Pelikehityksen monet puolet

Alkanut vuosikymmen ja sitä edeltäneet vuodet ovat olleet omaleimaisia siitä, että pelejä tekeviä firmoja on syntynyt hurja määrä ympäri maailmaa. Nuoret aikuiset perustavat peliyrityksiä jo ennen valmistumistaan alalle, eikä välttämättä yrityksen perustamiseen koulutusta edes tarvita. Toki suurin osa yritysten työntekijöistä on kouluttautunut joko suoraan pelialalle tai välillisesti IT-alalle, josta he ovat erikoistuneet pelien tekemiseen.

Pelifirmojen määrällinen suosio johtuu yksinkertaisesti siitä, että pelaaminen on suositumpaa kuin koskaan aikaisemmin. Vuosikymmeniä sitten pelaaminen käsitettiin vain nuorten poikien puuhasteluksi, mutta tätä nykyä pelaajista suurin osa on laskentatavasta riippuen naispuolisia. Pelaaminen on myös keski-ikäistynyt, joten suuri osuus pelaajista on ikähaarukassa 36 – 45.

Videopelien, tietokonepelien ja mobiilipelien ohella on myös eräs pelikehitykseen liittyvä ala, nimittäin netissä toimivat rahapelit. Nettikasinoiden kolikkopelit ovat niin ikään eri pelifirmojen valmistamia tuotteita ja useimmiten nämä pelifirmat ovat erikoistuneet pelkästään verkon rahapeleihin tai uhkapeleihin. Jos pelaaja haluaa kokeilla näitä pelejä, ovat ne pelattavissa usein demotilassa eli ilman oikeaa rahaa. Tällaiset ilmaiset kolikkopelit online ovat suosittuja ajanvietteenä, mutta ennen pitkää pelaajia kiehtoo ajatus niissä voittamisessa. Demotilassa pelattavat pelit toimivatkin paitsi hyvänä tutustumisena peliin ennen kuin asettaa niihin omaa rahaa, mutta luonnollisesti ne toimivat myös houkuttimena.

 

Pienistä tiimeistä suuriin firmoihin

Kun 80-luvulla usein pelien tekemiseen tarvittiin vain muutaman ihmisen tiimi ja useat klassikkopelitkin on luotu tuolloin vain yhden ihmisten toimesta, ovat pienet tiimit vaihtuneet suuriksi yrityksiksi. Startup-firmoissa nähdään vielä muutaman hengen ryppäitä, jotka kuitenkin ovat valmiina laajentamaan yritystään heti, jos vain rahoitus saadaan kohdalleen. Alan suurimmat työllistäjät pitävät palkkalistoillaan tuhansia yrityksiä.

Esimerkiksi urheilupeleistään tuttu Electronic Arts (EA) työllistää lähes kymmenen tuhatta henkilöä. Tuloja EA sai vuonna 2018 jopa yli 5 miljardia dollaria, joten suurimmat pelifirmat ovat merkittäviä myös kansantaloudellisesti, puhumattakaan koko alan työllistettävyydestä. Suomessa merkittäviä yrityksiä taloudellisesti ovat mobiilipeleihin erikoistuneet Rovio ja Supercell, joista jälkimmäisen liikevaihto oli vuonna 2018 1,6 miljardia euroa.

Taloudellinen aspekti ei suinkaan ole tärkein katsottuna pelaajan näkökulmasta, vaan se, kuinka laadukkaita pelejä pelivalmistajat tekevät. Usein monien pelaajien mielestä pienet pelivalmistajat tekevät paljon mielenkiintoisempia ja rohkeampia pelejä, kuin suuret yritykset, joiden on taloudenkin kannalta järkevää pohtia pelien sisältöä myös siltä kantilta, etteivät ne karkoita omaleimaisuudellaan pelaajia pois pelien parista. Tämä on kaksiteräinen miekka, sillä ennen pitkää peleistä voi tulla tylsiä, jos niitä tehdään saman kaavan mukaan vain siksi, ettei kukaan pahoittaisi mieltään.

 

Pelejä selaimille

Kolikkopelit netissä ovat pelattavissa selaimen kautta, joten ne on tehty HTML5-tekniikkaa apuna käyttäen. Tällaiset pelit toimivat selaimessa ilman mitään erillisiä asennettavia lisäosia. Rahapelit eivät ole suinkaan ainoa tapa hyödyntään HTML5-tekniikkaa, sillä samalla koodilla (tai oikeammin kuvailukielellä) luodaan myös ilmaisia ajanviettopeliä pelattavaksi selaimella. Tämän tekniikan etuna on myös se, että pelit toimivat millä tahansa laitteella, jossa on tarpeeksi moderni ja HTML5:sta tukeva selain. Siksi pelit ovat pelattavissa niin tietokoneella, tabletilla tai älypuhelimella. Käytännössä ne toimivat myös sellaisissa televisioissa, joissa on moderni sisäänrakennettu selain. Joskus myös pelikonsoleissa on oma selain käytettävissä, joten pelit ovat pelattavissa myös niissä. Tosin ohjaaminen konsolin ohjaimilla voi olla hiukan kömpelöä.

Monet nykyiset pelinkehittäjät aloittavat uransa tekemällä selainpelejä HTML-kielellä ja myös alalle opiskelevat tutustuvat usein tällaiseen pelikehitykseen. Eikä ihme, sillä selainpelien tekoon on saatavilla usein ilmaisia ohjelmistoja, joilla kuka tahansa voi periaatteessa aloittaa pelien kehittämisen ilman aikaisempaa kokemusta ja koulutusta. Se vaatii kuitenkin osaamista erilaisista nettitekniikoista, joten on väärä väite, jos sanotaan pelien kehittämisen olevan helppoa.

Haaveilemisen peliyrityksessä toimimiseen ja työskentelemiseen ei tarvitse kuitenkaan tyssätä siihen, että henkilö ei osaa koodausta eikä välttämättä mitään edellä mainituista nettitekniikoista. Peliyritykseen tarvitaan usein muutakin osaamista. Pelit tarvitsevat käsikirjoituksen ja tarinan, joten hyville ja mielikuvitusrikkaille tekijöille on aina tarvetta. Peleihin tarvitaan myös grafiikkaa ja monet pelivalmistajat käyttävät mielellään pohjana maalauksia tai paperille piirrettyjä graafisia elementtejä. Musiikki on olennainen osa pelejä, jolloin hyvät muusikot ja säveltäjät voivat saada tilauksia pelialalta.

Toki pelialalle tarvitaan myös koodaajia, joten siksi peliala liitetään niin usein IT-alaan. Mutta kun ajattelee tässä artikkelissa mainittuja esimerkkejä tarpeista, liittyvät ne kulttuuriin ja taiteeseen – käsikirjoittajat, graafikot ja musiikintekijät ovat kaikki aivan muuta alaa kuin IT-alaa. Siksi peliala operoi käytännössä kahdella eri alueella – IT-alalla sekä taiteen ja kulttuurin parissa. Tämä voi olla pelialalle sekä hyvä että huono asia. Hyvä asia sen vuoksi, että sillä voi olla enemmän mahdollisuuksia saada esimerkiksi rahoitusta ja avustuksia. Huono asia sen vuoksi, että suurelle yleisölle ja rahoittajille voi jäädä epäselvyys siitä, mikä peliala oikein on. Peliala haluaa usein tulla käsitetyksi taiteenlajina, mutta samalla se operoi kuitenkin alueella, joka on pitkälle bisnestä.

Aika näyttää mihin uomiin peliala ja pelikehittäjien työ asettuu lopulta ja tullaanko sitä arvostamaan omana alanaan, vai liitetäänkö se aina koodaukseen ja IT-alaan, “nörttien puuhaksi”. Pelialan arvostus on kuitenkin kasvanut lyhyessä ajassa paljon, mutta vielä on tekemistä. Se on kuitenkin varmaa että pelaaminen tulee kasvamaan koko ajan, joten tekijöille on työtä olemassa. Kunhan sille löytyy vain maksaja tällaisina aikoina.

Subscribe
Notify of
guest
1 Kommentti
Vanhimmat
Uusimmat Peukutetuimmat
Inline Feedbacks
View all comments
oharisalo
oharisalo
26.10.2020 21:19

Tästä koodarivajeenpaikkaajasta on valtamedia ollut hiljaa:

https://www.aa.com.tr/en/turkey/25-daesh-isis-terror-suspects-arrested-in-turkish-capital/1995758#

Koodaaminen loppui heti uussuomalaisstatuksen saamisen jälkeen? Veri veti takaisin lihanleikkaajan hommiin?