energiaa tyhjästä ihmisen kuumentamiseen, tai sitten paljon puhelinsäteilyä enemmän lämmittävä lämpöpatteri olisi tuhansia kertoja vaarallisempi.

Ja toinen jatkuva hörhöilyaihe on liittää IoT siihen liittyvine uhkatekijöineen 5G:hen joka ei siihen liity yhtään mitenkään.

Siispä valtaosa liikkeellä olevasta 5G-kritiikistä on kuin onkin harhaatikoiden hörhöilyä, joilla on tarkoitus saada leimattua harhaatikoiksi joka ikinen 5G-kriitikko, ja ikävästi tuohon koukkuun näyttää porukkaa tarttuvan leimalaumaksi.

Mitä mieltä olettekaan, olkaa hyvä ja katsokaa vähän, kenen joukossa todellisuudessa seisotte.

5G paras G
5G paras G
25.10.2020 10:04
Vastaa...  HenkkaR

Olipa siinä melkoinen kasa paskaa saatu suollettua yhteen postaukseen.

Ohjelmat ei vaadi kaistaa vaan kaikki viihde yms. palvelut. Niiden vaatimaa kaistanleveyttä ei voi pienentää. Ne suurenee vuosi vuodelta.

HenkkaR
HenkkaR
25.10.2020 15:39
Vastaa...  5G paras G

Oletkin malliesimerkki toisesta ääripäästä joka ehkä omista syistä perustellusti kannattaa 5G:tä, mutta näkee kaiken sitä kritisoivan faktatiedonkin ”paskana”, jopa vaikka olisi samaa mieltäkin, ilman että edes yrittää ymmärtää lukemaansa, saati että omaisi oikeaa tietoa tekniikasta ja sen taustalla olevasta tieteestä.

Ohjelmat eivät vaadi kaistaa vaan palvelut, hmmm…. Eli palvelut toimivatkin ilman ohjelmia, ja pyhän hengen määräämä kaistatarve on ainoa joka vaikuttaa niiden toimivuuteen. Malliesimerkki yliyksinkertaistamisesta putkinäköisen kommentoinnin vuoksi.

Jos kuitenkin pidetään jalat maassa ja tarkastellaan asiaa kokonaisuuden kannalta, niin. Kyllä ne nimenomaan ovat ohjelmat – niin serverin kuin puhelimen päässä, jotka määrittävät kaistan käytön (ja muodostavat palvelun ylipäänsä), siinä missä paikallisten laiteresurssienkin käytön. Ja molempien päiden ohjelmat ovat viimeaikoina kunnostautuneet yhä epätehokkaammassa kaistan käytössä. Käytetään juosten kusten suunniteltuja ohjelmakohtaisia (lue:palvelukohtaisia) protokollia, jotka tyyliin siirtävät jokaisen muutaman bitin tiedonkin jossain megatavun kokoisessa datapaketissa. Ja lähetteiden hallinta mitä sattuu, tyyliin ei paketin kadottua ei osatakaan lähettää tai pyytää pakettia uudelleen ilman pitkiä viiveitä, tai pahimmillaan pyydetään uudelleenlähetystä jo ennenaikaisesti kun on aiempi yritys kesken, tehdään aikakatkaisuja liian aikaisin, pyydetään ja lähetetäänkin aivan tarpeettoman suuri datasatsi alusta asti uudelleen siinä vaiheessa kun uuteen yritykseen päästään. Useita samanaikaisesti pyydettyjä eri toimintoihin liittyviä paketteja ei osata lähettää ideaalissa järjestyksessä tai vastaanottopäässä järjestellä bufferoiden oikein, vaan tyyliin aletaan heti käsitellä jotain toiminnan kannalta epäoleellista datapakettia suurin prosessorikuormituksin juuri hieman ennenkuin se akuutimman toiminnallisuuden mahdollistaman datapaketin lataus olisi valmistunut, ja tuolta toissijaisen toiminnan prosessoinnilta ei sitten hetkeen herukaan laiteresursseja sen akuutimman toiminnan tarpeisiin. Ja niin tulee ilmiö tök-tök-tök.

Ja tätä ilmiötä pahentaa esim. ei-ylikuormitettujen 5G-verkkojen useimmissa tapauksissa kaistanleveyttä enemmän ohjelmien paikallisen prosessoinnin epätehokkuus (lue: huonon suunnittelun vuoksi tarpeettoman raskaat ohjelmat). Sen verran olen ohjelmistokehityksen kanssa ollut tekemisissä, että satun tietämään saman epätehokkuusongelman vaivaavan laajasti sekä palvelukohtaisia tiedonsiirtoprotokollia että ohjelmia jotka dataa käsittelevät, molemmissa päissä.

Ja palveluiden – jonka muodostavat ohjelmat – vaatimaa kaistanleveyttähän voidaan kuin voidaankin pienentää, ensinnäkin tekemällä toiminnasta tehokkaampaa sekä prosessointien että tiedonsiirtoväylän osalla, vähentämällä joutavaa informaatiota jota sitäkin enemmän ja vähemmän nykyohjelmat siirtävät.

Toisekseen, oikea tietosisältöhän tietenkin määrää kaistan nettotarpeen. Sitä voisi monessa tapauksessa pienentääkin, ei se vuosiluku sitä määrää kuinka suuria todellisuudessa tarvitaan, vaikka sitä en ole missään kohtaa kiistänytkään, etteivätkö jotkut tarvitsisi. Minähän olen puhunut vain, että valtaosa ei tarvitse, eikä tule tarvitsemaan, ja mielestäni on väärin maksattaa 5G-verkkojen rakennus niillä asiakkailla (tai pahimmillaan veronmaksajilla) jotka eivät sitä tarvitse.

Enkä rehellisesti sanoen ymmärrä, mihin jollain puhelimen näytöltä pelaamiseen tai elokuvan katseluun tarvitaan sen luokan HD:tä johon eivät nykyiset yhteydet riittäisi. Siellä missä läppäri pidetään mukana, kun on yleensä järjestään jo paikalta saatavilla paljon parempi yhteys. Tai jos korpeen menet niin sinne ei 5G yllä.

Ja jos sillä meinasit asiaa perustella että nykyiset 4G-verkot ovat ylikuormitettuja, niin sitä asiaa ei 5G lähtökohtaisesti muuta, vaan tarvitaan operaattoritasolla enemmän kapasiteettia. Niinhän ne olivat 3G-verkotkin alkuaikoina jatkuvasti tukossa, ja 5G-verkotkin tulevat olemaan, viiveellä saivat mm. 3G-verkkoihin lisättyä kapasiteettia käytön lisääntymisen myötä, ja saavat kohta 4G-verkkoihinkin. Viimeisenä joskus sitten saavat 5G:henkin sen verran että tukkoisuus poistuu operaattoreiden päästä. G-numero vaikuttaa ainoastaan siihen mikä on maksimikaista yksittäisen puhelimen ja tukiaseman välillä, sikäli kuin operaattoripuolen kapasiteetti/kuormitussuhde sallii, johon ei G-numero vaikuta mitenkään. Mitä nyt toki osan porukasta siirtyessä 5G-verkkoja tukkimaan voi operaattoreiden kapasiteettia vapautua muiden G:iden verkoilta.

Yhtäkaikki – kuten olen yrittänyt monessa kohtaa sanoa – 5G:n tarpeellisuudesta voi olla montaa mieltä ja mielipiteisiin on kullakin oikeus. Mutta totuuksissa pitäisi pysyä, niin tekniikoiden kuin näytettävien terveysvaikutusten osalta. Se on paras tapa saada tahtoaan tapetille riippumatta siitä mitä mieltä on – sen sijaan että leimaa kaikki samaa mieltä olevat tietämättömiksi hörhöiksi.

5G paras G
5G paras G
25.10.2020 19:44
Vastaa...  HenkkaR

Paljon puhetta, mutta ei mitään asiaa. Olisit hyvä poliitikko. Etselvästikään ymmärrä yhtään miten tietoverkot toimii, joten kannattaa pysyä hiljaa.

Videota ei voi määräänsä enempää pakata tai se menettää laatunsa. Tekniikan kehittyessä kaistanleveys vain kasvaa.

5G paras G
5G paras G
25.10.2020 10:10
Vastaa...  Turhaantunut

Ei aiheuta yhtään mitään. Pelkkää paskaa kaikki moiset väitteet.

Turhaantunut
Turhaantunut
25.10.2020 14:53
Vastaa...  5G paras G

Niimpä varmaan, luuletko että uskon parhaita lääkäreitä ja tutkijoita enemmän kun kaltaistasi älypaskaluuriin kiihottunutta aivotonta 2 jalkaista, mietippä sitä tovinen.

HenkkaR
HenkkaR
25.10.2020 18:18
Vastaa...  Turhaantunut

Tämähän kertookin tasostasi paljon. Lukutaidon avulla olisi muutamassa sekunnissa selvinnyt sinullekin totuudenmukaisempi käsitys minun kiihottumuksistani, kuin myös vastaus edelläesittämääsi kysymykseen, ja peruskoulufysiikalla myös uskottavuus ”parhaisiin lääkäreihin ja tutkijoihin”.

Mutta, 5G-lobbareiden palkkalistoilla olevana myyränähän sinun pitääkin esittää mahdollisimman tyhmää, saadaksenne 5G-kriitikot leimattua hörhöiksi mahdollisimman tehokkaasti.

Onnea valitsemallenne tielle, tosin alat pilaamaan jo myyrienkin mainetta.

5G paras G
5G paras G
25.10.2020 19:46
Vastaa...  Turhaantunut

Eiköhän nuo sinun ”lääkärit” ja ”tutkijat”ole siellä vähemmistössä ja sinun kuplassa, jossa ette ymmärrä mitä radiotaajuudet tarkoittaa.

Pah
Pah
25.10.2020 19:27
Vastaa...  Admin Pt-media

Joopa joo. Joku voisi ajatella että melkoista pulushakkia se on tuokin lausunto ”sähköinsinöörin tiedoilla”. Oli miten oli. Moni pulushakin saloista pihalla oleva tavis saattaa olla ihan ymmärrettävistä syistäkin huomattavasti varovaisempi ja jopa harhaisempi tuon tekniikan kyvyistä, etenkin jos otetaan huomioon että näissä uusissa hienoissa 5G-verkoissa operoi päät märkinä kaikki maailman huippumodernit sotilasmahdit uusien hienojen salaisten teknisten ihmein kanssa meidän pulushakkia ihmettelevien tavisten seassa.

Meille vakuutellaan kaiken karvaisten ”sähköinsinöörien tiedoilla” että laitteet ovat turvallisia, mutta ovatko ne aina ja jatkuvasti varmasti sitä oikeasti, vai voidaanko ne etänä säätää missä ja milloin nuo laitteet voidaan tarvittaessa koska vain muuttaa sopivaksi ajaksi esim. juuri ”Covid-19 -kuolemaa” salaa kylväviksi murhakojeiksi?

”Laitevalmistajat ovat jo tuoneet markkinoille 60 GHz-taajuudella toimivat wifi-laitteet. ”Happimolekyyli absorboituu juuri tähän taajuuteen 98-prosenttisesti, eli esimerkiksi hemoglobiini ei enää kykene siirtämään happea kehon eri osiin – kuolema voi seurata.”

”Korporaatioille tämä taajuus on ”tärkeä”, koska happea on ilmassa sen verran paljon että tämän taajuuden signaalin energia imeytyy happeen nopeasti, ja silloin säästyy valtavasti kaistaleveyttä, kun tarkalleen samalla taajuudella toimivia langattoman teknologian laitteita voi olla käynnissä yhtä aikaa suuret määrät pienellä alueella. Wuhanissa on käytössä esimerkiksi 60 GHz -taajuudella toimiva ilman kuskia ajaville autoille sopiva testaustiepätkä.”

5G paras G
5G paras G
25.10.2020 10:11
Vastaa...  joodejoode

Sponsered by communism

HenkkaR
HenkkaR
22.10.2020 23:35

Ikävästi muuten niin arvostamani Junnila peesaajineen kusi tässä omiin muroihin. Ihan jees jos omia suosittaisi, eli meidän tapauksessa Mokiaa, joskin siinäkin olisi syytä olla tiukat edellytykset firman panostukselle mm. laatuun ja tehokkuuteen, joissa Mokia ei ole liioin kunnostautunut ainakaan vuosikymmeneen. Itseasiassa kaikenlaiset liialliset ”kotimaisen suosimiset” samoin kuin katteeton brändiuskollisuus olivat niitä tekijöitä, jotka aiheuttivat Mokian ”tuppeenkasvamisen”, eli kun kysyntää piisasi edelleen vaikka tuotteiden oli annettu muuttua sudeksi ja sekundaksi, niin ei firmalla ollut intressiä kehittää toimintaansa asianmukaisesti, ja tämä tilannehan kestikin aikansa, kunnes ostajat viiveellä hoksasivat realiteetit ja siirtyivät muihin merkkeihin, ja niin kupla puhkesi.

Siispä tietyin (tiukoin!) edellytyksin olisi hyväkin suosia kotimaista, mutta vain sitä – kiinalaisia koskevan kiellon pitäisi puolestaan koskea sitten kaikkia muitakin ulkomaisia laitetoimittajia, sillä Ruotsia ja USA:ta ei ainakaan poliittisesti ole syytä suosia Kiinaa enempää, päinvastoin! Ruotsin, Saksan, ja Ranskan noudattelemaa ”länsimaista arvoyhteisöä” ei ikimaailmassa meidän kuuluisi seurata, sen on jo todettu tuottavan vain ongelmia, ja vakavia sellaisia. Jätettäköön em. arvoyhteisön seurailu demarien ja kumppaneiden heiniksi, sekoomusta unohtamatta!

Lunix
Lunix
23.10.2020 07:53

Joo annetaan Nokialle kaikki vaan. Kahden vuoden päästä ne taas ottaa microsoftilta suihin ja perseeseen kunnolla, sitten on kaikkien taskussa toimimaton 5G joka päivittää Samsung puhelimiin windows kympin ja kopioi kaikkien omakikkelijatissikuvat onedriveen. Et voi soittaa hätäpuhelua ilman että kirjaudut microsoft tilillesi. Mutta eipähän ole riesana kiinalaiset!

Turhaantunut
Turhaantunut
23.10.2020 08:04

Itellä on normaali kännykkä mikä on tarkoitettu siihen mihin puhelin on kehitetty, puhumiseen ja puhelun vastaanottamiseen.
Läppäri ja pc on sitä varten jos pitää nettiin mennä.

5G paras G
5G paras G
25.10.2020 10:12
Vastaa...  Turhaantunut

Läppäri ja PC on sama asia, ja nekin voi sitä 5G:tä käyttää

Turhaantunut
Turhaantunut
25.10.2020 11:52
Vastaa...  5G paras G

Sama.. jaa.. kannatko läppäriä mukanasi samanlailla kun pöytä-pc:tä?
Eiköhän tuo kirjoituksesi jo paljastanut että säteilyllä kärventänyt aivosi.

5G paras G
5G paras G
25.10.2020 19:47
Vastaa...  Turhaantunut

Mistähän sinun harhainen pääsi kuvittelee lyhenteen PC tulevan?

itä vastaan länsi
itä vastaan länsi
23.10.2020 09:03

Joo, ja Apple tai microsoft eivät ole uhka sisäisäselle turvallisuudelle. Niinkö?

Kohta tulee Kiinasta niin halpa pilvipalelu että googlet ja tata:t jäävät kakkosiksi. Ja sen jälkeen kaikki dokumentit jotka on nyt annettu noiden käytettäviksi, tulevat olemaan kiinalaisten käytetävissä.

Huaweihevonweehen
Huaweihevonweehen
23.10.2020 11:02

Ruotsi on jo päättänyt ettei Huawei ja ZTE tekniikkaa päästetä sisään.

Ruotsalaiset ovat ylensä saamattomia eli jos näin ovat päättäneet niin SYYN täytyy olla melko vakava.

HenkkaR
HenkkaR
23.10.2020 12:50

Kyllä Ruotsi nimenomaan on kunnostautunut äärimmäisen aikaansaapana ja päättäväisenä kaikenlaisissa mahdollisimman idioottimaisten päätösten tekemisissä ja eritoten ”ylemmältä arvoyhteisöltä” saneltujen käskyjen tiukassa ja pikaisessa täytäntöönpanossa. Vrt. esim. Julian Assangen vainot, kansallismielisten vainot, maahanmuuttajien haaliminen ja niistä kiinni pitäminen, listaa voisi jatkaa loputtomiin.

Onhan alusta asti ollut ilmiselvää mistä tämä nimenomaan ”läntisen arvoyhteisön” maissa toisensa perään tartuntataudin lailla levinnyt Huawei-hysteria lähti liikkeelle. Senhän synnytti ja nosti korkealla profiililla tapetille nimenomaan USA:n hallinto joskus takavuosina, ja on sitä pitänyt tapetilla suurin rummutuksin. Ja USA:n taholtahan se on täysin ymmärrettäväkin, ja jopa suotavaa, sillä sen tehtävähän on suosia omiaan, niin koti- kuin ulkomailla sekä bisneksen vuoksi, että ennenkaikkea siksi jotta USA:laisilla laitteilla pääsisivät itse vakoilemaan myös niitä ostavia ulkomaita… Sen sijaan mikä ei ole lainkaan ymmärrettävää, on se että länsi-euroopan valtionhallinnot ja pahimmassa tapauksessa jopa höynähtäneet kansallismieliset suomalaisetkin lähtevät pässiksi naruun uskomaan suodattamatta mitä USA sanoo.

Tosiasiassa kuitenkaan USA:n hallinto ei ole esittänyt yhden yhtä todistetta siitä että Huawein laitteita käytettäisiin vakoiluun. Toki täysin mahdollista on että käytetäänkin, mutta se on silti pelkkää spekulaatiota ja potentiaalia, ja mikä pahinta, siinä Huawei ei poikkea länsimaisista laitevalmistajista millään tavoin. Paitsi sillätavoin kylläkin, että länsimaalaisten IT-yritysten ON TODISTETTU harjoittavan vakoilua! (Edward Snowdenin paljastamat tapaukset).

Naurettavin, viimeisin perustelu Huawei-hysterialle oli, että Kiinan lainsäädäntö edellyttää yksityisyrityksiä luovuttamaan tarvittaessa tiedustelutietoja Kiinan hallinnolle. No varmasti kyllä. Mutta ainoa mutta vain on, että USA:ssa moinen laki on vielä tiukempi, puhumattakaan Snowdenin paljastamista yksityissopimuksista valtionhallinnon ja suurten tietojättien välillä, jonka nojalla firmojen holveista siirtyy valtionhallinnolle rahaa vastaan paljon enemmän vakoiltua tietoa kuin mitä laki vallitsevissa tapauksissa muuten edellyttäisi. Niin ja eivätkä taida Ruotsinkaan tiedustelulait kaiken ”terrorismintorjunnan ja kansallisen turvallisuuden turvaamisen” nojalla juuri jälkeen jäädä Kiinasta tiedonkeruun ja tiedonluovutusvelvoitteiden osalta, varsinkaan jos kohteena sattuvat olemaan ”väkivallasta ja poliittisen turvallisuuden vaarantamisesta tunnetuista kansallismielisistö natseista”.

Ja jokainen voi hiljaa mielessään miettiä, kummalla taholla on nykyisessä maailmantilanteessa suuremmat intressit vakoilla suomalaisia: Kiinalla vai USA:lla tai muilla ”länsimaiseen arvoyhteisöön” kuuluvilla Merkel-Löfveniläisillä hallinnoilla. Ja kumpi näistä vastakkainasettelun osapuolista onkaan sählännyt maailmanpolitiikkaa monin verroin toistaan enemmän.

Ja ei. Kaikki maailman paha ei todellakaan ole USA:n aiheuttamaa, eikä edes muiden Merkel-Löfveniläisen arvoyhteisön hallintojen, Kiinalla on tietenkin omat kujeensa, ja kyllä, Trump on hyvä jätkä, vaikka ikävän yksinäinen sellainen, mutta yksinäiseksi vahvakin, vaikka silti joutuu muuta eliittiä enemmän ja vähemmän myötäilemään. Ja kyllä, Trump tekee tässä asiassa kaikesta huolimatta oikein suosiessaan oman maansa laitevalmistajia.

Siispä USA-uskovaisten on aivan turha edes yrittää heiluttaa leimakirvestään. Mutta faktaa vain on, että USA:n etu ei tässä asiassa ole meidän etu. Ja faktaa on se, että Huawei-hysteria on 100% USA:n, ja siinä sivussa muiden Merkel-Löfveniläisten valtioiden omaan etuun perustuva poliittinen intressi, johon Suomea houkutellaan pässiksi narun jatkoksi, täysin valheellisilla perusteilla.

Anna-Maria Korhonen
Anna-Maria Korhonen
23.10.2020 15:45

Minulla on nyt menossa toinen Huawei-älypuhelin. Ja minulla on ollut myös Huawei tabletti. Ensimmäisessä luurissa lävähti ruutuun joku Hi-Voice eli äänikomentoilmoitus ja mm. FB, Twitter ja Messenger käynnistyivät taustalle itsekseen. Niitä sai vääntää aina pois päältä. Tässä uusimmassa tulee aina Huawei jälkimarkkinointi-ilmoitus sekä Huawei assistant ilmoitus. Näissä ei ole mitään linkkiä tai namikkaa, mistä pääsisi tekemään mitään tai säätämään asetuksia. Voi olla, että ovat halvan luurin valuvikoja, mutta äänikomento käyttää mikrofonia, FB, Twitter ja Messenger hän käyttävät puhelimeen tallennettuja tietoja ja esim. jälkimarkkinointi kuulostaa myös jonkinlaiselta asiakkaiden jäljitykseltä.Huawei-tabletissa en havainnut mitään outouksia.

HenkkaR
HenkkaR
24.10.2020 15:52

Näitä kaikenmaailman esiasennettuja ”tyrkkyohjelmia” tuppaa olemaan enemmän ja vähemmän kaikissa puhrlinmerkeissä, osa puhelinvalmistajien omia, osa taas justiinsa jotain FB/Twitter, sekä tietenkin Googlen tavaraa. Aika ikäviä monesti, usein huonolaatuisesti tehtyjä sovelluksia, tahi hyvinäkin joskus ärsyttävän tyrkkyjä jos ei halua niitä käyttää, pahimmillaan ei edes saa sammutettua taustalta pyörimästä ilman roottausta.

Sattumoisin tosiaan nuo kolmen edellämainitun amerikkalaisfirman ohjelmat tuntuvat olevan se yleisin riesa, mikä on toki luonnollista niiden suosion vuoksi, mikä nyt on paljon suurempaa kuin minkään puhelinvalmistajan omilla appseilla.

Ehkä pieni toivonpilkahdus voisi olla, että kun USA on pyrkinyt estämään Huawein yhteistyötä amerikkalaisten softafirmojen kanssa, niin ehkäpä tulemme saamaan – mikäli ei jo olisikin – Huaweilta puhelimia joissa loistaisivat poissaolollaan amerikkalaisten softajättien appsit.

Tokihan Android itsekin on Googlen tuote jonka osalta USA on antanut toistaiseksi armoa Huaweille, mutta jospahan Huawei jo pikapuoliin saisi valmiiksi oman käyttöjärjestelmän, olisi piristävä tuulahdus tuppeenkasvaneille mobiilikäyttöjärjestelmämarkkinoille. On järkyttävää että mikään nykyinen mobiilikäyttöjärjestelmä ei esim. tue kunnollista moniajoa, vaan pullauttaa mielivaltaisesti tarpeellisia taustasovelluksia pois työmuistista sen sijaan että herjaisi uutta käynnistettäessä, niinkuin perinteisessä, luotettavassa moniajossa oli aina tapana, ja joka oli virlä Symbianissa ja Blackberryssä, taisipa olla jopa Windows Mobilessakin, mutta Android, Windows Phone, sekä iOS taasen siirtyivät uuteen normaaliin ”keisarin uusissa vaatteissa”, palatwn kehityksessä rutkasti taaksepäin, käytännössä takaisin pahimmanlaatuiseen ilmentymään ”cooperative multitaskingista”, siinä missä ysärillä pyrittiin kehittymään ja siirtymään ”preemptive multitaskingiin”.

Toivottavasti Huawei korjaisi tämän asian omassa käyttöjärjestelmässään.

MSM Extended
MSM Extended
24.10.2020 16:53
Vastaa...  HenkkaR

Sehän on pelkästään plussaa että Huaweissa ei ole mitään Google skeidaa, MUTTA (en siis tiedä, arvailen vaan) taitaapi olla niin että ne on kaikki korvattu Huawein omalla paskalla jota ei käyttäjä voi poistaa. Jos minä olisin suurjohtaja Veijo Huawei, niin minä tekisin puhelimia jossa on maailman parhaat komponentit ja supermegariisuttu android. Siinä ei olisi ensimmäisen käynnistyksen jälkeen jumalauta MITÄÄN. Löytyisi ohjeet miten manuaalisesti asentaa ja mistä helposti löytää kaikki sovellukset mitä olettaa tarvitsevansa. Silloin olisi kädessä kapula joka olisi todellakin omanlainen ja akkukin kestäisi tehokäytössä helposti pari-kolme viikkoa. Mutta minähän en ole Veijo Huawei.. Ja juu, kyllä, minun puhelimessani on custom ROM johon ei ole laitettu Gappsia, ette uskokaan miten perkuleen hyvä luuri tästä Moto G5S Plussasta tulikaan.

DikiDiki
DikiDiki
23.10.2020 20:34

Lässynlässynlää. Aloitetaanko samalla nalkuttaa nyt jo siitä että 6G tulee ja tekee meistä kaikista impotentteja ja naisten tissit irtoo jos on liian lähellä 6G mastoa..? Ainut mahdollisuus päästä 5G:stä eroon on tieteellisesti todistettava että 5G on rasistista teknologiaa, silloin se saa kyytiä helvetin äkkiä.

Hunter & Joe Biden corruption
Hunter & Joe Biden corruption
24.10.2020 23:22

https://m.youtube.com/watch?v=axVq7yWg6KA

Tässä uusimmat tiedot hyvin tiivistettynä liittynä bidenin korruptioon. Melkoinen rötösherra kyseessä ja hänen toiminnassa tiivistyy hyvin kaikki se minä on ollut politiikassa pielessä viimeiset n. 30 vuotta.