Lumisade osoitti sähköauton käyttökelvottomuuden Pohjolan olosuhteissa

Ruotsissa syntyi isonpuoleinen ongelma sähköautoista, tai niiden toimimattomuudesta tosipaikan tullen. Göteborgin E6-moottoritie on tällä hetkellä täynnä seisovia sähköautoja.

Eteläisessä ja läntisessä Ruotsissa on tupruttanut lunta nyt pari päivää ja sitä on tullut kunnolla. Ei siis mitään senttejä, vaan heti kunnolla.

Göteborgin ohikulkevalla E6-moottoritielle on syntynyt massiivisia autojonoja, koska esimerkiksi rekat eivät pääse isompia nousuja ylös ja motarin liikenne on pysähtynyt useissa paikoissa.

Mitäpä sitä ihminen tekee keskellä moottoritieruuhkaa talvipakkasella, jossa liikenne seisoo kaikkiin suuntiin eikä autolla pääse yksinkertaisesti eteen eikä taakse? Lämmittää tietenkin autoa, kuuntelee radiosta musiikkia ja lataa kännykän akkua.

Tästä on seurannut se, että kymmenistä sähköautoista on loppunut akku. Kun akku on loppu, niin sähköauto pitää hinata pois lähimmälle tolpalle. Ihmiset ovat hylänneet motarin pientareille kymmeniä sähköautoja ja jatkaneet matkaa kävellen.

Kun taas jos tällaiseen tuntikausia seisovaan ruuhkaan jämähtää Diesel Audilla, niin antaa vaan koneen käydä. Diesel ei ole huomaavinaankaan vaan nakuttaa, nakuttaa ja nakuttaa lisää. Puhallin puhaltaa lämpöä ja tankkiin kun lorauttaa jerry-kannusta lisää dieseliä, niin nakutus jatkuu maailman loppuun asti.

Ainakin tällä kerta sähköauto osoitti, että on varmaan kesällä mukava, mutta koviin Pohjolan oloihin tarvitaan isokoneinen turbo diesel. (Mieluiten tietenkin Audi, mutta kyllä joku muukin käy.)

105 Kommenttia
Vanhimmat
Uusimmat Peukutetuimmat
Inline Feedbacks
View all comments
Nakke Nakuttaja
Nakke Nakuttaja
2.12.2021 11:44

Onneksi meillä on uusi Ilmastoministeri Ruotsissa, Kruununkalle-Annika. Hän varmasti ymmärtää dieselin hyvät puolet, hehe.

Suomi Finland
Suomi Finland
2.12.2021 11:44

Seisovassa diesel Audissa on mukava rentoutua kuuntelemalla Deep Purplen Highway Staria.

Sähköautossa voi sen sijaan akun loppumista odotellessa kuunnella vaikkapa Palefacea.

Sam Colt
Sam Colt
2.12.2021 12:16
Vastaa...  Paavo/ Pt-media

Sähköautossa pitäisi aina olla mukana banaanilaatikollinen kuivia koivuklapeja.
Niistä sitten tekee pientareelle nuotion, minkä loimussa on mukava odotella pelastajia ja paistella vaikka makkaraa.

Suomi Finland
Suomi Finland
2.12.2021 12:37
Vastaa...  Sam Colt

Banaani mainittu.

Oikeaoppinen sähköautoilija laittaa koivuklapinsa soijapussukkaan, eikä tarjoile banaaneja eikä banaanilaatikkoja edes autonsa korin suojissa. Mitä jos kolaritilanteessa laatikko paljastuu ja apuun tulee tummaihoinen ensihoitaja?

Hän voi pahoittaa mielensä. Pitää osata ajatella kanssaihmisiään.

Suomi Finland
Suomi Finland
2.12.2021 13:33
Vastaa...  Suomi Finland

Kolaripaikasta tulee äkkiä turvaton, epäsensitiivinen paikka.

Kaikkein pahinta olisi, jos suukkojen kuljetusauto joutuisi onnettomuuteen ja suukot leviäisivät tienposkeen.

Kaikkihan muistavat suukkojen aikaisemman nimen.

Jos paikalla osuisi tummaihoinen henkilö, hän saattaisi kokea kuoriutuneensa yhdestä ja pahoittaisi mielensä.

Timppis
Timppis
2.12.2021 14:13
Vastaa...  Sam Colt

Kun muistaa samalla hieman hyvesingaloida.

Suomi Finland
Suomi Finland
2.12.2021 14:21
Vastaa...  Timppis

Muista, että savumerkkien lähettäminen on kulttuurinomimista.

Suomi Finland
Suomi Finland
2.12.2021 12:32
Vastaa...  Paavo/ Pt-media

Sen takia en rentoutumisesta puhunutkaan sähköautojen kohdalla. Ja kuka nyt rentoutuisi kuuntelemalla Palefacea?

Waltsu
Waltsu
2.12.2021 12:53
Vastaa...  Paavo/ Pt-media

Sähköautoon kannattaa ostaa peräkonttiin varalta tehokas bensa-aggregaatti.
(Niissä ei liene turhia katalysaattoreita riesana edes)

Wihreä Woima
Wihreä Woima
2.12.2021 14:47
Vastaa...  Suomi Finland

Kunnes tonnin iphonesta loppuu akku eikä spotify enää soita edes irwiniä.

sadf
sadf
2.12.2021 21:56
Vastaa...  Suomi Finland

Ja mietiä mistä kavaltaa lisää rahaa siinä kuunnellesa starway to helliä ja miettiä onkohan tukka yhtä hienosti kuin vaikkapa sipilällä..

Joppos123
Joppos123
2.12.2021 11:59

Nyt pikkupakkasilla alkaa olemaan yhä tavallisempaa, että esmes Tampere-Helsinki motarilla on aamuisin yhä enemmän näitä sähkövatkaimia tienposkessa hätävilkut päällä.
Kiva painaa kohdalla 2,4 litrasella diesel Volvolla lisää kaasua. Utopiasta ja oman egon hivelystä joutuu aina maksamaan, kuten nuo sähkövatkain kuskit.

Veekasi
Veekasi
2.12.2021 12:25

Scalestrix autot kuuluvat lasten joululahjoihin, ei maanteille.

Waltsu
Waltsu
2.12.2021 12:48

Minä olen monesti sanonut ostavani sähköauton heti sitten, kun sillä ajaa lataamatta täältä etelän radanvarsikaupungista Ivaloon normaalinopeudella ja tavaraa mukana paljon, eikä tarvi hetkeäkään miettiä loppuuko akku.
Siihen asti ajan dieselpakulla.

Jepulis
2.12.2021 14:43
Vastaa...  Waltsu

Kuinka moni tekee säännöllisesti matkoja Ivaloon? Aika iso osa Helsinkiläisistä ei koskaan käy Ikeaa pitemmällä ”landella”

Timppis
Timppis
5.12.2021 01:41
Vastaa...  Jepulis

YksikäänMIES ei mene ikeaan.

Keksa
Keksa
5.12.2021 17:01
Vastaa...  Timppis

Kerran oon käyny – vaimo vei – nyttemmin oon eronnu

Wihreä Woima
Wihreä Woima
2.12.2021 14:45
Vastaa...  Waltsu

Lisää siihen vielä: säällä kuin säällä SEKÄ se että ei tarvitse ostaa uusia renkaita joka vuosi eikä alustavaurio vaadi sadantonnin akkujenvaihtoa jne jne

Jaakko66
Jaakko66
2.12.2021 13:39

En ikinä luovu Land cruiseristani.

seant
seant
2.12.2021 14:25

Vielä kun lisätään se, että moni sähköautoilija ei huomioi sitä, että kylmyys ja lumisohjo tiellä vie helposti puolet akun varaus määrästä, jos lähtiessä on mittari osoittaa, että pääsee 400 km ja tosiasiassa pääsee 200 km

Jepulis
2.12.2021 14:42
Vastaa...  seant

Miten tämä eroaa bensa-auton polttoaineenkulutuksesta? Range 150 km Helsinkiin tullessa, tuskin pääset Hämeenlinnaan asti kun pakkasella lähdet iltapäivällä takaisin.

-Reissumies-
-Reissumies-
3.12.2021 14:29
Vastaa...  Paavo/ Pt-media

Vanha Range vie 9.5-14 l/100 km 3.5 V8 bensakoneella, matka-ajossa.
Kaupungissa sitten enemmän mutta lämpöä riittää kabyysissa.

Timo-Jussi Lamberg
Timo-Jussi Lamberg
2.12.2021 15:00
Vastaa...  Jepulis

Kannattaisiko se auto tankata ennen Hämeenlinnaan ajoa?
Onko se auton vika,jos bensa loppuu tankista,jos ei älyä tankata ajoissa? 😁
Tankkauskin kestää alle 5min.

Wihtorin Weli
Wihtorin Weli
4.12.2021 12:25
Vastaa...  seant

Vaan se range-mittari kyllä huomioi lämpötilan ja päivittää itseään todella nopeasti. Tämänkin olisit tiennyt, mikäli sinulla olisi aiheesta edes alkeellista omakohtaista kokemusta.

”Puolet akun varauksesta” – jep, jep, toki toki. Paskapuhetta. 😀

Orakin poika Harak
Orakin poika Harak
2.12.2021 14:31

Yhteiskunnan vika! Kyllä jokaiseen lyhtypylvääseen pitäisi asentaa töpseli lataamista varten hätätilanteissa.
Toisaalta Kiinasta saa ajoneuvokäyttöön tarkoitetun dieselkäyttöisen ilmalämmittimen parilla sadalla, tai takakonttiin voi laittaa aggregaatin hätävaraksi. 🙂

Juos
Juos
2.12.2021 20:29

Tai sitten vaan vaihdat sen sähköauton akun uuteen jos tielle tyhjenee, aikaa menee 5min.

Pena
Pena
3.12.2021 02:02
Vastaa...  Juos

Ei muuten vaihdeta, monessa sähköautossa on akkua koko auton pohja/lattia. Ei muuten ihan 5 min vaihdeta akkuja. Lisäksi pitää olla korkeajännite asentajan tutkinto, että saat tehdä sähköautoon yhtään mitään. Eli akkuja ei vaihdeta siellä tien päällä varsinkaan, jos ollenkaan. Ei ole ihan tavallinen auton akun vaihto se.

MattiS
MattiS
3.12.2021 02:13
Vastaa...  Pena

Juos varmaan luulee että sähköautoissa on samanlainen akku kuin bensa/diesel-autoissa, ehkä vähän isompi vain. Tai sitten vain heittää huulta, tiedäpä häntä.

Qroquius Kad
Qroquius Kad
3.12.2021 12:04
Vastaa...  MattiS

Tai mahdollisesti että sähköauton akku on kuin kännykän?

Sellaista
Sellaista
3.12.2021 21:24
Vastaa...  Qroquius Kad

Eipä voi uusissa puhelimissakaan kaikissa akkuja enää vaihtaa.

Wihreä Woima
Wihreä Woima
2.12.2021 14:44

Niin. Muuta kun kaikki ostavat sähköauton, vaihtavat sukupuolta, kääntyvät islaminuskoon ja ottavat kaikki tarjotut koronarokotteet, niin pohjolaan ei enää sada senttiäkään lunta! Tämän voivat kaikki vasemmistopuolueet TAATA!

Woltteri
Woltteri
2.12.2021 14:50

Eikös sähköautot ole niitä joilla rikkaiden 5-vuotiaat kersat ajelee parkkipaikoillaan? Mitä vittuu ne maanteillä tekee?

Wihtorin Weli
Wihtorin Weli
4.12.2021 12:23
Vastaa...  Woltteri

Toimii muuten todella hyvin tälläiselläkin kelillä myös maantiellä. Kannattaa kokeilla joskus aivan itse.

Viherpiiperö
2.12.2021 17:11

Kuka tämmösiä meemiuutisia lukee

Qroquius Kad
Qroquius Kad
2.12.2021 20:31
Vastaa...  Viherpiiperö

Itsekin luit.

Juho
Juho
2.12.2021 17:34

Audi on varmasti hyvä, mutta Vw Polo 1.6 TDI kelpaa hienosti myös.

Sellaista
Sellaista
2.12.2021 23:04
Vastaa...  Juho

VAG ei ole kovin hyvä missään.

T
T
2.12.2021 20:54

Sähköauto. Siinä on yksi aihe, josta olen käynyt kiivaita väittelyitä 🙂

Wihtorin Weli
Wihtorin Weli
4.12.2021 12:22
Vastaa...  T

Ja kaikki ihan kokemusperäistä vai luotatko Teboilin baarin nurkkapöydän tietotoimiston juttuihin?

sadf
sadf
2.12.2021 21:47

Audi kuskit nuo maateiden somalit jotka ei kunniota liikennesääntöjä paskaakaan aina ylinopeutta ajava mulkku, hidastaa muita puikelehtimisellaan.. Audia käyttää suurin osa valtiolta rahaa kavaltavista nilkeistä.. Ensimmäinen mieleyhtymä audista onkin monella nilkki ehkäpä jopa pedofiili.. phyi. Vain mulkku ajaa audilla.

sadf
sadf
2.12.2021 23:26
Vastaa...  Paavo/ Pt-media

No jos ne ei ole mulkkuja niin vähintäänkin hieman yksinkertaisia kun pitävät autoa josta suurin osa ihmisistä saa assosiaation nilkkiin tai mulkkuun.. Isompi osa ylinopeuksista ajetaan bmwllä ja audeilla kuin ulkomaalaiset raiskaa verrattuna suomalaisiin.. Audit tulisikin kieltää jo tällä perusteellä + talousrikolliset ja valtiolta kavaltavat ministerit ajelevat myös audeilla joten audikuskien hinta menee varmaan samoissa summissa kuin maahan tulleet et-pakolaisetkin.. joten tällä perusteella valtio säästäisi helvetisti kun pistäisi audin haluavat suoraan linnaan kuska asenteet ja äly on suorastaan vaarallisia normaaleille ihmisille….

MattiS
MattiS
3.12.2021 02:08
Vastaa...  Paavo/ Pt-media

Paavo näytti miten kettuiluun suhtaudutaan huumorilla, eikä päätänsä takaisin aukomalla. 😅👍🏻

sadf
sadf
4.12.2021 03:13
Vastaa...  Paavo/ Pt-media

Mahdollisesti alitajuisesti haaveilet siitä, että käyttäisit pukua ja kuuluisit sikaportaaseen vaikket sitä välttämättä edes itse tiedosta ja sen takia olet vaistomaisesti hankkinut audin, aina ei itse tiedosta mitä tekee… Tämähän nimenomaan vaatii rikollista ja kieroa mieltä.

sadf
sadf
4.12.2021 03:14
Vastaa...  sadf

wtf..

sadf
sadf
4.12.2021 03:13
Vastaa...  Paavo/ Pt-media

Mahdollisesti alitajuisesti haaveilet siitä, että käyttäisit pukua ja kuuluisit sikaportaaseen vaikket sitä välttämättä edes itse tiedosta ja sen takia olet vaistomaisesti hankkinut audin, aina ei itse tiedosta mitä tekee… Tämähän nimenomaan vaatii rikollista ja kieroa mieltä.

autokuauto mit sit?
autokuauto mit sit?
4.12.2021 11:13
Vastaa...  sadf

Hah Hah, kunnon patoutumat hänellä 🙂 onhan sulla kaikki hyvin? eihän vain satu olemaan kateellisen kiukkua nyt päällänsä.. riisikupeilla ajavilla varsinkin tahtoo väähän tulla sellasia oireita, en tietenkää tarkota et automaattisesti sulla olis sellanen, mut kommentista päätellen vois jopa ollakkin maantientukko japsi alla.. ajat 100 ni todellinen nopeus mittarivirheen takia 83. ni miksiköhän kaikki menee ohi, varsinki ne audi kuskit 😉

sadf
sadf
4.12.2021 23:39

Niin ottaahan toi navigaattori tuon nopeuden muistakin satelliittteista kuin jenkkien rojuista, ja radalla nopeudet tarkistettu, että tiedän taatusti mitä nopeutta ajan. Koska audi kuskit ei niitä liikenne sääntöjä ymmärrä joka johtuu ihan samasta syystä kuin tietyillä muillakin ryhmillä eli siitä, että ollaan vähän niinkuin tyhmempiä kuin muut ja herraskansana itseään pidetään, sitten kuvitellaan, että joku olisi kateellinen siitä, että on nilkki ja vähän mulkumpi kuin muut.. Audi kuskit ei muuten tiedä nopeuttaan mutta tietävät ajavan ylinopeutta ainakin päätellen niiden taajama-ajosta joka onkin sitten monesti alinopeutta.

sadf
sadf
5.12.2021 21:55
Vastaa...  Paavo/ Pt-media

No kerros miten uusi se sun audisi on niin selviää kuinka terävä oikein ollaan ja ehkä mistä audeista ainakin minä puhun ja mistä en 🙂 Tuossa on jutussa on linkki muuten siihen tekniikan maailman juttuun jossa kerrotaan tuo audikuskien asenne ihan viranomaisen suusta: https://www.iltalehti.fi/autouutiset/a/8b02a208-dd3e-45cd-b1f2-20ef870a61b2

sadf
sadf
6.12.2021 08:17
Vastaa...  Paavo/ Pt-media

Niin lukemattomuushan on hyvä varmistin tuohon asiaan… Mutta tässä on puhe myös sellaisista audeista jotka maksaa yli 1000€ ja vuosi malli on yli 90 koska vasta sellaiset audit antavat oikeuden rikkoa lakia ja olla täysi mulkku sekä korkea-arvoisempi ihminen/kuski ym..

sadf
sadf
4.12.2021 23:47

Btw. Tekniikan maailmassa oli juttu joku vajaa vuosi? sitten jostain liikennepoliisien erikoisryhmästä ja siinä todettiin tuo sama audi kuskeista. Ja tuolla edellisellä en tarkoittanut että taajamissakaan audi kuskit osaisivat ajaa, siellä ne ajavat joko ali tai ylinopeutta _aina_

Timppis
Timppis
5.12.2021 01:27
Vastaa...  sadf

Aja vaan sillä bemarillas sehän on pikkupoikien kiihdytysauto.

sadf
sadf
5.12.2021 22:02
Vastaa...  Timppis

Muija muuten sano kun tuolla mentiin, että siinä on viisinkertainen mulkku. Olin että mistä sä nyt puhut? No kato nyt BMW x5 ..

TesTesLa
TesTesLa
2.12.2021 22:25

Kun akku uhka loppua niin otetaan takapaksista aggregaatti ja ladataan akkua niih!

Minä
Minä
3.12.2021 04:43
Vastaa...  TesTesLa

Se olisi ikään kuin itse tehty hybridiratkaisu.

Sellaista
Sellaista
2.12.2021 22:54

Audi on samaa kuraa kuin muutkin VAG-tekemät autot. Paljonkin ollut vikaa VAG, pumppusuutin dieseleissä, samoin välijäähdyttimestä mennyt kondenssivettä moottoriin> moottoreita hajonnu Skodasta ja Audista, huohottimia jäätynyt monesti, öljyvuotoja unohtamatta. Sitten oli tämä Audin öljyrengasongelma, jonka takia alkoi moottorit syödä öljyä oikein urakalla. Turboja noista myös mennyt.

Audin/VW kestävin dieselmoottori oli tämä 5-sylinterinen (AJT/AYY) 2.5 TDI, jota oli Transporterissa ja Volvoissakin nimellä: D5252T . Todella kestävä oli tämä moottori, jos ei ota huomioon kampiakselin runkolaakereiden pulttien löystymistä, joka on tyyppivika. Sekä kampiakselin värinänvaimennin hihnapyörä menee usein.

Vanhat Mersun OM60X moottoritkin olivat Audia kestävämpiä, OM606 saa tehoakin.

Sellaista
Sellaista
2.12.2021 22:57
Vastaa...  Sellaista

Tuosta 2.5 TDI pulttiongelmasta pääsee muistaakseni siten, että laittaa kierrelukitteella runkolaakerien pultit kiinni. Samoin tämän moottorin perässä ei kiinteän vauhtipyörän kanssa oleva kytkinlevy ja vaihdelaatikon booriakseli kestä aina, vaan saattaa katketa. Siksi noissa on kaksoismassa vauhtipyörä.

Last edited 1 month ago by Sellaista
om602
om602
3.12.2021 08:40
Vastaa...  Sellaista

Asiallista tekstiä, mutta se kaksoismassa vasta rasittaakin kytkinakselin booreja, kun klonksottelee edestakaisin. Yleensä onneksi kytkinlevyn boorit antautuu aiemmin.

Sellaista
Sellaista
3.12.2021 21:23
Vastaa...  om602

Kyllä ainakin harrastajat ketkä laittanut noita 2.5 TDI moottoreita takavetoisiin on ollut monestkin sen Volvon M90 mallisen vaihdelaatikon/kytkinlevyn booriakselin katkeamista kovalla vauhtipyörällä. Samoin se vaihdelaatikko resonoi kovastikin kovalla vauhtipyörällä kuuleman mukaan.

Jotkin laittaneet BMW ZF laatikkoa tämän 2.5 TDI koneen perään ja se kestänee paremmin.

Sellaista
Sellaista
4.12.2021 21:02
Vastaa...  Paavo/ Pt-media

Kuules Pate, minulla on turbomoottoreista kokemusta jo -90 luvulta asti, enkä ole omalla käytöllä hajottanut yhtään turboa. Samoin olen ollut virittämässä Volvo 240, johon asensimme Holset HX40 turbon 14# pakopesällä.

Olen myös vaihtanut traktoriinkin isomman ahtimen itse.

Turbo kestää ilman mitään huoltoa aika pitkään, kunhan on moottoriöljyt kunnossa ja samoin turbon öljynkierto. Eikä mene moottoritie ajon jälkeen sammuttamaan kuumaa moottoria samantien. Silloin turbosta voi laakerit ottaa vahinkoa helposti. Olen myös purkanut parikin turboa.

hmm
hmm
3.12.2021 09:17
Vastaa...  Sellaista

se tuo 2.5tdi ei ole portterissa sama, katsoskun d5252t on AEL, vanhoissa 100audeissa on ollut tuota ael konetta portterissa eri kansi ja pieniä muita eroja

Last edited 1 month ago by hmm
Sellaista
Sellaista
5.12.2021 18:19
Vastaa...  hmm

Audi A6 on käyttänyt AEL TDI moottoria ainakin. Jos oikein muistelen niin porttereissahan oli 5-sylinterisiä vapaastihengittäviä moottoreita myös. Tosiaan tuosta VW 5-sylinterisestä on montakin eri versioita ollut näköjään.

janne
janne
3.12.2021 09:38
Vastaa...  Sellaista

Noo, minä ajoin VAG 1.9TDI AAZ koneen 770 000km asti, kunnes vaihdelaatikko sanoi sopimuksensa irti. Audi meni romikselle, mutta moottori on mulla tossa pihassa edelleen.

Toi AAZ kestää muuten loputtomiin, mutta aikanaan kampiakselin päässä olevan hihnapyörän kiinnityspultti tuppasi pettämään. Tyyppivika, oli vissiin venyvä pultti ja hihnapyörän kiinnitys kampiaikseliin samanlainen pieni hahlo, kuin 1.6D koneessa. Ei varmaan kestä tyhjäkäynnin nytkytystä. Vaihtamalla 1.9TD koneen kampiakselin ja hihnapyörän pääsee tuostakin ongelmasta varmuudella: 1.9TD koneessa on D mallinen kampiakselin pää, joka oikeasti pysyy paikallaan.

Wihtorin Weli
Wihtorin Weli
4.12.2021 12:21
Vastaa...  Sellaista

VAG nimeä ei ole ollut käytössä sitten 90-luvun alun. Olisiko se sinunkin aika päivittää itsesi tähän päivään, eikä elää 30 vuotta menneisyydessä?

Sellaista
Sellaista
4.12.2021 20:58
Vastaa...  Wihtorin Weli

Kyllä muuten on edelleen käytössä ja se tulee lyhenteenä nimestä Volkswagen Group.

Wihtorin Weli
Wihtorin Weli
6.12.2021 11:48
Vastaa...  Sellaista

Ei ole, eikä tule. Tarkista tietosi ja päivitä ne 30 vuotta vanhat jutut tähän päivään.

Sellaista
Sellaista
2.12.2021 23:03

Sehän on tutkittu että patterilelujen toimintamatka tippuu talvella yli 50%, joka selittää miksi ne romut hyytyy tuonnekin. Dieselissä on talvella sellainen ikävyys ainakin uudemmissa Commonrail ja TDI, että ne eivät kovin hyvin lämpene pakkasella. Voi tulla hieman viileä kyyti välillä.

Vanha esikammiodiesel lämpenee paremmin.

Akusta sen verran, että ne on kylmänä helvetin huonoja ottamaan virtaa vastaan, sekä luovuttaa virtaa huonosti, tästä syystä sähköauton romu joutuu tuhlaamaan sähköä myös akkunsa lämmittämiseen, hyytyminen ei siis ole ihme tämänkään takia. Sen takia monet rikkoo helposti myös polttomoottoriautonsa akun, koska ajetaan liian vähän jolloin akku ei lataudu tarpeeksi. Kylmä akku ei kertakaikkiaan ota virtaa vastaan.

Ranuankummi
Ranuankummi
3.12.2021 17:02
Vastaa...  Sellaista
Sellaista
Sellaista
3.12.2021 21:27
Vastaa...  Ranuankummi

Tosin aika kallis kun 100€ maksaa tuo akkulämmitin.

Jorma
Jorma
4.12.2021 09:27
Vastaa...  Sellaista

100e on kallis, kun auto maksaa 40000 euroa? Kerroppa lisää…

Sellaista
Sellaista
4.12.2021 20:53
Vastaa...  Jorma

Tuo lämmitin on ihan kaikille tavallisille lyijyakuille ja se käy vaikka vanhaan takaveto Ladaan. Sitä meinasin että 100€ on iso raha sille vanhalla rotiskolla ajavalle. Luultavasti 40 000€ autoilija hakee vain uuden akun kaupasta tilalle.

Wihtorin Weli
Wihtorin Weli
4.12.2021 12:20
Vastaa...  Sellaista

Jaa että oikein tutkittu? Paskapuhetta tuokin.

Sellaista
Sellaista
4.12.2021 20:56
Vastaa...  Wihtorin Weli

Ei muuten todellakaan ollut paskapuhetta:

Tutkimustulokset ovat hätkäyttävää luettavaa. Niiden mukaan sähköauton patteritehot putoavat keskimäärin jopa 40 prosentilla, kun lämpötila putoaa noin 6,6 pakkasasteeseen, uutiskanava CNBC kertoo.

AAA:n testeissä käytettiin yhteensä viiden eri valmistajan sähköautomallia: Teslan Model 3:a, Chevrolet Bolt EV:tä, Jaguar I_Pace -mallia ja Nissanin Leaf Plus -mallia.

”Havaintomme mukaan lämpötilat vaikuttivat sähköautoihin huomattavasti ennakoitua enemmän”, Yhdysvaltain autoliiton teknisen jaoston johtaja Greg Brannon toteaa.
AAA:n testiohjelma lienee ensimmäinen vertaileva ajotutkimus, jossa jokaista ajoneuvoa ajettiin yhtenevin käytännöin.

Sellaista
Sellaista
4.12.2021 23:16
Vastaa...  Paavo/ Pt-media

Kyllä mutta kuten totesin kylmä akku ei ota virtaa vastaan ja tarvitse pidemmän ajon kylmässä. Kyllähän auton tai muun ajoneuvon laturi työntää sen ampeerimäärän minkä se jaksaa tehdä, akku vain ei kylmänä ota sitä latausta vastaan. Se siinä on ongelma.

Puhutaan että akun varaus ja jännite tippuu kylmässä säässä tarkennuksena.

Sähköauton akkuhan on Lithium akku ja ne toimii eri tavalla kuin tavallisen auton lyijyakut.

Last edited 1 month ago by Sellaista
Sellaista
Sellaista
5.12.2021 00:11
Vastaa...  Paavo/ Pt-media

Täällä on akuista paljon juttua ja niiden eroista:

https://www.greencycle.fi/page/23/erilaiset-akkutyypit

Riistakameraan suositellaan myös litium pattereita, alkalinen sijaan koska toimivat paremmin kylmässä ja kestävät paremmin.

Last edited 1 month ago by Sellaista
Minä
Minä
3.12.2021 04:39

Mutta poliitikot haluavat pakottaa kaikille sähköautot. Tulee mieleen Neuvostoliiton systeemi, jossa tehtiin täysin järjettömiä päätöksiä ideologiselta pohjalta.

Yksi tapaus oli, kun politrukki sai päähäsä, että junien kuljetuskapasiteettia nostetaan laittamalla niihin tuplamäärä vaunuja. Insinöörit varoittelivat, että veturit eivät kestä, vaan hajoavat. Insinöörit ammuttiin vastavallankumouksellisina. Juniin laitettiin tuplamäärä vaunuja ja pian veturit hajosivat.

Last edited 1 month ago by Minä
Juha
Juha
3.12.2021 08:01
Vastaa...  Minä

Sitten ammuttiin politrukki.

Volvomies
Volvomies
3.12.2021 05:07

Kyllä 20 vuotta vanha V-70 volovo on varma peli näin pakkasilla.Ja niin kauan ajetaan kun bensaa saa.

Reetta Tuunperi
Reetta Tuunperi
3.12.2021 10:10
Vastaa...  Volvomies

Kyllä, oma V70 vähän nuorempi eli 13 vuotias teini. Ja bensaa saa vielä pitkään, hinta saattaa kyllä pompsahtaa aika rajusti. Ei haittaa kun on säästöjä ja ajot vain n. 6000 km/vuosi.

Backstage Cam
3.12.2021 11:14

Tervetulleita uutisia! Josko myrkynvihreä siirtymä vielä saataisiin torpattua.

Vihreä Nainen
Vihreä Nainen
3.12.2021 11:35

Järjestelmämme on pettänyt sähköautoilijat! Ehdotan että tupakka-askin hinta nostetaan 50 euroon niin siten kaikkien sähköautojen akut kestävät 150% enemmän käyttöä. Vaadin myöskin homoseksuaalisuuden pakottamista kaikille kristinuskoisille ja töissäkäyville valkoisille miehille, sillä jos kaikkien peräaukot ovat suurempia niin ilmaan pääsee enemmän lämmintä kaasua joka vähentää merkittävästi lunta talvella ja kesällä.

Erki
Erki
3.12.2021 14:59

Göteborgin ohikulkevalla E6-moottoritielle on syntynyt massiivisia autojonoja, koska esimerkiksi rekat eivät pääse isompia nousuja ylös ja motarin liikenne on pysähtynyt useissa paikoissa.

Rekat eivät sovellu pohjolan talveen?

Wihtorin Weli
Wihtorin Weli
4.12.2021 12:17
Vastaa...  Paavo/ Pt-media

..paitsi että E6:n varrella ei ole täällä Göteborgissa yhtä ainutta ylämäkeä.

Kalle Kiertonen
Kalle Kiertonen
3.12.2021 15:57

Hohhoijaa. Olipas järkyttävän typerä artikkeli. Paavo, onko sulla kaikki hyvin? Eikö äiti välittänyt tarpeeksi? Pitääkö rakkautta hakea Audin pakoputkesta? Haisteletko bensaa perjantaisin ja ajattelet ex-vaimoa?

HandsomeJussi
HandsomeJussi
3.12.2021 23:31

Ei ristus taas mi propagandaa 🤣😂 Sähköauto on paras, lämpimin ja varmin talviauto.

Lyön oman sähköautoni vetoa, ettei tuolla ole yhtäkään autoa jumissa hylättynä.

Paavo…. Nyt v**tu vähän rehellisyyttä päälle ja populismista pois 👎🏻

Kurt Lindholm
Kurt Lindholm
4.12.2021 09:56

Tämä jupakka oli yhden miehen luulo, ei faktaa. Yksi sähkäri oli jätetty tien varrella, olisiko ollut 24 kWh Leaf? Totta on, että jos ei ole sähköä akussa niin kylmä tulee, mutta sama pätee fossilille. Sähkärin etu on että sen akku melkein aina täys kun ollaan menossa.

Wihtorin Weli
Wihtorin Weli
4.12.2021 12:16

Terveisiä täältä Göteborgista! Ajan päivittäin ko. tietä pitkin useampaan otteeseen ja tiedätkö mitä, ensimmäistäkään sähköautoa en ole nähnyt tien varressa. Kovasti kiinnostaisi myös tietää missä täällä on valtatiellä (kaksi-kolmikaistainen koko matkaltaan) niitä isompia nousuja, kun en ole löytänyt ensimmäistäkään?

Kaiken maailman sontaa te julkaisettekin ja mikä parasta, edelleen löytyy niin tyhmiä ja yksinkertaisia ihmisiä, jotka uskovat niihin.

Sellaista
Sellaista
4.12.2021 21:05
Vastaa...  Wihtorin Weli

Voin minäkin väittää olevani vaikka Las Vegasissa, näissä kommenteissa. Millään ei voi asiaa todistaa ettei asia näin ole. Joten sinun viestisi voidaan tulkita miksi vain myös.