Elsa Widding: Uhkaako merenpinnan nousu oikeasti köyhiä maita?

Ruotsin ilmastoasioiden ”valtakunnan vittumaisimmaksi ämmäksi” tituleerattu Elsa Widding on kuuntelemisen arvoinen. Hän on vuosia väittänyt, että ilmastonmuutos on business ja perustuu miljardien ”ilmastoteollisuuteen”.

Widding on koulutukseltaan siviili-insinööri, mutta on tullut tutuksi Ruotsissa jo vuosia esimerkiksi merenpinnan nousuun liittyvissä asioissa. Widdingin mukaan, kun mediat yrittävät kertoa vaikkapa Tyynen meren saarien uppoavan ylihuomenna merenpinnan nousuun, niin on pelkkää huuhaata.

Videolla Widding tuo esille ympäri maapalloa merenpinnan mittaustuloksia, joista mikään ei viittaa merenpinnan nousuun. Joissakin maissa merenpintaa on mitattu jo vuosisata, joten dataa on olemassa.

Kun puhutaan Tyynen meren saarista, joita on käytetty jo vuosia esimerkkinä siitä, miten ilmastonmuutos nostaa Tyynen meren vedenpintaa ja saarien asukkaat joutuvat pian evakkoon, niin Widding tyrmää tämänkin.

Widdingin mukaan on vedenpinnan nousu on ikään kuin fakta. Joillakin saarilla on havaittu, että vedenpinta on noussut joitakin millimetrejä, mutta tämä ei ole Widdingin mukaan totuus. Vesi siis näyttää nousevan, mutta kyse on siitä, että saaret uppoavat.

Korallisaaret ovat syntyneet merenalaisen tulivuoren purkauksen ympärille. Korallisaarten oma paino painaa sitten saarta alaspäin. Kyseessä on toisin sanoen käänteinen ilmiö maannousulle, jollaista tapahtuu vaikkapa Pohjanlahdella.

Joka tapauksessa Widdingin mukaan vedenpinnan nousu, tai maan painuminen, kumpi vaan, on vuositasolla millimetrin luokkaa eikä sillä ole mitään käytännön merkitystä paikallisten ihmisten elämään.

En jaksa suomentaa koko filmiä, mutta jos ruotsi onnistuu, niin kannattaa kuunnella. Voin tehdä jatkossa asiasta lisää koosteita.

 

29 Kommenttia
Vanhimmat
Uusimmat Peukutetuimmat
Inline Feedbacks
View all comments
Nih
Nih
5.12.2021 04:41

Ilmasto ”keskustelussa” kuitenkin pyörivät jo isot rahat ja siinä pyöriviä, osin hämäriä liikemiehiä rahoittavat valtiot runsaskätisesti ja vauhti kiihtyy. Myös valtiot, Suomi etunenässä keräävät valtavat verotulot mm.polttoaineiden hinnankorotuksilla verojen kautta. Helppoa paikata valtavan velanoton jälkeisen maailman kassavajeita, kun muut puolueet paitsi persut on peloteltu hengiltä ja eivät voi vastustaa ja ettei maine mene. Ja laput silmillä ja pelotellut kansakunnat menevät suurimmaksi osaksi täysin mukana uskovat ja hyväksyvät tämän silmiään räpäyttämättä. Pitäisi kiinnittää ennemmin maapallon väestönkasvun tuomaa uhkaan, joka on vielä suurempi kuin ilmaston muuttuminen ja toinen on saastuminen jota nämä väkirikkaat kehitysmaat tuottavat valtavasti.

Timppis
Timppis
5.12.2021 11:05
Vastaa...  Nih

Mitä persuihin tullee näyttää haluavan salonkikelpoiseksi suurinosa siitä porukasta jos vastuuta tulee niin takki kääntyy ja puolue pirstaloituu,de ja wu

Oloneuvos
Oloneuvos
5.12.2021 07:46

Alkakaahan muurata takkoja umpeen ettei Tyynenmeren saaret katoa näkyvistä. Me täällä pohjolassa olemme vastuussa koko maailman ”ilmastonmuutoksesta”. Tuulivoima lämmittää iloisesti asunnot kovillakin pakkasilla. Sähköä tulee töpselistä ja rahaa ilmestyy pankkitilille kun käyt tankkaamassa polttomoottori autoa.

Neuvokaapas expertit
Neuvokaapas expertit
5.12.2021 11:33
Vastaa...  Oloneuvos

No en vielä muuraa. Aamulla näytti myllyt seisovan ulkona. Pihalla – 21.7. Tämä täti laitto uuniin tuloset.

Jupi
Jupi
5.12.2021 17:19
Vastaa...  Oloneuvos

Meidän syytä koska maa nousee, eli muualla nousee vesi

Kaitsu
Kaitsu
5.12.2021 08:21

Ilmastonmuutoshan on bisnestä ja helvetin suurta bisnestä onkin.
Ajatellaan vaikka nyt näitä sähköautoja. Niillä härveleillä sitä nyt sitten muka ihmiskunta pelastuu.
Koko tässä ilmastokiimaisessa vouhotuksessa on unohdettu se asian perimmäinen syy, eli hallitsematon väestönkasvu.

Siihen asiaanhan ei kukaan uskalla puuttua, koska razzismi.

Timppis
Timppis
5.12.2021 10:58
Vastaa...  Kaitsu

Niin…pä ja sähköautojen valmistusprosessi kaikkine akkumateriaalineen se se vasta ympäristöystävällistä onkin.

Jupi
Jupi
5.12.2021 17:07
Vastaa...  Timppis

Pelkän akun valmistus aiheuttaa päästöjä saman verran kun pieni diesel kone 200tkm ajossa eikä akut kestä kuin ehkä 100tkm. Siihen päälle vielä sähköntuotannon (hiilivoima) päästöt. City vihreät eivät tätä valitettavasti ymmärrä.

Johdot Poikki
Johdot Poikki
5.12.2021 13:58
Vastaa...  Kaitsu

Nimenomaan! Kaikki muu on täysin turhaa touhua jos köyhien maiden väki saa lisääntyä holtittomasti edelleenkin seuraavat 100 vuotta. Maailmasta tulee matalaiikyinen kusiaispesä josta ruoka ja vesi loppuu ja sotia käydään entistä hanakammin.

Timppis
Timppis
5.12.2021 18:15
Vastaa...  Johdot Poikki

Se taitaa olla alkanut jo mikäli kaikenkarvaisia herroja ja medioita on uskominen.on infosotaa hybridisotaa ja mitää niitä nyt onkaan,odetaa vain kun se lihallistuu.

TJL
TJL
5.12.2021 09:07

Elsa on siis diplomi-insinööri, joka on civilingengör på svenska.

Jupi
Jupi
5.12.2021 17:03
Vastaa...  TJL

Civil engineer, suomeksi insinööri. Civil osa tulee siitä että ei ole armeijan leivissä. Diplomi insinööri on käytössä vain saksalaista koulutuspohjaa käyttävissä maissa (Pohjoismaat Sveitsi Itävalta Saksa) vain diplomityönsä tehneet saavat käyttää kyseistä titteliä. Sähköinsinööri ei ole sama asia kuin sähkötekniikan diplomi-insinööri

TJL
TJL
5.12.2021 22:23
Vastaa...  Jupi

Civilingengör Ruotsin Wikipediasta:
I Finland heter motsvarande examen diplomingenjör. I Tyskland, Österrike och Grekland har motsvarande begrepp varit diplomingenjör. Observera att civilingenjör inte är liktydigt med engelska Civil Engineer, som på svenska närmast motsvarar en ingenjör med inriktningen väg- och vattenbyggnadsteknik.
Siis vastaa Suomen DI-tutkintoa mutta ei Englannin Civil Engineer tutkintoa.

Suomi Finland
Suomi Finland
5.12.2021 09:16

Helppohan se on selvittää, nouseeko merenpinta vai ei. Otetaan vain riittävän monta havaintopaikkaa ja verrataan tuloksia.

Jos nousee, se näkyy mittaustuloksissa systemaattisesti saman merialueen saarilla. Jos ei, mittaustulokset kertovat sitten, että vaikkapa yksi saari vajoaa, mutta muut eivät.

Mutta, että kaikki saaret vajoaisivat yhtä aikaa, niin sitähän ei usko kuin uskovainen.

Dan Wesson
Dan Wesson
5.12.2021 12:14
Vastaa...  Suomi Finland

Merenpinta ei ole niin yksinkertainen asia. Myös painovoima muokkaa Maan vesimassan korkeutta, eikä se jakaudu tämän takia tasaisesti. Pinnan nousu onkin enemmän laskennallinen juttu, ja tulos saadaan arvioimalla sulamisvesien määrää.

Suomi Finland
Suomi Finland
5.12.2021 13:09
Vastaa...  Dan Wesson

Kyllä. Siksi varmaan pitäisi tarkkailla tilannetta vaikka nousuveden aikana ja seurata dataa aikasarjana. Dataa tarvittaneen melko pitkältä ajalta.

Toisaalta ilman tarkkailuakin asia selviää, kun aikaa kuluu riittävästi. Tapahtumaa ei voi millään estää, jos se on lähtenyt etenemään.

Onhan ne tiedemiehet puhuneet veden päästämisestä Pohjois-Afrikan alueelta sisämaahan, mutta kyllä siitäkin ideasta löytyy joku eettinen probleema, jonka vuoksi sellaista ei voi tehdä.

Muistaakseni tuo onnistuisi sen vuoksi käytännössä, että maankorkeus on alueella merenpintaa matalammalla.

CvK
CvK
5.12.2021 15:13
Vastaa...  Suomi Finland

”veden päästämisestä Pohjois-Afrikan alueelta sisämaahan,”

Qattaran syvänkö ja sen valjastamisesta vesivoimakäyttöön visioi jo Jules Vernekin novellissaan Invasion of the Sea, 1905.
Tarvittaisiin reitistä riippuen 55-80km tunnelia/kanavaa ja patoja ja turbiineja.

Syvin kohta on 133metriä merenpinnan alapuolella.

Rullattu
Rullattu
5.12.2021 09:17

Ainoa ”V” joka tuolla kaunokaisella on, löytyy haarojen välistä kuten kaikilta naisilta, tosin vain mulkkumaisin äijä käyttää tuota ”v”.. ilmaisua.
Asian ytimissä nainen pyörii.

Nestori Lundahl
Nestori Lundahl
5.12.2021 09:33

Kävin v. 1979 Malediiveilla sukeltelemassa.
Jo tuolloin puhuttiin ilmaston lämpenemisestä ja merenpinnan noususta, ja että Malediivien kaltaiset saarivaltiot uppoavat mereen.
Asuimme Meerufenfushi nimisellä saarella. Katsoin juuri googlen satelliittikuvaa v. 2021 ja huomasin, että Meerun hiekkaranta on ihan saman kokoinen kuin yli 40 vuotta sitten.

Lallukka
Lallukka
5.12.2021 10:52
Vastaa...  Nestori Lundahl

Nimen omaan!

Allah aist wi tuh
Allah aist wi tuh
5.12.2021 23:36
Vastaa...  Nestori Lundahl

Se on kasvanut- mittasivat ne viime vuonna. Pinta-alan kasvukin johtui jotenkin ilmastonmuutoksesta tutkijoiden mielestä ja lisä tutkimusta tarvitaan.

Teutjärvi
Teutjärvi
5.12.2021 09:41

Tuokin myytti että lihansyönti muka lisää päästöjä, kun peltoa muokataan vapautuu
hiiltä, kun sensijaan pelto kasvaa ruohoa joka syötetään naudoille ja naudat syödään
on parempi luonnolle, metaani mitä naudat röyhtäilee hajoaa auringon valossa.
Kun on nautoja, on pääskysiä, kottaraisia, ja ötököitä. Amerikkalaisten naudankasvatus
on eri asia, ne syövät entisen viidakon pohjalla kasvatettua soijaa.
Syökää kotimaista nautaa, niin luonto kiittää.

ZzZ
ZzZ
5.12.2021 13:05

Lukekaahan ja levittäkää Jyrki Itkosen nettisivuja! 100v sitten oli myös poikkeuksellisen lämpimät kelit, jopa lämpimämmät kuin nyt!

Jortonki
Jortonki
5.12.2021 22:55
Vastaa...  ZzZ

Kun noista ilmastohaitoista plöristään niin ensimmäisenä tulee mieleen että missään ei tehdä normaalia hyöty/haitta-vaikutusanalyysia.

Toki se lämpö jossain haittaa, mutta (esimerkiksi Suomessa) hyödyttää. Suomessa on kyseessä ilmastonparaneminen.

Nyt ilmastouskovaiset toteavat että kaikki muutos on kauheaa ja mitään hyvää ei ilmastonparanemisesta seuraa.

Jos jokin ötökkä ei osaa muuttaa rannemmalle kun merivesi on noussut kahdessa vuosisadassa jopa 20 cm (1mm/vuosi, pinnan vuotuinen vaihtelu +/- 100 cm), niin se on Darwinin kohtalo sille ötökälle.

Anna-Maria Korhonen
Anna-Maria Korhonen
5.12.2021 13:26

En ole insinööri enkä ilmastotieteilijä, mutta veikkaan, että joku vaikutus myös kylmillä talvilla ja jäätikköjen koolla sekä maanpinnan eroosiollakin on. Myös vulkaaninen toiminta voi jossakin nostaa ja toisaalla taas laskea merenpohjaa. Meillä taas maa kohoaa Perämeren rannikolla 1 m/100 v vielä jääkauden seurauksena.

Takaisinkytkennät
Takaisinkytkennät
6.12.2021 10:32

Ja sillä että jos ilmasto lämpenisi niin haihdunta meristä kasvaisi ja muodostaisi vesipisaroista ”peilin” maan ja auringon väliin. Joka puolestaan laskisi ilmaston lämpötilaa.

Maapallolla on niin monta ”takaisinkytkentää” että sen lämpötilaa on lähes mahdoton muuttaa. Tulivuoret nyt sylkevät tuhkaa joka pimentää auringon valoa. Mutta parin vuoden päästä kun se on laskeutunut, niin mineraalipitoinen tuhka tuottaa uutta viherkasvustoa tonnimäärin. Joka kumoaa hetkellisesti muuttuneen viileyden.

seant
seant
5.12.2021 14:00

Tässä on new york vedenpinnan tason muutos, ei ole mitään jyrkkää nousua 70 vuoden aikana.
https://tidesandcurrents.noaa.gov/sltrends/sltrends_station.shtml?id=8518750
Jos on liian lämmin, niin muuttakaa tänne.
Nuorimmat, 7-11-vuotiaat opiskelijat saavat jäädä kotiin, jos pakkanen on yli -53C
https://siberiantimes.com/other/others/news/classes-cancelled-at-the-worlds-coldest-school-as-temperature-in-oymyakon-plunges-to-60c/

Allah aist wi tuh
Allah aist wi tuh
5.12.2021 23:34

Olivat Malediivienkin pinta-alan todenneet kasvaneen. Pisti rahamiehet sinne uutta hotellia pystyyn satamäärin. Eivät taida uskoa merenpinnan nousuun nekään.

Kari Ilmarinen
Kari Ilmarinen
6.12.2021 14:10

Elsa ei ole mikä tahansa rivi-insinööri, vaan hän on toiminut johtotehtävissä korkeassa asemassa niin Vattenfallissa kuin Fortumissakin. Hänellä on paitsi pätevä alan koulutus myös kokemus – ja hän on alusta pitäen ollut avoin ja valmis kritisoimaan politiikkojen järjettömiä energiahuoltoon liittyviä päätöksiä ja tämän takia ”vihreän linjan” ja valtamedian suosikkihylkiö. Samalla kertaa meidän tavallisten veronmaksajien arvokas tietolähde ja kaikki vähänkin ruotsinkieltä tavaavat tosiaan joukolla lukemaan hänen esitelmiään – kaikkia ei ole edes tuubista vielä sensuroitu..