Mitä lisäarvoa kolmansien maiden tulijat tuovat?

Monikulttuurisuuden symboli.
Tutustuttuani kolme vuotta Viron yhteiskuntaan on se opettanut muutamia asioita liittyen kolmansista maista tulleeseen maahanmuuttoon.

Virossa asuvan on hyvin harvinaista tavata kolmansien maiden tulijoita. Tallinnassa voi silloin tällöin tavata afrikkalaisia, mutta peruslähiöissä kuten nyt vaikkapa Õismäessä tai Haaberstissa, ja ylipäätään läntisessä Tallinnassa, afrikkalaisia voi tavata hyvin satunnaisesti kerran kuukaudessa. Jos välttämättä haluaa nähdä afrikkalaisia täytyy mennä notkumaan Mustamäen yliopiston tuntumaan Akadeemia teen bussipysäkille. Sieltä voi bongata yliopistossa opiskelevia afrikkalaisia kerran pari viikossa. Hekään eivät kuitenkaan ole mitään pakolaisia, vaan tulevat tietyistä Afrikan maista opiskelemaan ja maksavat itse opintonsa.

Erilaisissa töissä olevia afrikkalaisia tapasin kolmen vuoden aikana kaksi: toinen työskenteli Nõmmessä eräässä kaupassa. Naispuolinen afrikkalainen puhui viroa äidinkielenään. Toisen afrikkalaisen tapasin haaberstilaisella huoltoasemalla siivoojana. Yhtään ainoaa afrikkalaista bussi- tai taksikuskia en ole tavannut.

Asian tekee vielä merkittävämmäksi, että näinä vuosina en tavannut lähiöissä yhtään ainoaa arabia. Ensimmäinen ja ainoa arabi, jonka tapasin, oli Viru-hotellin aulabaarissa. Hän puhui kaveriensa kanssa ruotsia. Muutama vuosi sitten juhannuksena näin vanhassa kaupungissa muutamia arabeja. Selvisi, että he olivat uussuomalaisia turisteja, jotka olivat tulleet pröystäilemään Helsingistä Tallinnaan halpojen hintojen perässä. Mutta lähiöissä arabeja ei yksinkertaisesti ole.

Toisin sanoen Virossa tavallisen ihmisen on melko mahdotonta nähdä asuinalueilla afrikkalaisia. Jos näkee arabin sitä voi verrata pieneen lottovoittoon. Niin harvinaista se on. Ja jos liikkuu Tallinnan ulkopuolelle kuten vaikkapa Keilaan tai Paldiskiin, jotka ovat 20-40 km päässä Tallinnasta niin käytännössä et näe ikinä afrikkalaisia tai arabialaisia.

Ero Suomeen ja Ruotsiin on niin merkittävä, että sitä on vaikea ylipäätään kuvata. Kun sitten matkaa Virosta Suomeen, niin laivamatkalla Tallinnasta Helsinkiin saattaa nähdä enempi kehitysmaista tulleita tulijoita kuin vuoden aikana Tallinnassa. Saapuessani Helsinkiin afrikkalaiset ja arabit taas kuuluvat katukuvaan siinä missä liikennemerkit. Puhumatta edes Ruotsista.

Kun reilu vuosi sitten muutin kuukaudeksi Helsinkiin ennen Ruotsiin lähtöä, ja majailin Herttoniemessä, niin olo oli ”kotoinen”. Melkein, ei aivan, mutta melkein, kuin olisi ollut Ruotsissa. Moni vastaantulija oli kolmansista maista tullut tulija. Varsinkin huivipäiset naiset erottuivat katukuvassa jo hyvin selvästi. Virossa taas en nähnyt yhtään ainoaa huivimuslimia.

Kun nyt vertaa Helsinkiä Botkyrkan kuntaan, jossa asun, niin ero on kyllä suurenpuoleinen. Kun ensimmäisen kerran menin Tumban ostelukeskukseen, niin vaikka jokaiseen maahantulijaan ei sillai kiinnitä enää huomiota, niin silti hiki iski pintaan. Olin ainoa valkoihoinen Tumban ostelukeskuksessa. Lähibaarin terassilla olin ensin ainoa valkoinen, kunnes sinne saapui pari suomalaista.

 

Kun maahantulijoita, joita tässä tarkoitan kehitysmaista tulleilla henkilöillä, niin sopii kysyä, että miksi virolaiset bussit ja taksit kulkevat omalla väestöllä? Mitä lisäarvoa julkiselle liikenteelle tekisi, että sinne saataisiin X-määrä afrikkalaisia tai arabialaisia kuljettajia? Mitä lisäarvoa taksiliikenteeseen toisi se, että kuljettajien joukossa olisi X-määrä ulkomaalaisia kuljettajia?

Siivousalasta puhutaan myös niin, että ilman ulkomaisia siivoojia maa täyttyisi paskaan. Mutta, miksi virolainen kuntosali, jossa kävin; yrityshotelli, jossa olin vuokralla; kaupat, joissa asioin tai bussit, joilla liikuin, olivat siistejä ja freesejä, vaikka niitä siivoavat virolaiset ihmiset? Mitä lisäarvoa tässäkin tapauksessa toisi se, että siivoojiksi saataisiin afrikkalaisia tai arabeja?

Bussit kulkevat ajallaan, taksit ajavat täsmätarkkuudella siihen osoitteeseen mihin haluan ja siivoojat pitävät paikat puhtaina. Teorian mukaan näin ei pitäisi olla, vaan bussien ja taksien pitäisi seisoa, roskakorien olevan umpitäynnä ja taksien ajelevan harhaan.
Väite, että ilman kolmansista maista tulleita tulijoita yhteiskunta romahtaisi on siis täysin perätön.

Kun puhutaan työttömyydestä/ työllisyydestä, niin vertailun vuoksi Viron työttömyys on Ruotsin luokkaa, mutta pienempi kuin Suomessa. Kolmansista maista tulleiden henkilöiden määrä ei vaikuta millään tavalla Viron työttömyyslukuihin. Joten, väittämä, että kolmansista maista tulleet henkilöt alentaisivat työttömyyttä ovat samalla tavalla tuulesta temmattuja. Niitä töitä, joita afrikkalaiset tai arabialaiset tekevät Ruotsissa tekisi samalla tavalla ruotsalaiset, jos tulijoita ei olisi. Tulija ei siis millään tavalla vaikuta uuden maan työttömyyslukuihin. Paitsi lisäämällä työttömyyttä, sillä tiedetään tulijoiden joukossa työttömyyden olevan suurenpuoleista.

Kun puhutaan talouskasvusta, niin päästän asian ytimeen. Kolmansista maista tulleet tulijat eivät ole vaikuttaneet Viron talouskasvuun millään tavalla. Tästä huolimatta Viro on Euroopan kovin talouskasvaja. Maassa rakennetaan ja uudistetaan infraa enemmän kuin missään toisessa EU-maassa. Yrityksiä syntyy ja Viro on ylipäätään noussut itsenäistyttyään 90-luvun alusta enemmän kuin mikään muu toinen Euroopan maa. Mikä toinen maa on noussut alle 30:ssä vuodessa maailman huipulle? (Paitsi tietenkin Suomi!! Ja Suomikin on tehnyt sen ilman yhtään ainoaa kehitysmaista tullutta tulijaa). Vanhasta Neuvosto-Virosta on noussut maailman kovimpiin kuuluva teknologiayhteiskunta kun vertailun vuoksi yksikään Afrikan maa ei ole itsenäisyytensä jälkeen saavuttanut yhtään mitään.

Näin ollen on aivan selvää, että kolmansien maiden tulijat eivät millään tavalla tuo lisäarvoa niille maille, joihin tulijat haluavat tulla. Jos Viro olisi saanut 2000-luvun alussa asukasmäärään suhteutettuna samanlaisen mällin kehitysmaiden tulijoita, kuin Ruotsi, niin olisi aivan varmaa, että Viro ei olisi nyt siinä pisteessä kuin se on.


 

Juttu julkaistu aikaisemmin 2018 ja sitä on vähän muokattu tähän päivään.

90 Kommenttia
Uusimmat
Vanhimmat Peukutetuimmat
Inline Feedbacks
View all comments
ohi-sale
ohi-sale
2.8.2021 19:14

Lisäarvo taitaa olla vain pakkomielteiden ruokkimista, mitä edesauttaa tämä vihreä ideologia, siis maa moniarvoiseksi ja kunhan saa kettuilla kansallismielisille. Vasta-argumentit ovat siis : rasismi ja natsismi ja muut senkaltaiset haukkutermit ,joten , jos ei ole myötäleenä matkassa, niin auta armias ihmisarvosi viedään.

Kilttimies
Kilttimies
2.8.2021 00:00

Kaiken Paavo esittämän lisäksi Virosta riittää Suomeen bussikuskeja, raksajanttareita ja ties miten paljon ukkoja metsän istutukseen ja raivuuseen etc.

Seppo Lehto
1.8.2021 09:58

Kyllähän tämä Tampere eri kaupunginosineen on kävelevien roskapussien maa. Tiedätte mitä tarkoitan.
Ennen sai niitä ampua kun olivat rottia täynnä.
Olennainen ero 😉 päätelkää itse 😉

Särmääjä
Särmääjä
31.7.2021 20:25

Suomi ja muut EU:n pankkiautomaatit rahottaa mm. Viron kasvua ja infrahankkeita. Meillä kun on varaa kupata rahat ulkomaille ja verottaa kansalaiset kuoliaaksi muttei palkata suomalaisia tekemään niitä ”kehishommia”. Ratkasu syntyvyysongelmiin on korvata väestö eikä missään nimessä kannustaa suomalaisia lisääntymään Unkarin malliin.

Dickie
Dickie
1.8.2021 04:12
Vastaa...  Särmääjä

Nih, sit jos suomalaiset pääätisivät alkaa lisimään jostain syystä joskus kovastikkin, niin kappas…elintila..lebensraumia ei enää ole…vieraslajit täytti jokapaikan

juhaII
juhaII
31.7.2021 19:45

Erittäin hauska kysymyksen asettelu. Ja siihempä se ”hauskuus” sitten jääkin!

Nimittäin ei voi kun kateudesta vihreänä lukea Viron habitusta verrattuna oikeusvaltioperiaatteella” toimiviin pohjoismaihin, joita on kolme: Ruotsi, Suomi ja Norja. Tanskan voi jättää pois laskusta, sillä ”kivisade” on sen oikeaksi osoittanut. Eikäpä muslimien nuoleskelu johda kuin samaan lopputulokseen piirtämällä kuvan ihmisestä eikä sen kummemmasta.

Suomi tekee Virossa suurlähetystönsä toimesta kovaa monikulttuurisuus propakandaa saadakseen virolaiset samaan kusiojaa, jossa itsekin ovat. Eli eräänlaisesta ”lähetystyöstä” on kysymys, vaikka aito kristillinen vastaava luetaan ”rassismiksi” kaiketi jo Suomenkin homo lobby -kirkonkin taholta.

Viro on pieni kansakunta, jonka yli EU tulee tallaamaan rauta-anturallaan kuin konsanaan Neuvostoliitto aikanaan. Virolaiset tuskin ilahtuvat kun sanon, että neukkujen ollessa vallassa oli sentään laki ja järjestys. Mutaa EU ei tuo kuin laittomuuden ja järjettömyyden!

Qroquius Kad
Qroquius Kad
31.7.2021 20:00
Vastaa...  juhaII

Minusta kun Viro kahden muun Baltian maan sekä Visegrád-ryhmän Unkarin, Tšekin, Slovakian ja Puolan kanssa tuskin alistuvat uudestaan Neuvostoliiton alamaisuuteen sitä lystiä aikansa koettuaan.

Sen uuden Neuvostoliiton nimi on oleva Globalististen Eurostotasavaltojen Liitto, ja Suomen asema on olla globlasti;
eurosatotasavallan asemaa meille ei suoda.

Vaan ei.
Viro ei tällaiseen enää alistu.
Meidän asiamme sen sijaan…

Raju Palli
Raju Palli
1.8.2021 09:08
Vastaa...  Qroquius Kad

Heil Ei Nimi on Euroopan Yhdyswallah kaikki ApuLanta on sieltä Eurooppaan tuotua

ohi-sale
ohi-sale
2.8.2021 18:50
Vastaa...  juhaII

Neukkujen aikana Virossa ei ollut muuta kuin neukkujen mielivaltaa. Kyllä siellä nyt ovat asiat paremmin. Järjestys oli, mutta sekin oli mielivaltaa.

NoName
NoName
31.7.2021 19:20

Kerro Paavo, oikeasti, miksi muutit takaisin Ruotsiin? Olet jossain nopeasti pyyhkäissyt vain, että kun se on sinun kotimaasi tai jotain. Muutitko sinne takaisin siksi, että saat loputtomasti kirjoittaa kritiikkiä Ruotsiin liittyen,, vai miksi?

Qroquius Kad
Qroquius Kad
31.7.2021 20:05
Vastaa...  NoName

Blogi-isäntämme P.T.Kangas on moneen kertaan myöntänyt palanneensa Ruotsiin tulevaisuuttaan miettien:
hänen sosiaaliturvansa on maksettu Ruotsiin.

Elämä on valintoja. Mikäli vaikkapa P.T.Kangas on tehnyt elämässään hyvä valintoja, miksi soimata niistä häntä, vaikka oman elämämme syyllinen löytyy peilistä?

NoName
NoName
3.8.2021 06:31
Vastaa...  Qroquius Kad

Kiitos tästä tiedosta, erittäin järkevä syy. Arvostan Paavoa, ja tämänkertainen(kin) kirjoitus on hieno, pitäisi jokaisen haittamaahanmuuttoa haluavan poliitikon lukea!
Olen Paavon Viron juttuja jo lukenut, ja vilpittömästi ihmettelin, miksi hän muutti takaisin Ruotsiin, ja vielä Botkyrkaan.

Särmääjä
Särmääjä
31.7.2021 20:33
Vastaa...  NoName

Paavolla tuli ikävä sitä ilmavaa riisiä.

Mokutron
Mokutron
1.8.2021 11:26
Vastaa...  Särmääjä

Paavo on näyttänyt puskareissuillaan miten voi tehdä hyvää ruokaa (eikä sitä kuuluisaa törkeen siistii safkaa).

Mjane
Mjane
31.7.2021 18:19

Mmh, tilanne on varmaankin siinä määrin muuttunut, että kyllä Tallinnassa nykyisin päivittäin tummaihoisen näkee. Paljon vähemmän toki kuin vaikka Helsingissä. Myös Boltin ja vastaavien kuskeina on nykyisin jo paljon mamuja. Tämän kesän aikana julkisuudessa on ollut myös kaksi (eri) tumman taksikuskin raiskaustapausta.

Se mikä on itselleni ja käsittääkseni myös about kaikille muillekin virolaisille käsittämätöntä, että meidän (tai “teidän” eli suomalaisten) tulisi kustantaa näiden tulijoiden elanto. Sitä ei ymmärtääkseni edes kaikista vasemmistolaisimmat virolaiset suvakit (joita ei toki paljon ole) halua.

Kukavaan
Kukavaan
31.7.2021 17:24

Vastaus otsikon kysymykseen. He tuovat paljon lisäarvoa, mutta se on etumerkiltään negatiivista.

Puosuvaari
Puosuvaari
31.7.2021 16:08

Olipa siinä artikkeli syy-seuraus -analyyseineen. Ja pätevinä sellaisina. Miksiköhän tämäntapaisia juttuja ei IKINÄ julkaista valtamedioissa, Hesarissa, Yle:n kanavilla..?
Suuri kiitos Paavolle tästä – tumtuu kuin lopultakin löytyi yksi täysijärkinen ja -päinen journalisti isolla J:llä.

hyvä talkoomedia !
hyvä talkoomedia !
31.7.2021 20:48
Vastaa...  Puosuvaari

Kenties YK-tasolla ovat tulleet siihen johtopäätökseen että ilmastonmuutos ja sen myötä ilmastopakolaisuus ovat väistämättömiä joten suuren hiilijalanjäljen maat on pistetty kantamaan sen seuraukset. Paitsi ne, jotka ovat kohteliaasti kieltäytyneet (Unkari, Puola, Venäjä, Kiina yms.)
Tuollaisella pakolaisuudella saadaan samalla levitettyä Islaminuskoa ja laskettua palkkatasoa.
Meidän mallioppilas-valtionjohto kyllä tietää mihin sellainen johtaa mutta odottanee että ”muut” maat lipeävät ensin ruodusta.

Nih
Nih
31.7.2021 15:23

Ilmavaa riisiä ja munien menekki suorastaan räjähtää ja munan tuottajat ilahtuvat. Myäs mukavia ruoanlaitto hetkiä kaiken MUUN ohessa. Partureita alkaa olla kuin kebab-kioskeja, ei tarvitse jonottaa, no valtio ei hyödy, päinvastoin.

Tommy the Who
Tommy the Who
31.7.2021 13:27

Järkevä analyysi kultamunien ja muiden maahantunkeutujien tarpeellisuudesta.

Tuumailija
Tuumailija
31.7.2021 10:28

Urheiluun lisäarvoa, johan olisi näky kun kurdiaano kirmaisi pesäpallokentällä, sivakoisi ladulla, työntäisi kuulaa tai muuten vain olisi hyvä telinevoimistelussa. Taitaa olla toiveajattelua kuten se, että näkeeköhän sitä elämänsä aikana mustalaisen hiihtävän. Mutta eiväthän nämä voi osallistua, kun kolonialistinen valkoinen ylivalta pitää urheilua tiukasti rasistisessa otteessaan.
Aivan samoin toimii heidän työllistymisensä…
Arvolla, lisäarvolla tai arvottomasti.

Hanu
Hanu
31.7.2021 15:13
Vastaa...  Tuumailija

Muslimithan ovat kovia lajeissa kuten takaapäin lyöminen ja naisten pervekkeeltaheitto. Muslimimies on myöskin edistyksellinen sillä hän kovin mielellään kilpailee naisia vastaan, tulee niinkuin luonnostaan kaikenlainen naisten lyöminen. Muslimimies on VOITTAJA!

gojimi
gojimi
31.7.2021 02:03

Vapaamuurarit

Julkisuudessa vapaamuurarit pyritään esittämään suurelle yleisölle harmittomana herrakerhona, jolla on omituisia rituaaleja ja salaisuuksia jäsenilleen tuoman viihdearvon vuoksi. Tällainen kuva pyrittiin taannoin antamaan myös Yle:n MOT tv-dokumentissa (Hyvät veljet muurarit 18.01.2013). Dokumentin oleellisin anti olikin todiste siitä, että salaseurojen todellisia jäsenluetteloita varjellaan, eikä niitä anneta journalistien käsiin, vaikka muurarien jäsenmatrikkeli julkaistaan ja toimitetaan kansalliskirjastoon kahden vuoden välein. Syynä tähän on vain ja ainoastaan se, että jäsenlistoista löytyisi merkittäviä poliittisia ja yhteiskunnallisia vaikuttajia. Nyt ihmisten saatavilla on vain putsattuja Hymy-lehden julkaisemia jäsenluetteloita, joiden tarkoitus on harhauttaa kansaa luulemaan, että korkean

Mason Riding Free
Mason Riding Free
31.7.2021 03:38
Vastaa...  Paavo/ Pt-media

Mä en saanu liittyy ku mul oli väärän merkkinen motskari. Vitsit et mä kirosin.

speduiini
speduiini
31.7.2021 10:50
Vastaa...  Paavo/ Pt-media

Ja mäkin olen vapaa muurari. Työn jälki on heikonpuoleista, mutta tuntilaskutus on etullinen, eh.

Qroquius Kad
Qroquius Kad
31.7.2021 13:00
Vastaa...  Paavo/ Pt-media

Minäpä olen astronautti. Terveisiä täältä avaruusasema Skylabilta!

Anonyymi
Anonyymi
31.7.2021 09:05
Vastaa...  gojimi

Mitä tekemistä tällä on Viron talousnousun kanssa? Sen, mitä itse olen oppinut vapaamuurareista appiukkoni kautta, on se, että ovat yleensä hyvin koulutettuja ja tavalliseen kansankirkkoon kuuluvia, ovat kiinnostuneita historiasta ja tieteistä sekä osallistuvat hyväntekeväisyyten myös siskospiirinsä eli vaimojensa kanssa. Se, että heillä on aika erikoisia rituaaleja, lienee muinaisjäänteistä jostakin. So what?

Suomi Finland
Suomi Finland
31.7.2021 22:06
Vastaa...  Anonyymi

’Rasistien’ herrakerho mieluummin. En ole rituaalien ystävä. Suon toki muurareille oikeuden tehdä aivan mitä heitä huvittaa. ’Rasisti’rouvat ja -neidit toki tervetulleita mukaan.

’Rasisti’ lainausmerkeissä, tietty, koska jokainen itsensä ja perheensä elättävä, hyvin käyttäytyvä ja rehellinen tyyppi on väristä riippumatta ok. Sen sijaan uskontojen kohdalla voi vielä tökkiä tuokin yhdistelmä, jos uskonto otetaan haudanvakavasti.

Hyödytöntä
Hyödytöntä
31.7.2021 01:59

Tätä työperäistä maahanmuuttoa ajaa kovasti, SDP ja keskusta Suomeen. Vaikka tässä jutussa ilmenee, ettei siitä ole mitään hyötyä. Tiedämme tosin mitä sekin oikeasti on, samaa haittamaahanmuuttoa kuin muukin.

Puolueeton
Puolueeton
31.7.2021 11:43
Vastaa...  Hyödytöntä

Onhan siitä hyötyä vasemmistolle ja keskustalle, pidetään huoli, ettei äänestäjäjoukko vähene palkansaajien tulojen kasvaessa.

saamelainen raha
saamelainen raha
31.7.2021 00:22

Euro -nimisestä yksityisestä rahajärjestelmästämme

Hämmästyttävän moni elää sellaisessa harhakäsityksessä, että työllä (tai tuotannolla) tehdään tai luodaan rahaa.

Tämä harhakäsitys on täysin absurdi eikä sillä ole mitään tekemistä todellisuuden kanssa.

Nykyisessä järjestelmässä Velka = Ostovoima = Työpaikka. Tämä kaava on ällistyttävän yksiselitteinen sekä helposti todennettavissa tällä hetkellä käytössä olevasta taloudellisesta järjestelmästä eli laeista, direktiiveistä ja säädöksistä: on vain kysyttävä kenellä on monopoli rahaan, ja miten monopolin haltija laskee rahan liikkeelle?

http://ebolakani.blogspot.fi/2012/11/miten-paljon-pankki-voi-lainoja-omaan.html

Puolueeton
Puolueeton
31.7.2021 11:41
Vastaa...  saamelainen raha

Jos rahan luontia papereita tai tiedostoja väsäämällä voidaan pitää työnä, niin se työ tuottaa rahaa yltäkylläisesti. Muu työ tuottaa rahaa talojen ja autojen hankintaan, jos on toimelias.

Trampas
Trampas
30.7.2021 23:50

Ei mulla kummempia.
Arkadianmäen pissikset tuonne viikonlopuks…. Karma kumartaa.

Dickie
Dickie
30.7.2021 22:55

yksi perus asia on se, että matujen tuottama yhteiskunta rasite..ja niiden hoitaminen ja palveleminen…vaatii enemmän työntekijöitä, mitä niistä saa siis irti. Eli jos ei olisi matuja vaikka julkisessa liikenteessä, myös bussikuskeja tarvittaisiin vähemmän. Matu ei tietysti koskaan voi olla alisteisessa asemassa vääräuskoiseen nähden.. Siksi matu VOI toimia esim. busskikuskina, koska hän on sen bussinsa kapteeni.

Mitä enemmän matuja sitä suurempi ”työvoimapula”…kun matuja palvelevat kantaväestöiset on jumissa siinä helvetillisessä rumbassa..eikä pysty sittekeen tuottavaa työtä

Trampas
Trampas
31.7.2021 00:00
Vastaa...  Dickie

Aika makeet määrät näillä osaajilla pystytään vääntämään suojatyöpaikkoja.

Anonyymi
Anonyymi
31.7.2021 09:09
Vastaa...  Dickie

Kuinkahan paljon tässä maassa on jo erilaisia virkailijoita, opettajia, tulkkeja yms., jotka saavat leipänsä suoraan tai välillisesti maahanmuutosta?Tuhansia vai kymmeniätuhansia?

T
T
30.7.2021 20:23

Hyvä artikkeli.

Anna-Maria Korhonen
Anna-Maria Korhonen
30.7.2021 20:15

Minusta sekä työperäinen että humanitäärinen maahanmuutto ovat lähinnä poliittisia iskulauseita, joilla ihmiset saadaan hyväksymään vieraiden kulttuurien ja mentaalisten mallien yhteiskuntaa heikentävä infiltraatio. Jo Neuvostoliitto sulautti omia neuvostotasavaltoja vaihtamalla niiden väestöjä, mm. juuri Viroon siirrettiin venäläisiä. Tällä tähdättiin kulttuuri-identiteettien ja poliittisen vastarinnan heikentämiseen. Ihminen tai yhteisö, joka on repäisty juuriltaan on suojaton ja joutuu käyttämään voimavarojaan sopeutumiseen.

On varmasti niin, että esim. virolaiset ja venäläiset sekä yksilöinä muidenkin kansallisuuksien edustajat ovat ihan yhtä hyviä työntekijöitä kuin suomalaisetkin. Omakohtainen kokemuksenikin tukisi tätä, työpaikallani oli jopa irakilainen, joka palasi vapaaehtoisesti kotimaahansa. Mutta paljonko yhteiskunnalle tulee maksamaan näiden positiivisten sattumien seulominen kymmenistä tuhansista maahanmuuttajista. Esim. irakilaisten ja somalien työllisyysprosentti. /..

Anna-Maria Korhonen
Anna-Maria Korhonen
30.7.2021 20:24

.. /. on noin 20. Tämä tarkoittaa sitä, että saadakseen 2 somalia tai irakilaista työhön, on maahan otettava 10. Yhteiskunta joutuu siis elättämään ne 8. Ja näiden kahdenkin kouluttaminem työhön vie vuosia, koska on aloitettava perusasioista, kielestä ja lukemaan ja kirjoittamaan oppimisesta.

Myös virolaisista ja venäläisistä koituu yhteiskunnalle kustannuksia, koska he kantaväestöä useammin tekevät pätkä- ja osa-aikatöitä, jolloin he joutuvat turvautumaan Kelan tukiin.

Minusta tuntuu, että nämäkin työllistetyt maahanmuuttajat toimivat ikäänkuin kilpenä, joiden taakse politbyro voi mennä: ”Katsokaa tätä esimerkillistä Fatimaa, kuinka hän työllistää itsensä ja viisi muuta maahanmuuttajanaista siivoojana. Hyi teitä rasistit, joille kaikki maahanmuuttajat ovat laiskoja”.

Anonyymi
Anonyymi
31.7.2021 09:19

Kuinkahan moni Fatima pystyy jättämään lapsilaumansa (siihenkin tarvitaan yhteiskunnan päiväkotipaikkoja) sekä hiljabinsa tai burkhansa kotiin lähtiessään töihin? Somaleissa on paljon yksinhuoltajia (?) ja yhden siivoojan palkalla ei pärjää pääkaupunkiseudulla, joten tarvitaan sosiaalitukia. Työn tulos on miinusmerkkinen. Yhteiskunnalle tulisi halvemmaksi maksaa suomalaiselle siivoojalle palkka, jolla hän tulee toimeen. Asuntopula, vastaanottokeskukset ja katujen rauhattomuus ja väkivalta olisivat historiaa.

Kun nuori suomalaismies jostakin Kainuun korvesta tulee Helsinkiin työnhakuun, ei hänelle järjestetä ilmaista bussikuskin koulutusta eikä hankita asuntoa. Tässä on se syy, ei mikään muu, miksi niin montaa bussia ajaa vierasmaalainen.

seant
seant
30.7.2021 19:38

Tässä muistutus 11 vuoden takaa, kuinka hakoteillä päättäjät ovat eli nyt pitäisi olla se vuosi ettei Suomi kaatuisi ilman 1,8 miljoonaa maahanmuuttajaa.
Jyrki Katainen ulkomaisen työvoiman tarpeesta (1,8milj/11v)
https://www.youtube.com/watch?v=1H4byTP1q9s
Tässä olisi tutkijoille tutkittavaa, miten on päädytty noin virheelliseen päätelmään.

Umpi idipptti
Umpi idipptti
30.7.2021 19:00

Ainakin vihaavat juutalaisia jotain hyvää!

Anonyymi
Anonyymi
31.7.2021 09:20
Vastaa...  Umpi idipptti

Mikä vika juutalaisissa on? Yksi maailman älykkäimmistä kansoista. Olisi tervetullut lisä suomalaiseenkin yhteiskuntaan.

Qroquius Kad
Qroquius Kad
31.7.2021 15:11
Vastaa...  Anonyymi

Juutalaiset kehtaavat olla älykkäitä ja koulutusmyönteisiä sekä sisukkaita ja organisointikykyisiä, joiden yhteisvaikutuksena he yleensä menetyvät elämässään liike-elämän, tieteen ja taiteen aloilla.

Ja sekös vasta kadehdituttaa kaikkia, joilla ei juutalaisten ominaisuuksia ole.

Puosuvaari
Puosuvaari
31.7.2021 16:11
Vastaa...  Anonyymi

Eteläafrikkalaisista farmareista voisi niinikään olla hyötyä – siellä sitä rotusortoa vasta harrastetaan, tosin suunta on päinvastainen kuin BLM höyryää..

T
T
31.7.2021 17:28
Vastaa...  Anonyymi

ADL, venäjän vallankumous, maahanmuuttolain muutos 1965, Frankfurtin koulu ja Israel lobby muunmuassa

Ja Mälli tuli!
Ja Mälli tuli!
30.7.2021 18:44

”samanlaisen mällin kehitysmaiden tulijoita”. Juuri nimenomaan MÄLLIN, sekä kuvainnollisesti että konkreettisesti.

Tämä ”mälli” on parantumaton vamma jonka päälle laitetaan 1000 laastaria ja ihmetellään miksei parane. Päinvastoin, kantiksetkin alkavat kehitysmaalaistumaan: tulevat laiskoiksi, epäluotettaviksi, epärehellisiksi, välinpitämättömiksi, kusettavat sairaskassaa, fiflaavat joka paikassa jos vain pystyvät.

Very Talented- hitsarin viimeisin neronleimaus on haukkua ihmisiä jotka eivät halua ulkomaalaista lääkäriä. Mutta haloo, meillähän vallitsee valinnanvapaus Ruotsissa. Älä syytä mummoa joka ei halua sormia pimppiin jos kurkku on kipeä!

Moonman
Moonman
30.7.2021 20:06
Vastaa...  Ja Mälli tuli!

Tämä kantisten, varsinkin nuorison kehitysmaalaistuminen helsingissä näkyy myös siten, että nuoret matkivat kehitysmaalaisten vaatetusta ostamalla niitä tuhannen euron takkeja jotka sitten ryöstetään päältä jossain vaiheessa, kallista pitää olla näetsen, joku gangsterileikkien esiaste.
Sen lisäksi näkyy löyhiä kaveriporukoita joiden ainoat muutamat kantisnuoret puhuvat blattefinskaa samalla tavalla kuin keharit. Tytöt taas ovat vauhdilla pilaamassa elämäänsä hengailemalla rautatieasemalla ananastukkien kanssa. Jälleen kerran vanhemmilla ja aikuisilla ei ole hajuakaan siitä missä mennään ja mitä tuleman pitää. Jos Viro pitää nyt pintansa Unkarin tavoin, niin nehän voivat olla tulevaisuudessa ”suurvaltoja” Euroopan mittapuulla kun ympäröivät maat muuttuvat etelä-afrikoiksi joissa kukaan ei tiedä toisen sukupuolta.

Dickie
Dickie
30.7.2021 23:01
Vastaa...  Ja Mälli tuli!

ihan normaalia peliteoriaa…jos iso osa porukasta huijaa kaikessa…niin silloin on itse myös pakko tai sit sut totaalisesti imetään kuiviin…yhteiskuntaluottamus, on helppo tuhota mutta vaikea ellei mahdoton rakentaa

Dickie
Dickie
30.7.2021 23:04
Vastaa...  Dickie

siksi on lait joskus keksitty…jos matuja ei rangaista..ja kusettamista katsotaan sormien läpi..niiin yhteiskunta laskee sihen alempaan peliteoreettiseen tasapainoon..eli ko. yhteiskunta muuttuuu ns. kehitysmaaksi..jota eivät tosin kehity..ainakaan parempaan suuntaan

Allah Gallup
Allah Gallup
30.7.2021 17:50

Milloin viimeksi virolaisilta naisilta virossa irroitettiin päitä muslimien toimesta? Entäs milloin viimeksi virolaisia naisia tapettiin puukottamalla selkään virolaisella torilla muslimin toimesta? Kuinka monta virolaista naista/lasta raiskataan ja hakataan vuosittain virossa muslimien toimesta? Ihan vain vertailun vuoksi. Kyllähän yhteiskunta on silleen paljon kihelmöivän jännittävämpi kun siihen lisätään muslimi-aspekti joo, mutta onko se PAREMPI millään lailla..?

pöh
pöh
30.7.2021 17:34

Joku poliitikko taas pari päivää sitten sanoi, että hoitavat vanhuksemme ja maksavat eläkkeet.
Kovaa vauhtia kyllä tyhjentävät sitä kansaneläkelaitosta, ja siitä vanhusten hoitamisestakaan en tiedä millä lailla se tapahtuu`? Ehkä päiviltä tai sitten pesutuvassa pökkien?

Anonyymi
Anonyymi
31.7.2021 09:26
Vastaa...  pöh

Ihmeellistä kyllä, miten vanhainkodeissa on pulaa henkilöstöstä. Luuleeko joku oikeasti, että kaiken kotisohvalle asti tarjoiltuna saava ja oloneuvoksen päiviä viettävä lähtee vanhainkotiin vääräuskoisia vanhuksia hoitamaan? Ennen lehmätkin lentää!

Prozac
Prozac
30.7.2021 17:24

Yksi musta työkaveri ollut. Jostainpäin afrikkaa oli. Alkuun näytti hyvältä, teki työnsä ja sai aiheesta kehuja. Noin pari vuotta teki työnsä hyvin, sitten alkoi lipsumaan. Tuli selittämättömiä poissaoloja, ja työkään ei enään napannut. Ei jatkettu sopimusta. Ei tietoa mihin katosi. Ihan mukavan oloinen mies oli, ei osannut kyllä sanakaan suomea. Hänessä pisti silmääni eniten kävelytyyli. Kunpa osaisi itsekin kävellä yhtä rennon oloisesti, kuin mustat yleensä, eikä niinkuin moni finski hartiat korvissa.

Yksi virolainen myös ollut työkaverina. Huippu työntekijä. Tapahtui edellisessä työpaikassani. Kuulin että mies ylennettiin myöhemmin parempiin hommin. En ihmettele. Kertoili muuten että oli ollut neuvostoarmeijassa intissä. Oli ollut meno karmeata.

Rullattu
Rullattu
30.7.2021 18:00
Vastaa...  Prozac

Mene viidakkkoon opettelemaan kävelytyylejä, muista vielä paskoa housuusi niin kävelyyli alkaa muistuttamaan noiden jotka ei ole edes ihmisiä

Prozac
Prozac
30.7.2021 19:07
Vastaa...  Rullattu

Oliko perheessäsi terveitäkin lapsia?

Rullattu
Rullattu
30.7.2021 20:58
Vastaa...  Prozac

Ei ainakaan tuollaisia jotka halaa 3 maailman jätteitä.
Mutta eihän tuollainen lapsukainen ole elänyt niitä aikoja kun vielä tämä maa oli oikea suomi.

Prozac
Prozac
31.7.2021 19:46
Vastaa...  Rullattu

Missäs kohtaa minä olen ketään halannut. Ja väitätkö että mustat ei ole ihmisiä? Kyllä ne on ihmisiä niinkuin mekin. Kulttuurit tosin vaihtelee.Tuollaisine ajatuksinesi sopisit hyvin johonkin ääri-idiootti järjestöön. Ja puhut lapsukaisista, ettet vain itse ole vielä ylä-asteella?

Lisäarvoa vai ei
Lisäarvoa vai ei
30.7.2021 17:16

Suomessa kai taksilakimuutos tehtiin osittain paikallisten suhareiden ylimielisestä käytöksestä johtuen, hinnat olivat kovat kun kilpailua ei ollut ja siis se asiakaskohtelu saattoi olla paikoitellen todella töykeää.

Nyt alalla on sitten kilpailua ja kuonoonvetämistä, asiakkaiden raiskaamistapauksissa on huomattava piikki.

Kansanedustajat ja ministerit eivät ota taksia lennosta, vaan käyttävät tilaamiseen sovellusta ja saavat aina luotettavan kyydin, yleensä paikalliselta valkonaamalta. (Muualta tulleissakin toki on luotettavia henkilöitä)

Nyt kun paikallisia suhareita on ”näpäytetty”, voisi jo palata takaisin vanhaan normaaliin, eli taksialan villilänsi pitäisi lakkauttaa ja saattaa alalle järjestys takaisin.

Asia silti tuskin tulee enää korjaantumaan, kun ”kilttuuri” on jo päässyt asettamaan kengän oven rakoon, ala tullee pysymään levottomana.

Dan Wesson
Dan Wesson
30.7.2021 20:49

Muutama viikko sitten tulimme vaimon kanssa Tampereen rautatieasemalle, ja tarvitsimme taksin. 2 taksia oli vapaana, ja kummassakin arabi kuskina. Täytyy sanoa että se äärimäisen ylimielisen oloinen purkkaa jauhava ananaspää kopioreiskat päässä sai aikaan välittömän hylkimisreaktion. Ei tullut mieleenkään mennä kyseisen jantterin kyytiin. Siitä huolimatta, että taksi oli ison taksiyhtiön auto, itsellä on nollaluotto matukuskeihin, enkä suostu astumaan sellaisen kyytiin muuten kuin äärimmäisessä pakkotilanteessa.

Taksin voi tilata
Taksin voi tilata
30.7.2021 22:18
Vastaa...  Dan Wesson

Tosiaan, tilaa sen taksin ja pyytää mieleisensä kuljettajan, se ei ole rasismia, aina voi vedota pelkoon niin asiasta ei seuraa mitään.

Epäluuloinen
Epäluuloinen
12.10.2018 15:36

Hyvin oli tosiaan kirjoitettu Paavon keskiviikkopaatos. En näe itsekään mitään lisäarvoa siinä, jos taksi- tai bussikuskeiksi otetaan kolmansista maista tulevia. Onnettomuudet lisääntyvät, en luota heidän talviajotaitoon.
Kauppakeskuksissa näkee suht usein mustia miessiivoajia. Mietin usein, että jos joukossa on jihadisteja, siivoajan on helppo esim. sabotoida sianlihatuotteita tai muita ”haram”-tuotteita, kun pääosa (esim. lihatiskin siivouksesta) tehdään silloin, kun paikalla ei ole sen paremmin myyjiä kuin asiakkaitakaan. Vartijat toki ehkä kyttäävät, mutta pikkuambullista voi kätevästi ja huomaamatta sujauttaa melkein toisen silmien alla ihan vaikka vaan jotain likavettä, jos ei kemikaaleihin tai laboratorion biovaarallisiin viljelmiin pääse käsiksi.
Minkä tahansa liikkeen tai instituution asiakkaana, kuva ko. yrityksestä silmissäni huononee, jos siellä yhtään missään työssä esiintyy henkilö, joka olemukseltaan ja käytökseltään sopii mahdolliseksi jihadismin kannattajaksi. Tässä ei ole kyse pelkästä ulkonäöstä tai väristä, jotkut ovat oikeasti sisäistäneet suomalaisuuden (esim. ottolapset), ja he toimivat tehtävässään ihan kuin muutkin.

Anonyymi
Anonyymi
31.7.2021 09:37
Vastaa...  Epäluuloinen

Viimeisessä lauseessa on se villakoiran ydin; kaikki ihmiset ovat syntyessään samanlaisia, mutta kulttuuri muovaa heistä erilaisia. Ei ole kahta sanaa siinä, että länsimainen kulttuuri on ihan kaikessa parempi kuin afrikkalainen tai lähi-itäläinen. Muutama kuva tai video noista yhteiskunnista riittää.

Valtsu
Valtsu
11.10.2018 09:51

Niin, olemme todella tilanteessa, jossa oikeasti täytyy erikseen todistaa, että lukutaidoton kehitysmaamuslimi ei ole kansantaloudellinen lottovoitto. Jotenkin ei jaksaisi.

CvK
CvK
30.7.2021 20:00
Vastaa...  Valtsu

’ lukutaidoton kehitysmaamuslimi ei ole kansantaloudellinen lottovoitto’

Kyllä, tämän kun kaikki ymmärtäisivät.
Lisäksi jos kielitaitona ei ole edes kolmantena kielenä englanti, lukutaidolla tai ilman, niin ei näistä aiheutuvia kuluja elinaikanaan takaisin saada veroina.

Sentään osa näistä turhakkeista on eteviä aseiden kanssa, jotkut yrittävät maahankin kotoisasti konepistoolin kanssa:
https://www.kansalainen.fi/terrorihalytys-unkarin-ja-itavallan-rajalla-syyrialaisella-laittomalla-siirtolaisella-konepistooli/

Ilmari
Ilmari
11.10.2018 09:31

Neuvostoaikana Viroon muutti paljon venäläisiä ilman että Virolta olisi kysytty, saako tulla. Töihin he tulivat, mutta vaikuttivat tietysti väestörakenteeseen niin että venäläistäminen eteni nopeasti. Tämän takia Viro varmaan on päättänyt että enää ei kävellä sisään. Erityisen käsittämättömänä he varmaan pitävät sitä, että tulijoita tulisi elättää.
Tänä päivänä on poliittisesti korrektia takautuvasti päivitellä sitä, että 50 vuodessa Tallinna venäläistyi niin, että lähes puolet asukkaista oli venäjänkielisiä. Sen sijaan ei saa ollabhuolissaan Malmön islamisoitumisesta.

tosentti
tosentti
12.10.2018 04:08
Vastaa...  Ilmari

Eli voisimme kysyä ilman venäläis fanitusta, syyllistyykö Suomen media rasimiin kun se lietsoo ryssä fobiaa. Ihan noin taspuolisesti ajatellen.

Anonymous
Anonymous
11.10.2018 08:52

ei taida virossa olla terv.keskusten asiakkaista moni olla ählämi,toisin on tampereen hervannassa,kun käy tuntuu kuin olisi tullut jonkin arapi tai afrikkalaiseen terv.keskukseen.

Suomi Finland
Suomi Finland
11.10.2018 08:27

https://www.iltalehti.fi/politiikka/d24cb54c-35d4-4dd3-91f8-57a99c4aec46_pi.shtml
Tämä Wille Rydmanin esittämä kehityskulku on varsin uskottava.
On huomattava, että häntä kritisoivat tahot ennemminkin pöyristyvät ’skenaarioon heidän mielestään upotetun rasismin’ vuoksi, kuin esittäisivät toisenlaisen skenaarion. Heidän kirjoituksensa voi hyvällä syyllä käsittää kahdella tavalla:
– joko Wille Rydmanin esittämä skeraario on perusteeton ja mitään maahanmuuttovyöryä ei ole tulevaisuudessa tulossa
– tai sitten vyöry tulee, mutta niin pitää tullakin
Olisin erittäin kiinnostunut kuulemaan näiden maahanmuuttokriittisyyttä ylimalkaisella huulen heitolla arvostelevien tahojen oman näkemyksen tulevaisuuden väestökehityksestä. Sellaista aiheen läpivalaisua tuskin on tulossa, vaan huulen heitto ja läpän päästö jatkuu entiseen malliin.

Anonyymi
Anonyymi
31.7.2021 09:41
Vastaa...  Suomi Finland

Rasismikortti kaivetaan heti esille, kun vasta-argumentit loppuu ja keskusteluissa ja väittelyissä ei pärjätä faktoilla. Tämä on varmaan ensinmäiseksi opetettu myös kaikille tulijoille. Kyllästyttää!

Ei arvoa vaan harmia
Ei arvoa vaan harmia
11.10.2018 01:16

Lisäharmia, ei lisäarvoa. Lisäarvo on miinus 100, lisäharmi noin 10.000%.

Suomi tulisi hyvin toimeen ilman...
Suomi tulisi hyvin toimeen ilman...
10.10.2018 23:18

Taisi olla jopa ylellä muutama vuosi sitten, että Suomessakin siivoojista 83% on suomalaistaustaisia. Kuinka monta arabiukkoa olette itse nähneet siivoustöitä tekemässä? Entä muslimihuivipäistä naista? Muutaman tumman afrikkalaisen olette ehkä nähneet.
Pieni etninen profilointi: jos täytyy välttämättä palkata Euroopan ulkopuolinen ihminen siivoustyöhön, kenet palkkaatte: A) filippiiniläisen B) irakilaisen C) nigerialaisen? Yksi tekee työt erittäin hyvin, toinen ei alennu tulemaan töihin ollenkaan (eikä edes hae siivoustyötä) ja kolmas tulee töihin naama väärinpäin, ehkä myöhässä ja tekee työt jotenkuten.
Suomeenkaan ei tarvittaisi edes kaukoitäläisiä tekemään mitään paskahommia, mutta se on varmaa, ettei näistä invaasioporukoista saada juuri mitään kannattavaa, luotettavaa, välttämätöntä ja tarpeellista aikaan. Onhan esim irakilaisia yritetty tunkea vaikka mihinkä töihin ja projekteihin. Näiden kohdalla työvoimasta puhuminen on hukkaanheitettyä aikaa.

Jaakko Paasimäki
11.10.2018 07:12

PK seudulla olen ollut monessa eri paikassa työssä, kun vanhan työnantajan aikana ns. tukikohta josta lähdettiin asiakkaalle, vaihtui useaan otteeseen. Monenlaista siivoojaa olen niissä nähnyt :
1) Venäläiset ja Virolaiset, siivoavat tomerasti ja käyttävät reippaasti vettä ja fyysistä voimaa siivotessaan, puhdasta tulee. Jos pyysit ylimääräistä siivousta vaikka asennustilan lattiaan niin onnistuu heti ja jos suomella ei pärjännyt niin elekielellä onnistui ohjeistus. Motivaatio ja energia huippuluokkaa.
2)Afrikkalainen siivoaja (kokemusta vain yhdestä), ei tullut puhdasta koskaan ja siivoaja itsessään olisi tarvinnut suihkun enemmän kuin siivottava kohde, siellä en uskaltanut juoda kahvia tai teetä kun näytti samalla rätillä pyyhkivän kahvipannun pohjaa sisäpuolelta kuin pöydän pintaa. Toivottavasti ei veskiä pyyhkinyt vielä sillä rätillä…
Millään kielellä ei kommunikointi onnistunut, ei edes elekielellä. En tiedä miten tälläisten palkkaus taikka ohjeistus onnistuu kun ei englantiakaan puhuta sanaakaan. Motivaatio ja edergia nollissa.
3)Suomalaiset siivoajat : yleensä kova kiire ja siivosivat vain sen mitä kohde-esimiehen kanssa oli sovittu, lisätöistä soitto ensin ko.esimiehelle. Työn laatu hyvää mutta yleensä motivaatio ei. Yksityisyrittäjillä tosin työn jälki sekä motivaatio erinomainen.
Eli jos itse palkkaisin siivoajan niin tällä kokemuksella ottaisin yksityisyrittäjän vaikka hinta olisi hieman kovempi, ilmeisesti L&T ja vastaavat pitävät tahtia liian kireällä ja palkat minimissä. Siivoojaksi kelpaisi suomalainen, venäläinen tai virolainen ihan hyvin. Afrikkalaista en palkkaisi edes puoli-ilmaiseksi.

Anonyymi
Anonyymi
31.7.2021 09:44

Näin pari vuotta sitten sairaalassa srilankalaisen miessiivoojan ja jututin häntä. Oli todella kiitollinen siitä, että oli saanut Suomesta turvapaikan. ”Kiitollisuus”- taitaa olla sana, joka puuttuu useimpien maahanmuuttajien sanavarastosta; heillä on vain oikeuksia.

paikallinen
paikallinen
10.10.2018 23:09

Toki Virossakin on halpamaahanmuuttoa ja tuhansia maahanmuuttajia työssä siivouksessa, maataloudesta yms. Ero on tässä, että he ovat kotoisin Ukrainasta.
Itäisessä Tallinnassa Lasnamäen ryssäghetossa äsken avattiin muuten ensimmäinen, arabien ylläpitämä, halal-ravintola. 😐

Goran Kaltenbrunner
Goran Kaltenbrunner
11.10.2018 09:51
Vastaa...  paikallinen

Tämä on totta – Ukrainasta ja Valko-Venäjältä on siirtotyöväkeä 3 kk:n työluvilla, mutta syy Eestiin tulleen työvoiman on EU:n rahapolitiikassa, joka on imaissut eestiläiset työntekijät ympäri Eurooppaa. Parhaat on Saksassa, Briteissä ja Ruotsissa, pieni osa parhaista on Suomessa töissä. Heitä kaivattaisiin takaisin kotiin.

T
T
10.10.2018 23:03

Suomessakaan ei ollut käytännössä yhtään kolmansien maiden tulokkaita 80-luvulla. Silti bussit kulkivat ja yhteiskunta toimi.

Van, Mie
Van, Mie
10.10.2018 23:31
Vastaa...  T

Ja raiskauksiakin oli vähemmän.

ro
ro
10.10.2018 22:23

Noniin. Pääsit asian ytimeen miksi siis viro ei hyysää yhtään loisivaa ahlämiä tai neekeriä,viro ei tarvitse loiseläjiä kuten suomi..työllistää tuhansia ihmisiä,kenen rahoilla.Vittu mitä kusipäitä suomen päättäjät on.Tuhon tiellä saatanan orpo ja sipilä,saatikka tämä hau piirongijalka..

Rami Routa
Rami Routa
10.10.2018 22:04

Jos ei olisi matuja matkustelemassa ja sättäämässä julkisissa, niin myös se kuljetustarve ja ylipäätään eriliaisten ”palvelujen”määrä olisi paljon pienenpi. Eli näkemykseni mukaan matut kuormittavat mm. julkista liikennettä ynnä roskaavat ja paskastavat enemmän, kuin mitä on näiden osuus palvelujen tuottamisesta, eli bussien ajamisesta ja siivoamisesta sekä VARSINKIN NÄIDEN TOIMINTOJEN MAKSAMISESTA/ RAHOITTAMISESTA verojen tai minkään muunkaan muodossa

J
J
11.10.2018 03:45
Vastaa...  Rami Routa

Juuri näin. Veroja maksava kantaväestö kuluttaa julkisia palveluja vain sen mitä on pakko ja elää siivosti, koska tietää kulujen nousun kasvattavan paineita veronkorotuksille. Matut vähät välittää ja perseilyn takia pitää palkata lisätä siivoojia, vartijoita, poliiseja, palomiehiä, juristeja, tulkkeja, ampumahaavojen parsijia, raiskatuille terapeutteja jne. Kaikki mikä ei tuota yhteiskuntaan lisäarvoa, jos näitä ongelmia ei olisi.

Pena
Pena
10.10.2018 21:52

Jostain syystä Virossa ei pala autotkaan yhtä helposti, kuin Suomessa ja Ruotsissa. Ei taida ammuskelutkaan olla niin yleisiä tai Ruotsalainen puukkojudo.

Pertti Grandell
Pertti Grandell
10.10.2018 21:50

ton nyt olen tiennyt aina, itselläni virolainen avovaimo, olen paljon virossa. siisti hieno maa hienoja ihmisiä, on kasvanut pelkästään 15v. valtavasti. mennyt hölmölän ohi vuosia sitten. kirjoitus oli niin nappiin kuin olla ja voi. mutta ton kun laukoo ruotsissa tai hölmölässä saa linnaa…

Sentään jotain hyvää
Sentään jotain hyvää
10.10.2018 21:31

Tulkit työllistyvätt

Pessimisti
Pessimisti
10.10.2018 21:21

Kelpaisikohan dokumentti tästä aiheesta Yleen ?

Anonyymi
Anonyymi
31.7.2021 09:50
Vastaa...  Pessimisti

Ei kelpaa. Meillä medialle on annettu ohjeet, että maahanmuuttajista ei saa puhua negatiiviseen sävyyn ja aina täytyy nostaa isolle jalustalle joukosta joku onnistuja. Valitettavasti vaan usein on käynyt niin, että nämä onnistujatkin ovat jääneet kiinni kuka minkäkinlaisesta petoksesta.

Dan Wesson
Dan Wesson
31.7.2021 13:52
Vastaa...  Anonyymi

Niinpä. Eilisissä uutisissa oli juuri tätä. Saksassa on tuhotulva-alueelle lähtenyt joitain (vapaaehtosia?) syyrialaisia pakolaisia auttamaan saksalaisia jälkien korjaamisessa. Klipissä pari paikallista mummelia hymy korvissa ylisti syyrialaisia auttamisenhalusta. Homman järjestäjää haastateltiin, jossa hän sanoi, että tämä on samanlaista kuin kotona Syyriassa. Rakennukset ja tiet paskana, jne. Oli likimain pakko lähteä auttamaan. Paikallahan on kokonainen armeija auttajia ihan valtion puolesta.
Jostain syystä tuli väkisin tunne jalustalle nostamisesta ja kivapuheesta pakolaisten ollessa kyseessä.

Lähtivätkö sitten oikeasti omasta tahdosta ilmaiseksi ja ilman taka-ajatuksia, who knows. Se on ainakin varmaa, että Saksassa rakennukset ja tiet ovat (tulva-alueella) paskana ihan eri syystä kuin Syyriassa.