Turvetuottajat järjestävät mielenosoitusmarssin Helsinkiin

Turvesuota. Kuva Wikipedia.
Turvealan toimijat järjestävät vappuaattona automarssin Helsinkiin. Matkaa aiotaan taittaa turve- ja hakekalustolla.

Seinäjokinen-lehden mukaan turvealalla toimivat Antti Alakotila, Markus ja Miikka Mantela sekä Jouko Pahkakangas ovat järjestelleet marssia ja mukaan aiotaan saada ainakin sata erilaista ajoneuvoa. Miika Mantela kertoo, että yhteydenottoja on tullut ympäri Suomen ja vastaanotto ainakin maaseudulla asialle on ollut hyvä.

Mielenosoitusmarssin taustalla on se, että turvetuotanto Suomessa loppuu ensi kesään mennessä. Päätös on lisäksi tehty hyvin nopealla aikataululla, joten monet turvealalla toimivat yrittäjät joutuvat kirjaimellisesti kuseen. Vuosien aikana raskaaseen kalustoon ja muihin tuotantolaitteisiin on panostettu paljon rahaa, mutta nyt yhtäkkiä kaikki panostus onkin hukkaan heitettyä.

Lisäksi arvioidaan, että työpaikkoja häviää parisen tuhatta ja välillisesti useita tuhansia. Turvetuotanto koskettaa siis itse turvetuottajia ja välillisesti esimerkiksi kuljetusalaa.

Maaseudun yrittäjät ovat luonnollisesti turpeen polttamisen lopettamisesta käärmeissään ja mielenosoituksella yritetään edes jollakin tapaa vaikuttaa, että lopettamispäätös pyörrettäisiin.

FAKTA: Turpeella tarkoitetaan turpeen nostamista suosta tms. Sen jälkeen se jalostetaan polttoaineeksi, jolla tuotetaan esimerkiksi sähköä ja lämpöä. Suomi on ollut turvetuotannon maailman johtavia maita. Yhden turverekan kuljettamalla turvemäärällä lämmittää omakotitaloa kolmisen vuotta.

Subscribe
Notify of
guest
71 Kommenttia
Uusimmat
Vanhimmat Peukutetuimmat
Inline Feedbacks
View all comments
Juha 06
Juha 06
19.4.2021 22:38

Ihmettelen jos tälläinen moottorimarssi edes päästetään Helsinkiin. Nyt kahtena viikonloppuna on keskeytetty ulkona tapahtuvia Jumalanpalveluksia, estetty ilmaisemasta mielipiteitään, otettu rauhallisia kaduilla kulkijoita kiinni rajuin ottein, käskytetty poistumaan koko keskustan alueelta, uhkailtu kiinniotoilla, heitetty ihmisiä putkaan halveksunnan ja haistattelun ryydittämänä, jyrätty hevosin ja autoin ihmisten päälle, häpäisty Suomen lippuja ja mitä muuta.

Juha 06
Juha 06
20.4.2021 07:36
Vastaa...  Admin Pt-media

Todella toivon että poliisi sallii tämän tapahtuman. Tarvitaan vain pari poliisiautoa tukkimaan reitti koko kulkueelta. Ja jos nousee auton kopista niin joutuu toiseen koppiin, rauhallinenkin kuski. Siltä tämä poliisin toiminta tänä päivänä näyttää.

Tämä ”jokin poliisin kanssa riitelevä porukka” oli kuitenkin ihan tavallisia ihmisiä Helsingin keskustassa kameroineen ja aurinkolaseineen, ei mikään huligaanien joukko. Poliisi esti, tyrkki ja pidätti rauhallisia ihmisiä, poispäin kulkeviakin, vaikkei he riidelleet eivätkä riehuneet. Ja Suomen liputkin (vaikkakin epäviralliset muodoltaan mutta kuitenkin) saivat kyytiä maata pitkin kuten kantajansakin. Symboliikka on järkyttävä.

Admin, olet varmasti nähnyt videon missä toimittaja epäilee kaduilla partioivia poliiseja valepoliiseiksi, EU:n miehiksi, koska heillä ei ole nimikyltit kunnossa. Onko tässä todenperää? Otatko selvää?

Jag heter Per och Olle
Jag heter Per och Olle
21.4.2021 13:53
Vastaa...  Juha 06

Saas nähdä tuleeko Elokapina istuskelemaan ajoväylille. Kapinalliset kaasuttaneet poliisit on puolihullu valtakunnansyyttäjä haastanut oikeuteen virkarikoksesta. Että tällaasta tässä maailman onnellisimpien ihmisten maassa vuonna 2021.

Särmääjä
Särmääjä
17.4.2021 21:49

Eduskuntatalon portaille voisi tuoda maaseudulta nyt ruskean siirtymän.

Suomi kurjistuu kovaa vauhtia
Suomi kurjistuu kovaa vauhtia
17.4.2021 12:22

Hyvä. Mä oon ainakin turpeentuottajien puolella.

Daavidin poika
Daavidin poika
17.4.2021 07:55

Eli tämä tuo mukanaan se, että ihmiset jotka asuvat varsinkin vuokra-asunnoissa, vuokrat tulee nousemaan huippu lukemiin. Keski-Pohjanmaan väkiluku on noin 68 500. Pelkästään Kokkolassa on liitetty noin 34 000 tuhatta kiinteistöä kaukolämpöön. Kyllä Suomesta pitää muuttaa pois, ei täällä ole enää aihetta elää.

Näyttää selvästi siltä, että tämän hetken istuva hallitus vie Suomen 1800-luvulle takaisin EU:n määräyksestä.Saksalla on maailman suurin ruskohiiliavolouhos koska Suomi vaati, että louhos pitää sulkea.?

Kuva:T. Jörgensen

Kannatetaan
Kannatetaan
17.4.2021 04:37

Ihan turhaa koska turpeen käytön kieltämisen on päätetty EU tasolla ja sitä päätöstä ei muutama tarktori pyörrä. Yksi asia on unohtunut, nimittäin järjetön soiden ojitus metsäkäyttöön, joka on lisääntynyt 2000-luvulla. Turvetuotanto ja se ovat suurimpia vesistöjen pilaajia.

rellinen
rellinen
17.4.2021 15:08
Vastaa...  Kannatetaan

Totta. Henkilökohtaisesti olen nähnyt lukuisten järvien ja lampien liettyvän metsä- ja suo-ojitusten seurauksena. Vielä pari-kolmekymmentä vuotta sitten ojitukset kaivettiin suoraan järveen ilman minkäänlaisia sakomonttuja tai suodatusvaraa(oja päätetään muutaman metrin päähän vedestä). Vuodessa ojansuun alue on pintaan asti liettynyt. Kymmenen vuoden päästä koko järvi on siitä alkaneen rehevöitymisen seurauksena pilalle paskottu. Kaiken huipuksi ainakin takavuosina näille ojitusalueille käytiin syytämässä lannoitetta helikoptereilla.
Vielä vanhempaa asiaa on kun tehometsätaloudessa pidettiin lehtipuita, koivusta lähtien metsien rikkaruohona ja vesakkomyrkkyjä syydettiin surutta suomen metsiin. Muistan vieläkin näiden myrkytysalueiden löyhkän ja silmien kirvelyn kun ohi sattui kulkemaan. Järvissäköhän nekin myrkyt nykyään ovat? Kantoiko siitäkään hulluudesta kukaan vastuuta? Ei varmaankaan.
Nykyisin käytössä oleva ohjeistuskin käytännössä on yhtä tyhjän kanssa. Silmänlumetta ja propagandaa. Sakka-montut täyttyvät ensimmäisenä vuotena minkä jälkeen tulvavesi lietteineen valuu suoraan järveen tai puroihin. Sama tapahtuu ennen avovettä päättyvissä metsäojissa. Sulamisvedet tuovat lietteen maakaistaleen yli järveen.
Tehometsätalouteen liittyvät metsien ja rämeiden ojitukset ovat niitä suomen vesiluonnon päätuholaisia. Siihen verrattuna turvesuot ovat pientä.
Ojitusten ja lannoitusten seurauksena rämeiköt ja entiset korvet tuottavat rakentamiseen kelpaamatonta räkäpäämäntyä. Kuitupuuta, kansainvälisen punaisen pääoman molokin kitaan. Siispä siksi vihervasemmistokin vaikenee ja tunkee korruptiotukiaisrahoja kaivurimiesten ja talonpoikien kurkkuun yhtä innokkaasti kuin takavuosien yya-kgb-kepulainen politrukki. 10 miljardin verotukiaisilla parin miljardin tuotto punaisen pääoman taskuun.
Näiden ojitusten myötä tulvavedet paskoineen tulevat yhtenä rysäyksenä järviin ja jokiin. Sateettomana aikana tämä johtaa siihen, että raivopäiseltä hävitystukiaiskaivuulta vielä säästyneet luonnontilaiset purotkin kuivuvat pohjiaan myöten, koska soiden, rämeiden ja korpimetsien vesivarantoja ei kuivattamisen tähden enään ole. Ennen raivopää ojituksia sulamisvedet tulivat sydänmailta pikkuhiljaa pitkälle kesään.
Ojitusten tuhot eivät suinkaan jää vesistöihin vaan tuhoavat peruuttamattomasti ojitusalueen pienriistakannan. Riekko katoaa ensimmäisenä ojitusalueilta eikä se tee muillekaan metsälinnuille hyvää. Kosteuden lämpötiloja tasaava vaikutus katoaa, kuivuus ja kylmät yöt tuhoavat metsälinnun poikasille tärkeän hyönteisravinnon, rankkasateissa hirvillekin hankaluuksia tuottavat ojat täyttyvät vedellä ja muodostavat kuoleman loukun emonsa perässä pyristeleville untuvikoille.
Vihreille olisi todellakin ihan oikeitakin töitä mutta eipä todellinen vihreys näytä vihreitä juurikaan kiinnostavan, kun todellisesta vihreydestä hyötyjänä olisivatkin metsästäjät ja kalamiehet.
Totuushan tästä tehometsätaloudesta on ettei siitä tavallinen ja perinteinen talonpoikainen metsänomistaja ole juurikaan hyötynyt. Hyödyn ovat keränneet kansainväliset metsäjätit ja metsätalouden ympärille tukiaisten myötä kasvatettu klusteri.

Qroquius Kad
Qroquius Kad
17.4.2021 17:12
Vastaa...  rellinen

Mikäli tämä oli mittavin kommentti pituudeltaan, ei se ollut sitä sisällöltään.
Sorry, no points!.

rellinen
rellinen
18.4.2021 13:22
Vastaa...  Qroquius Kad

Totuus ei pala tulessakaan.
Taidat olla niitä metsämöyryjä?

Temppuratuur
Temppuratuur
17.4.2021 02:32

Minä ratkaisen täten suomen ilmasto-ongelmat, hurjine saastapäästöineen: Mitataan ne päästöt Nuorgamissa, kirjataan tulokset ylös ja postitetaan EU päättäjille. Noin, me teimme osamme ja haistakaa te muut runkut iso paska.

Rahat etelään ja päättäjät EU:n pestiin
Rahat etelään ja päättäjät EU:n pestiin
17.4.2021 01:22

Aika käsittämättömiä kusipäitä päättämässä, kun eivät yhtään ajattele ihmisiä, joita heidän päätöksensä koskee.

Jos ajatteleisivat, niin aikataulut olisivat turpeenkin osalta aivan muuta kuin nykyisiä.

Suomi on vihamielinen suomalaiselle 2021 – FAKTA!

Terveisiä maalta
Terveisiä maalta
16.4.2021 20:55

Toivottavasti ottavat esimerkkiä esim vaikkapa ranskasta. Eli paskaa kipataan eduskunnan eteen. Tai paskalinko.

hieno homma
hieno homma
16.4.2021 22:53

Hyvä argumentti, kasvihuoneissa ja navetoissa ynnä energiantuotannossa elintärkeää on tämä kotimainen turvetuotanto. Kuinka tämän voisi takoa vihreiden ja vasemmiston vähä-älyisiin marxsistisen ideologian saastuttamiin aivoihin? Nämä yhteiskuntamme alasajajat toivottavasti tajuavat realiteetit kun viherpuputtajien puhtaana pidetty kotimainen salaatti loppuu.

Embo
Embo
18.4.2021 06:41

Ei ne paskaläjät eduskunnan rappusilla mitään haittaa, sisätiloissa kun on pelkkää paskaa muutenkin. Mutta jos ne kakkarekat ohjataan päättäjien KOTIOVILLE niin voisi jo vähän kirpaistakin.

Hiilivoimaa
Hiilivoimaa
16.4.2021 20:49

Näin muualla maailmassa poltetaan hiiltä.
Siniset ovat suunniteltuja hiilivoimaloita. Punaiset jo olemassa olevia.

https://klimatsans.com/2018/09/01/2-400-nya-kolkraftverk-planeras-till-2030/

Suomi Finland
Suomi Finland
17.4.2021 11:02
Vastaa...  Hiilivoimaa

Kiinan ja Intian kaltaisten maiden talouden vahvistaminen länsimaisten yritysten ja yksityisten kuluttajien toimesta on ollut kenties kaikkein kusipäisintä touhua viimeisten vuosikymmenien aikana. Niiden tuottamaan paskaan hukkuu koko maailma.

Itkunaurua vastaukseksi niile, jotka ovat kehittämässä Suomea esimerkkimaaksi Kiinalle ja Intialle. Meidän esimerkkimmekö muka saisi jotain aikaan noissa maissa???

Kas kun nuo maat eivät voi oikein itse koskaan olla esimerkkinä mistään ja ne ovat kuitenkin juuri tahoja, joiden toimilla olisi jotain merkitystä. Siellä taitaa vaan johtajilla kiilua suurvalta-asiat mielessä ja paskat ne nakkaavat siitä, vaikka koko maailma tuhoutuisi niiden saasteisiin.

Kesä-Tuuli Pilviprinsessa
Kesä-Tuuli Pilviprinsessa
18.4.2021 06:39
Vastaa...  Hiilivoimaa

Miten se nyt mihinkään liittyy??? Jokainen tietää että kaikkia maita ympäröivät RAJAT, eikä rajan yli pääse ilmasaasteet eikä rajan yli pääse mereen dumpatut jätteet. Tämän TIETÄVÄT kaikki!!! ..paitsi tyhmät islamofobiset rasistit tietysti.

jee
jee
16.4.2021 20:03

https://www.kansalaisaloite.fi/fi/aloite/7914

Turve on luokiteltava uusiutuvaksi luonnonvaraksi

Jouni S.
Jouni S.
16.4.2021 19:44

Eniten olen ihmetellyt sitä, että turpeen määrittely fossiiliseksi on tehty poliittisena päätöksenä, jossa maatamme edustamaan valitut henkilöt ovat toimineet suorastaan Suomen ja suomalaisten etujen vastaisesti.
Lähteenä mm. http://www.maaseutumedia.fi/turpeen-status-uusiutuva-parlamentti-hyvaksyi-suomi-kaatoi-esityksen

Vihreä siirtymä
Vihreä siirtymä
16.4.2021 19:36

Kiitos Vihreiden 2000-luvun alussa, jotka tämänkin torppasivat ja pilasivat ettei turve ole muka uusiutuva luonnonvara.

”Parlamentaarikko Heidi Hautala oli puolestaan väittänyt tietävänsä ”varmalta taholta”, että kyseessä olisi ollut Vapon (Vapo Oy on valtionyhtiö, joka tuottaa energiaa mm. turpeesta ja puupolttoaineista sekä aktiivihiiltä turpeesta) masinoima esitys. Hautala oli väittänyt jopa, että hän tietäisi peräti yhtiön työntekijän, jonka kynästä se oli lähtöisin.
Korhola puolestaan kertoo esityksen tulleen hänen omasta päästään, eikä hän ollut tiennyt tuolloin koko Vaposta mitään, eikä tiennyt edes sen harjoittamaa toimialaa.
Maaseutumedia toteaa, että jos komission esitys olisi jäänyt voimaan, päästökaupan vaikutukset turpeeseen olisivat olleet toisenlaiset. Turpeen 23 terawatin vuosituotannolla Suomi olisi säästänyt päästöoikeuksien maksuissa 172 miljoonaa euroa vuodessa (15 e/tCO2; päästöoikeusmaksujen vuoden 2014 hinnoilla).”

”Ajatus turpeen uusiutuvuudesta kaatui kuitenkin neuvostossa 2001 Suomen sitä vastustaessa. Yksi syy oli siinä, että ei haluta tilannetta, jossa turpeen status olisi erilainen EU- ja YK-tasolla. Toinen syy oli lieni siinä, että vihreillä oli ympäristöministerin salkku (Satu Hassi) tuolloisessa Lipposen hallituksessa.”

Kalliiksi on käynyt Vihreä siirtymä.

-Beowolf-
-Beowolf-
18.4.2021 07:37

^ Juuri näin- Vihreitä saamme kiittää tästäkin. Kepukin vain nyökkäilee, tosin nyrkki taskussa, mutta kun on pakko. Nyt voivotellaan, kun TUONTIHAKKEEN mukana maahan voi tulla vaarallisia metsätuholaisia, joista pahin on mäntyankeroinen: hyvästi mäntytukkimme. Turve suossa – hyönteishakkeet laivataan. Järki = ??
Samalla kauppatase energiahakkeen vuoksi menee yhä enemmän pakkaselle. Lääke olisi selvä ja helppo: Luokitellaan turve meilläkin uusiutuvaksi kuten Ruotsissa.
-Saman tien voisi korjata taksiasiat: 100% paluu entiseen systeemiin on paras vaihtoehto. Uuden purukumipaikkaukset eivät auta mitään.

juhaII
juhaII
16.4.2021 19:21

Kun saksalaiset WWII alussa valloittaessaan Ranskan, marssivat (lue: kävelivät) Pariisiin, koska se julistettiin ”avoimeksi kaupungiksi”.

Kun turvetuottajat pyrkivät köröttelemään traktoreillaan paskaisissa saappaissaan Helsinkiin. Marinin hallitus sulkee Uudenmaan rajat ja julistaa Helsingin suljetuksi kaupungiksi vedoten koronaan. Mutta tärkein syy on, että tämä ”punatulkku” näkee punaista ja Sisäministeri Maria Ohisalo kammoksuu mustaa savua, joka vihaisesti puuskahtelee traktoreiden pakoputkista. Mainittakoot, että mustat miehet ovat aivan eri asia.

Jos mennään kuin ”Pariisin taivaan alla” ranskalaiset kolleegat niin suosittelen järjestyksestä vastaaville talikkoja!

Kuuleman mukaan yksi susi jo onkin Helsingissä, joka on vaarallinen niin kuin kaikki muutkin maalaiset, joiden kuuluisikin pysyä siellä missä ovatkin pois ”tallaamasta sinisille mokkakengille”!

Rullattu
Rullattu
16.4.2021 18:56

Kun olen ollut lähes 40 intohimoinen kalastaja ja olen kaluunut suomea päästä päähän useat kerrat, on hiukan niin ja näin suhtaumiseni suokuivattajiin.
Olen ehkä nähnyt liikaa suomen koskia, järviä, lampia, jne mitätkä ovat tuhoutuneet täysin turvesoilta valuneista myrkyistä.
Nuoruudessa myös olen ollut 4 vuotta turvesuolla auttamassa joten olen nähnyt asiat siltäkin kantilta.
Joten tästä jäävään itteni pois enkä sano juuta enkä jaata turveyrittäjistä.

Tavan töllääjä
Tavan töllääjä
17.4.2021 09:12
Vastaa...  Admin Pt-media

Pilkkimällä Haminan Lahdesta. Tuleevat Huberin tehtaan lauhdevesiin. Tykkää lämpösesti kuulemma. Ruuhkaa näkyi talvisin olevan ku niillä huudeilla työskentelin. Kurki minkä laisia käyttävät. Pilkkejä siis. Ja täältä Jyväskylän eteläpuolelta vähän joka lätäköstä ainakin verkoilla. Mut virheistä en tiiä. Yhen kerran oon saanu ison lahnan suurella punasella vaa Pulla Rauta eestä. Että sen enempää ei tämä akka tiiä. 🙂

Tavan töllääjä
Tavan töllääjä
17.4.2021 09:13

Vaapulla Rauta eestä.

Tavan töllääjä
Tavan töllääjä
17.4.2021 09:14

Rautaveestä. Jokohan onnistus.:(

Kukavaan
Kukavaan
17.4.2021 13:26
Vastaa...  Admin Pt-media

”…tiedän Pyhäjoen, joka on nykyään viemäri eikä mikään joki.”

Onko Pyhäjoessa kakan määrä lisääntynyt vai onko vain väri muuttunut kuivatusvesien takia. Kun suo on kuivunut, kuivatusvedet loppuvat ja väri palautuu. Suon vedet ovat luonnontuote, joten ne eivät tee jokea viemäriksi. Ruskeaksi ja sameaksi ehkä.

Outoa
Outoa
16.4.2021 19:31
Vastaa...  Rullattu

Turvesuolla on aikamoiset suodatus sekä sakka-altaat käytössä. Joten ihmettelen tuota mutu väitettä että oltu 4-vuotta muka tuvesuolla, eikä tiedetä näistä suodatusaltaistakaan mitään. Joten myrkkyjen ei pitäisi levitä.

Kukavaan
Kukavaan
17.4.2021 00:38
Vastaa...  Rullattu

”Olen ehkä nähnyt liikaa suomen koskia, järviä, lampia, jne mitätkä ovat tuhoutuneet täysin turvesoilta valuneista myrkyistä.”

Mitä myrkkyjä turvesoilta valuu ja milloin niitä valuu. Valuttavatko myrkkyjä myös sellaiset suot, joihin ei ole koskettu ojittamalla ja kaivamalla. Jos kaivurilla kaivaa suota, niin alkaako suo silloin valuttamaan myrkkyjä.

Onko tämä ”myrkkysuo” jokin vihreiden keksimä käsite.

Ehkä jos
Ehkä jos
17.4.2021 01:43
Vastaa...  Kukavaan

No, ehkä jos kaivinkone rikkoo hydrauliletkun niin hydrauliöljyä voi mennä vähän maahan. Tosin niin valuu metsäkoneistakin. Aikoinaan hajosi kaivinkoneesta letku ja vähän meni öljyä maahan.Tosin hyvin sekin kohta vihersi ja puissa lehtiä, kun aikoinaan kävi samassa metsässä. No sama juttu niissäkin paikoissa missä metsäkone rikkonut letkun. Eli nekin taitaa haihtua pois maasta, vaikka Vihreät muuta kuvittelee.

Tosiaan turvesoilla on oikeasti aikamoinen suodatus sakka-altaineen. Ennen ojia.

Ranne
Ranne
17.4.2021 02:28
Vastaa...  Kukavaan

Suohan on rakenteellisesti transfobinen, islamofobinen sekä rasisti. Siksi suon pitää kuolla. Äänestä vasemmistoa, niin säät paranee ja 100 euroo on tonnin arvoinen.

Sami
Sami
17.4.2021 10:56
Vastaa...  Ranne

Täytyykin heti brändätä ”intersektionaalisestifeministinen turve”. Sitten turve kelpaisi kulttuurimarxisteillekkin iloiten ja riemuiten.

hieno homma
hieno homma
18.4.2021 21:32
Vastaa...  Sami

Tuo voisi kyllä toimia, menisi täydestä näille marxsisteille ja saataisiin turvetuotanto kukoistamaan jälleen…

puolueeton
puolueeton
17.4.2021 08:53
Vastaa...  Kukavaan

Turvesoilta valuu veteen kolloidisesti liuennutta orgaanista ainetta, humusta kuten avohakkauksistakin vesistöihin. Tämä kuluttaa pohjavesien happea. Hapettomuus on pilannut liki kaikki Suomen vesistöt. 1950 vesistöt olivat vielä puhdasta talousvettä. Pohjalle vuosituhansien aikana kertyneet ravinteet vapautuvat.
Tässä ketju Itämerenkin rehevöitymiseen. Kun se johtuu Suomen toimesta, asiaa täällä peitellään.

Cityvihreä asiantuntija taas
Cityvihreä asiantuntija taas
17.4.2021 09:10
Vastaa...  puolueeton

Miten avohakkuusta tulee orgaanista ainetta taikka humusta ? Ei niillä metsäkoneilla maata ole tarkoitus kyntää. Rannalle täytyy myös jättää suojakaistale. Ei rantaan asti saa avohakata. Joku cityvihreä ”asiantuntija” näköjään koettaa päteä.

rellinen
rellinen
17.4.2021 16:23

Avohakkuuthan on tapana jyrätä auki, kyntää mustalle muralle vai pitäisikö sanoa, että kivikolle.
Avohakkuiden ja kyntämisten perässähän aukiot usein myös ojitetaan ja nykyisin kannotkin revitään energiantuotannon käyttöön.
Eli, kyllä sieltä paskaa irtoaa. Humusta ja raskasmetalleja.
Uusojitukset tietenkin ohjataan jo olemassa oleviin ojituksiin jota kautta paska pääseekin vesistöihin, eikä siten rannalle jätettävällä suojakaistaleella ole mitään merkitystä.
Motojen telojen jäljet ovat jo itsessään aikamoisia ojia. Kesäisten hakkuiden seurauksena harvennushakkuiden jäljet ovat jo mitä hirvittävimmät. Ristiin rastiin myllättyä maata, telaojia ja harvennushakkuun jäljiltä kasvamaan jätetyn puuston murskattu juuristo.
Hullun hommaa.

Cityvihreä asiantuntija taas
Cityvihreä asiantuntija taas
17.4.2021 19:42
Vastaa...  rellinen

No ei todellakaan. Etpä ole metsäkonetta edes nähnyt taikka niiden jälkiä. Minä olen kuules ajanut monellakin eri metsäkoneella.Timberjack 810, Valmet 836 ja 840 koneilla esim.. Paskapuhetta nuo sinun jutut telojen jäljistä, kivikolle kyntämisestä yms.. ja aika väritetty. Et ilmeisesti tiedä, mitä tarkoittaa pintapaine puhuttaessa koneiden kantavuudessa. Ehkä pehmeässä kohdassa jää vähän jälkiä, mutta etpä tiennyt sitä että sinne laitetaan silloin risuja ajouraan mikäli se painuu liikaa tai sitten kuusi/mäntykuitu pölkkyjä.

Tuossa vieressä on harvennus ja ei siellä telojen jälkiä enää näy. Eikä sinne saa korjuuvaurioita koneella pahemmin tehdä. Sanomista tulee äkkiä.

Aika huvittavaa nämä kehä-3 cityvihreät metsä-asiantuntija joka kerta. Paljon jargoni ilman sisältöä.

rellinen
rellinen
18.4.2021 13:13

Oletko sokea? Oletko ollut rankametsällä isäsi kanssa viisivuotiaasta? Oletko heilutellut seitsemän vuotiaana vesuria rankametsällä? Metsästänyt aseen kanssa 14 vuotiaasta? Kaatanut moottorisahalla puuta samanikäisenä?Taidat olla näitä pullasukupolven porukoita, joidenka kokemus metsäluonnosta ja metsätyöstä rajoittuvat läskiperseen kasvattamiseen moton penkillä ja kaljan kiskontaan sohvalla röhnöttäen.
Normihommaa on, että vähänkin pehmeämmällä metsänpohjalla ja sulan maan aikaan motojen jäljet ovat puolenmetrin syvyisiä.
Sekin pitää paikkansa, että hakkuiden jälkeen aukko joko kynnetään sitä varten valmistetulla koneella tai kaivinkoneella, jolloin maanpinnalle rouhitaan myös kivet, lehmänkokoisista lähtien. Sen toteamiseksi ei tarvitse edes metsiin kävellä kuten minä vaan niitä kivipeltojahan näkee jo teillä ajellessa. Niin kuin sodanaikaista panssariesteikköä tykistökeskityksellä ryyditettynä. Sairasta ja häpeällistä.
Hakkuu-aukko usein samalla kertaa myös ojitetaan ja kannot revitään kasoihin energiakäyttöön.
Kummallisia puusilmiä. Ei tarvitse ihmetellä miksi hulluus on noussut suomessa valtaan kun porukka ei näe sitä mitä silmä näyttää vaan jonkun propagandistisen kuvajaisen.

Cityvihreä asiantuntija taas
Cityvihreä asiantuntija taas
18.4.2021 21:58
Vastaa...  rellinen

Ei sinne aukkoon mitään ojia aleta kaivinkoneella tekemään. Ihan tiedoksi.

Tätä se tarkoittaa oikeast, eli oja/naveromätästystä:

”Oja- ja naveromätästyksessä ojasta tai lyhyestä naverosta otettaan maata, joka pudotetaan koskemattoman maan päälle. Ojamätästyksessä maa otetaan kuivatusta varten tehtävän ojan pintamaasta. Naveromätästyksessä maa mättäisiin otetaan lyhyistä, matalista 20–30 cm syvistä ojapätkistä, naveroista. Näillä lyhyillä ojanpätkillä ei ole tarkoitus johtaa vettä pois uudistusalalta, mutta niillä on lievää kuivattavaa vaikutusta. Kummassakin menetelmässä maa mättäiden tekemiseen otetaan vain pintamaasta, joka on taimien kannalta parempi kasvualusta kuin syvempien kerrosten vähäravinteinen maa. Jos ojitusmätästyksessä on kuivatusta varten tarvetta tehdä syvempiä ojia, syvempien kerrosten maa läjitetään, eikä siihen ole tarkoitusta istuttaa taimia.”

Olen tuotakin ollut tekemässä kaivinkoneella.

Missä on moton jäljet, jotka puolimetriä syviä. Hakkuukone painaa kyllä yleensä 18T-24T välillä, mutta niillä ajetaan vain kerran siitä uralta. Joten ne eivät jätä jälkiä. Kuormatraktori siinä ravaa sitten muutaman kerran edestakaisin, mikä jättää jälkiä metsään. Eli et ymmärrä että ajokone ja hakkuukone ovat 2-eri konetta. Tosin on olemassa myös ns. combi-koneita, joilla voi tehdä kaadon ja ajon samalla koneella, mutta vähemmän niitä on käytössä.

Tiedoksi city-vihreälle, se on laikutuskone viralliselta nimeltään tämä millä voidaan myös laikutta ja se on tehty ihan tavallisen ajokoneen runkoon. Siinä on vähän maatalouskarhin tapaiset laikutusterä perässä.

Ei sekään mitään lehmänkokoisia kiviä kyllä kykene kääntämään, menettä rikki.

Kiitos taas nauruista, kun tuli hyvin ilmi taas kehä-3 metsäasiantuntija höpö-jutuista tämä tietotaso. Kaveri ei erota edes kuormatraktoria, hakkuukoneesta. Varmaan kaivinkonekin on cityvihreälle metsäkone.

Niin ja jos olisit googlettanut, nuo mainitsemani koneet olivat kuormatraktoreita kaikki.

Ei, en ole sokea vaan olen ajanut metsäkoneilla oikeasti siellä metsässä joten tiedän millaisia jälkiä sellainen kone tekee metsään. Ei todellakaan mitään puolen metrin uria, paitsi jos on tosi pehmeään. Tosin itse laittaisin sinne jo risuja siinä tapauksessa. Nuokin koneet saa muuten äkkiä jumiin sinne puolenmetrin uraan. Käypä vaikka itse kokeilemassa miten sellaisen kanssa käy pehmeällä. Kun pari kertaa ajat kuorma päällä samasta kohdasta. Jos nyt saat koko konetta edes käyntiinkään/liikkeelle. Niiissä kun on päävirtakytkin, sekä pysäköintijarru oltavat päällä ennen starttia.

rellinen
rellinen
19.4.2021 13:35

Möyryt on möyryjä. Oli sitten teloilla varustettu moto tai kuormatraktori. Onhan näitä nähty telattomia ja telallisia. Rypevät metsissä kuin siat ravassa.
Täällä keskipohjanmaalla kylläkin mätästystöissä näkee kaivinkoneita ja hakkuuaukoille samalla myös kaivetaan kuivatusojat.
Eli en kyllä ymmärrä mitä yrität puolustella tai etsiä kirjoituksestani jotain epätarkkuutta tai virheellistä mitä siitä ei löydy.
Raapaiseeko??

Cityvihreä asiantuntija taas
Cityvihreä asiantuntija taas
19.4.2021 19:07
Vastaa...  rellinen

Et ymmärrä kyllä yhtään mitään metsähommista, etkä kyllä noista koneistakaan senkään vertaa. Tuskin olet mitään noista nähnyt.

Itse et ymmärrä että näytän tässä omien oikeiden kokemuksieni perusteella, että juttusi ovat paskapuhetta kaikki.

”Eli en kyllä ymmärrä mitä yrität puolustella tai etsiä kirjoituksestani jotain epätarkkuutta tai virheellistä mitä siitä ei löydy.”

No, tämän näyttämiseen ei paljoa vaadita. Koska kaikki kirjoituksesi ovat juuri tuota.

Kannattaisiko käydä vaikka oikeasti katsomassa sen Ponssen, Komatsun taikka John Deeren työskentelyä joskus. Ehkä sitten saatat ymmärtää jotain niiden toiminnasta siellä metsässä. Noita on metkossa esilla ja välillä on ihan työnäytöksiä kanssa.

Tuossa metsässä on ollut harvennushakkuu pari vuotta sitten. Eipä enää paljoa koneen telan jäljet siinä näy.

rellinen
rellinen
20.4.2021 12:04

Minä kerron tehometsätaloudesta sen mitä se on.
Sinä cityvihreä propagandisti taas kerrot sen miten tehometsätaloudesta rahat taskuunsa repivä klusteri haluaisi kansan sen näkevän. Propagandistisen, ”metsäystävällisen”(hohoho), ”luontoystävällisen”(hoho), ”luontoarvot” huomioon ottavan(hohoho) ja vääristellyn kuvan, jonka valheellisuuden jokainen metsissä samoileva marjastaja, metsämies tai kalastaja näkee.
Se, että asia on sinulle ilmiselvästi herkkä ja yrität esittää mustan valkoiseksi kertoo myös sen, että itsekin ymmärrät asioiden todellisen tilan.
Te, ette näe metsässä muuta kuin rahapinon jonka te haluatte seurauksista välittämättä mitä pikimmin omiin taskuihinne. Muusta viis.

Somalikuningas
Somalikuningas
18.4.2021 06:28
Vastaa...  Admin Pt-media

Kyllä me tiedämme mitä tarkoitat mustalla läpinäkymättömällä liejulla, et sinä meitä hämää, rasistinatsi!!!!

rellinen
rellinen
17.4.2021 16:07
Vastaa...  Kukavaan

Ojituksilta vesistöihin valunut orgaaninen aines on myrkkyä vesistöjen ekosysteemille. Se on lannoitetta, joka kiihdyttää vesistöjen rehevöitymistä. Se tuhoaa lohikalojen kutusoraikot. Se mataloittaa järvet ja lammet. Se johtaa happikatoon ja kalakuolemiin. Eikä todellakaan ole vihreiden keksintöä.
On sääli, että kansallismielisten porukoissa on niitä joiden mielestä kaikenlainen totuuteen pyrkivä luontorakkaus ja aiheellinen huoli luontoympäristömme kiihtyvästä, jokaisen omin silmin nähtävästä tuhoutumisesta leimataan vihervasemmistolaiseksi sonnaksi.
Luonnonarvoista huolehtiminen, ympäristönsuojelu- ja eläinsuojelu pitäisi olla itsestään selvä asia jokaiselle. Erityisesti se pitäisi olla metsästäjille ja kalamiehille jokapäiväistä leipää.
Kukaan tervejärkinen metsä- ja kalamies ei kaipaa eikä hyväksy nuskaten nurin myllättyä ja kynnettyä metsämaata, pesimäaikaisia metsänhakkuita, avohakkuita, suo-ojituksia, umpeen ripuloituja puroja ja lampia, täyteen rakennettuja rantoja, pilalle kaivettuja teerisoita tai pelkän psykopaattisen luonteensa ja tappamisenhimonsa tyydyttämiseksi metsästystä harjoittavaa kusipäätä harrastuksensa pariin. Onhan niitä nähty. Kovia poikia ollaan, oikeita sankareita ja riista heitetään varvikkoon mätänemään ja sitten ollaan niin polleana riekkumassa vihervassareista. Kuuluisivat samaan koppiin vihreitten kanssa. Vihreitähän ei luonto todellisuudessa kiinnosta pätkän vertaa.

Cityvihreä asiantuntija taas
Cityvihreä asiantuntija taas
17.4.2021 19:44
Vastaa...  rellinen

Muuten niitä suo-ojia on alettu joissain paikoissa täyttämään kaivinkoneella. Eli laitetaan umpeen koko oja.

Oikea Nyrkki
Oikea Nyrkki
18.4.2021 06:34
Vastaa...  rellinen

Aito vihervassari on muodikkaasti vegaani eikä sitä kiinnosta vittuakaan kalat tai metsästys, tai edes luonto. Vihreiden edustajalle vuonna 2021 ”luonto” tarkoittaa sähköpyörälleen luontoon raivattua asvalttitietä jota pitkin voi filmata videoita instagramiin. Vihreiden edustajaa kiinnostaa vuonna 2021 lähinnä islam sekä homous, ja miten nämä kaksi maailman luonnollisinta ja ihaninta asiaa voisi yhdistellä veronmaksajien rahoilla.

Sakari Rajamäki
Sakari Rajamäki
16.4.2021 18:39

Suomen päästöt ovat kuitenkin promillen luokkaa maailman päästöistä ja turpeen polttamisesta osuus Suomen päästöistä on 12 prossaa. Ja Kiina ja Intia vain lisäävät päästöjään joka vuosi. Ei tässä ilmasto vouhkaamisessa ole mitään järkeä. Varsinkaan kun erittäin vaikea kersiä miten Suomeen saadaan lisää vaurautta, mutta turpeen alasajon myötä sitä häviää miljoonittain.

Sitä paitsi Suomi on jo tehnyt erittäin paljon ilmaston eteen

https://www.iltalehti.fi/politiikka/a/fa049a6e-927f-42a4-b127-7a5433e74160

”Professori Esa Vakkilainen Lappeenrannan teknillisestä yliopistosta kummeksuu Suomessa käytävää ilmastokeskustelua ja peräänkuuluttaa keskusteluun lisää realismia.
– Puhumme täällä siitä, että olemme jotenkin huonoja tai että emme tee osaamme. Todellisuudessa Suomi on yksi siitä kourallisesta maita, jotka ovat oikeasti vähentäneet päästöjään, Vakkilainen sanoo.
Maailmassa on vajaa pari sataa maata.
– Ei siellä ole kuin kolmisenkymmentä sellaista maata, jotka ovat päästöjään laskeneet.
– Euroopassakin on paljon sellaisia maita, jotka eivät tee juuri mitään. Meillähän on esimerkiksi tuossa naapurissa Eesti (Viro), joka vaan reippaasti vuosi vuodelta nostelee päästöjään, Vakkilainen valaisee.
Hän myös muistuttaa, että Suomen merkitys maailman CO2-päästöjen lähteenä on erittäin pieni.
– Fossiilisten polttoaineiden käytöstä johtuvat maailman CO2-päästöt ovat noin 32 gigatonnia. Suomen osuus siitä on 0,14 prosenttia eli runsaan promillen luokkaa.
Noin puolet sitoutuu metsiinVuonna 2015 Suomen hiilidioksidipäästöt olivat 44 megatonnia. Siitä noin puolet sitoutui Suomen hiilinieluun eli metsiin.
Korkeimmillaan Suomen CO2-päästöt olivat Vakkilaisen mukaan noin 60 megatonnia.
– Olemme tehneet paljon, ja kun katsomme kansainvälisiä vertailuja siitä, kuka on hyvä, niin Suomi on jossain sijoilla 4-6.
– Ainahan voi parantaa, mutta niin ei voi sanoa, että Suomi ei tee mitään. Se ei todellakaan pidä paikkaansa.
Henkeä kohden laskettuna Suomen CO2-bruttopäästöt ovat alle 10 tonnia vuodessa.
– Ehkä se pitäisi puolittaa, Vakkilainen sanoo.
Vakkilainen ihmettelee sitä, että joissain kommenteissa on vaadittu, että Suomen pitäisi sitoutua vähentämään hiilidioksidipäästöjään jopa 90 prosenttia vuoteen 2050 mennessä vuoden 1990 tasoon verrattuna. Sitä on vaatinut mm. Suomen ilmastopaneeli.”

K. Lehto
K. Lehto
17.4.2021 07:31
Vastaa...  Sakari Rajamäki

CO2 päästöhöpötys on pelkkää puppua koko juttu.
Ympäristön myrkyttyminen on oikea ympäristöongelma, eikä tuollaista ongelmaa turvetuotantoon liity.
Aurinkopaneelit, sähköautot, tuulivoima ja muovin kierrätys (eli käytetyn muovin polttamatta jättäminen) ovat aitoja ympäristöongelmaa aiheuttavia ihmisen toimintoja.

rellinen
rellinen
18.4.2021 12:36
Vastaa...  K. Lehto

Päästöhöpötys ei välttämättä ole puppua. Pitäisihän se olla päivänselvää, että kun paskaa tuprutellaan ilmaan parisataa vuotta teollisessa mittakaavassa niin tuskinpa se yhtään sen terveellisempää ekosysteemille on kuin tuprutella tupakalla omaan keuhko ekosysteemiinsä myrkkyä.
Ilmastonsuojelun nimissä harjoitettava päästökauppa, ilmastoverot, vihreä siirtymä, pariisin ilmastosopimus, tuulivoimalat jne. sensijaan ovat täyttä paskaa.
Propagandaa, rahastusta, rosvoretkeilyä, ”vihreyden” varjolla harjoitettua verotuksen kiristämistä, länsimaalaisen teollisuuden kurjistamiseen tähtäävää politiikkaa, yksityisen yrittelijäisyyden valtiollistamista. Marxilaisen roskasakin työkalupakista tempaistua paskaa.
Häviäjinä ovat länsimaat ja voittajina kaikki muut.
Ilmasto ja luonto eivät kyseisestä muka luonnonsuojelusta hyödy . Tupruttelu siirtyy vain sinne missä rehellisyyttä, päästörajoja ja luontoarvojen kunnioitusta ei ole pätkän vertaa.
Kiristyvän verotuksen kompensointi aiheuttaa sen, että luontoa kohdellaan entistäkin raaemmin verotuksen aiheuttaman tappion korvaamiseksi.

Sami
Sami
17.4.2021 10:33
Vastaa...  Sakari Rajamäki

Maailman maanviljelyspelloissa on hiiltä sitoutuneena peltojen orgaaniseen ainekseen. Jos kaikkien peltojen orgaanisen aineen määrää lisätään 2%, se riittää sitomaan kaikki ihmiskunnan tuottamat hiilidioksidi päästöt. Peltojen orgaanisen aineen määrää ja pellon tuottavuutta voidaan lisätä peltoon kylvettävien apukasvien avulla. Tämä kaikki on hyvin tutkittua tietoa, mutta ilmastorahastajat vaikenevat koska pelkäävät menettävänsä ilmastokiimabisneksensä.

Girl Power Lämmittää
Girl Power Lämmittää
16.4.2021 18:30

Niin, mutta kuka nyt lämpimän talon haluaa kun rahat voi käyttää turvapaikanhakijoiden elättämiseen! Kaikki ns ”säästöt” menevät suoraan valehtelevien muslimeiden taskuihin. SINÄ maksat. Näin on vasemmisto, meidän ihana SANNA ja meidän tytöt päättäneet!

hieno homma
hieno homma
16.4.2021 23:07
Vastaa...  Admin Pt-media

Kas kun tämän vähä-älyisen vihervasemmistolaisen ideologian mukaan turve on fossiilinen eikä uusiutuva… Täten se on kuulemma myrkyistä myrkyin ja niin pyrkivät saamaan yrittäjät nurin, mutta veikkaan notta nämä saatanan ympäristöterroristit tulevat kusemaan ja paskomaa omille kintuilleen… Pakko lopettaa vuodatus tähän ja herättää lekuriakka mittaamaan verenpaineeni….

rellinen
rellinen
17.4.2021 15:34
Vastaa...  hieno homma

Turvesuon kasvamiseen tarvitaan tuhansia vuosia. Joten rehellisyyden nimissä ei turvetta uusiutuvaksi voi sanoa.
Sekään ei tee turpeesta uusiutuvaa kun selitetään, että suomessa turvevaranto kasvaa niin ja niin paljon vuodessa enemmän kuin sitä käytetään. Jossain korvessa tai kivikkoisessa rämeessä kasvava ja mädäntyvä rahkasammaleen nokare ei todellakaan kasvata turvevarantoja koska se eikä suurin osa suomen turvevarannoista ole hyödynnettävissä järkevällä ja kannattavalla tavalla.
Ko. totuuden kertominen ei myöskään tarkoita sitä, etteikö turvetta voisi hyödyntää vesistöjen suojelusta samalla huolehtien. On naurettavaa kun rehellistä pisnestä ja työtä ryhdytään puolustelemaan valheilla. Satojen ihmissukupolvien elämisen ajan turvesuoksi kehittyvä suo ei todellakaan ole uusiutuva.

Reijo Urpilainen
Reijo Urpilainen
17.4.2021 21:39
Vastaa...  rellinen

Suomessa on on valtaisat määrät turvesuota. Se ei ole todellakaan mikään uhanalainen laji. Vain pieni murto-osa siitä riittää tuotannon ylläpitämiseen. Soiden valtavuuden näkee vasta, kun siellä liikkuu. Suo kasvaa joka suuntaan alas ja ylöspäin ja ympärilleen levittäytyen. Se soistaa hiekkaista kangasmaata ja matalia vesistöjä. Samal imee vettä itseensä ja nostaa sitä kuivalle maale soistaen sen. Kun lettosuota aurataan usein metrin parin syvyydessä on hiekkamaa ja suuria puiden juurikoita ja runkoja, kun suo on vallanut metsän. Tai jopa kymmenen metrin syvyydessä on puhdas vesi, kun suo vallannut järven. Turve nousee kangasmaan yläpuolelle ja kun tie kulkee suon laitaa kangasmaalla, on turvesuo paljon sen yläpuolella. Jopa tässä melko etelässäkin Suomenselällä on kymmenien kilometrien suot toinen toisensa jälkeen koskemattomina. Soiden rinnalla on uhanalaisempi laji Suomen kansa. Kun viimeinen suomalainen kaataa kupinsa nurin, suot voivat hyvin, vaikka turvetta nostettaisiinkin.

rellinen
rellinen
18.4.2021 12:08
Vastaa...  Reijo Urpilainen

Entäs sitten? Luuletko etten tietäis suomessa soita riittävän? Varmasti tiedän. Ja varmasti suota riittää hyödynnettäväksi. Se ei kuitenkaan totuutta muuksi muuta. Turpeen sanominen uusiutuvaksi ihmisen mittapuulla on täyttä idiotismia ja silkkaa kirkkain silmin valehtelua.
Samalla tavalla kuin öljylähde kerran tyhjennyttyään on kuiviin imetty niin turvesuo myös ammottaa tyhjillään.
Eikä tasan tarkkaan seuraavaan kesään mennessä tupsahda taas turvetta täyteen.
Voi raato mitä idiootteja.
Saatanan saatana kuka tässä uhanalaisuudesta on perkele puhunut?

Cityvihreä asiantuntija taas
Cityvihreä asiantuntija taas
18.4.2021 22:02
Vastaa...  rellinen

rellinen. Ei siinä luuloa tarvita tämän tietotasosi päättelyyn. Ethän erota edes kuormatraktoria, hakkuukoneesta. Kertoo paljonkin että cityvihreä asiantuntija äänessä.

rellinen
rellinen
19.4.2021 13:13

Heiluttele vaan sitä moton joystikkiä hanskat kädessä ettei pulleaan kätöseen tulisi rakkoa. Tuskin siinä kirveen varsi edes pysyisi nimimerkistäsi päätellen.

Cityvihreä asiantuntija taas
Cityvihreä asiantuntija taas
19.4.2021 18:58
Vastaa...  rellinen

Hakkuukoneessa ja ajokoneessa on muuten 2-vipua. Tosin osaan minä 6-vipuistakin nosturia käyttää kanssa. Kiitos sinulle kun menee noin hyvin tunteisiin nämä faktani ja ottaa koville.

Osaan muuten käyttää kaivinkonettakin ja monta muutakin työkonetta kanssa.

Taas näytit, ettet ole metsäkonetta edes nähnyt kun et tiedä että niissä on 2-vipua nosturin käyttämiseen. Muuten John Deerellä on ns. kärkiohjaus, joka on helpottamassa sen nosturin käyttöä entisestään.

rellinen
rellinen
20.4.2021 11:42

Raapaiseeko totuus kun olkiukkoiluun ja lillukanvarsiin pitää takertua?

hieno homma
hieno homma
18.4.2021 21:06
Vastaa...  rellinen

Sallin kyllä vastaväitteet vaan turve on uusiutuva luonnonvara. Mielipidettäni ja tietämystäni turpeesta en tule muuttamaan…

rellinen
rellinen
19.4.2021 13:13
Vastaa...  hieno homma

Olette nielleet vihervassareiden koukun jo naamaanne kun keskitytte valheellisesti inkuttamaan turpeen nimittämiseksi uusiutuvaksi.
Lähtökohta kun pitäisi olla vaatimus alkutuotannon verovapaudesta.

Keihäänheittäjäkansan Uudet Verkkarit
Keihäänheittäjäkansan Uudet Verkkarit
17.4.2021 02:25
Vastaa...  Admin Pt-media

Meidän prioriteettimme ovat kansallisen edun nimissä joulupukki, sauna, karjalanpiirakka, mämmi ja piimä. Ne kun saamme pitää niin maksamme EU:lle mitä vaan ja tänne saa tulla kuka tahansa ilmaiseksi elämään. Meitä nussitaan, meitä hämätään, naisiamme raiskataan ja päitä irrotetaan mutta meille ei vittuilla!

K. Lehto
K. Lehto
17.4.2021 07:27
Vastaa...  Admin Pt-media

Mikähän Suomi se sellaisia ilmoittelisi? Pitäisi kai olla joku Suomea edustava taho olemassa, joka sellaista voisi saada päähänsä.

rellinen
rellinen
17.4.2021 15:20
Vastaa...  Admin Pt-media

Pitäähän toverihallitusten länsivastaisia mielialoja lietsoa.
Turpeen korvaajaksikin sattui sopivasti itärajan takaa myytävä hake.