Voiko rasismi johtua ihmisen pöljyydestä?

Lapin Kansassa oli lämmin kolumni otsikolla ”Tie­sit­kö, että ra­sis­ti­set kom­men­tit ker­to­vat tut­ki­tus­ti ihmisen omasta pöl­jyy­des­tä?” Vaikuttaa siltä, että taidan olla pöljä.

Jutun kirjoitti Kemissä asuva toimittaja, joka kertoo kohtaamisistaan maahantulijoiden kanssa. Taloyhtiön pihalla kolaa usein lunta burmalainen mies ja bingon rappusia putsailee niin ikään burmalainen. Lapin Kansan toimitusta siivoaa burmalaiset naiset.

Toimittaja kertoo edelleen lämpimistä kohtaamisista: alakerrassa asui burmalainen perhe, josta kuului äidin tuutulaulua. Toimittajalle tuli mukava mieli. Hän oli saanut myös mukavia ruuanlaittohetkiä, kun sai maistaa burmalaisten paistamaa lihaa kera chilisoossin.

Työvoimapula otetaan niin ikään esille ja todetaan, että väestö on väistämättä tulevaisuudessa monikulttuurinen.

– – –

Toimittajahan on oikeassa. Hän on kokenut maahanmuuttajien kanssa niitä mukavia kohtaamisia. Kemissä tuskin voi edes kokea mitään muuta, koska siellä nyt ei edes asu kuin yksittäisiä maahanmuuttajia, joiden määrällä ei ole mitään merkitystä yhtään mihinkään.

Mietitäänpä asiaa hieman toisesta näkökulmasta.

Tukholman Järvan alueella asuu 80 000 ihmistä, joista 85 % on ulkomaalaisia. Asuin tuolla yli 10 vuotta. Nykyisessä kotikunnassani, Tukholman naapurissa Botkyrkassa, asuu 95 000 asukasta ja sen väkimäärästä 76 % on maahanmuuttajia. Naapurikunnassa Södertäljessä, jossa tulee käytyä joskus kaverin luona, 72 % asukkaista on maahantulijoita. Sigtunan kunta, joka tuli hyvin tutuksi toissa kesänä, 75 % väestöstä on ulkomaalaisia. Näistä maahanmuuttajista ylivoimainen enemmistö tulee islamilaisista kehitysmaista.

Pihaa kolaava burmalainen aiheuttaa naurun pyrskähdyksen, sillä Tukholmassa kehitysmaista tulleita maahantulijoita on joka puolella, kaikkialla. Ne ovat läsnä 24/7 eikä niitä pääse mihinkään karkuun. Jos pihaa kolaava burmalainen saa hyvälle mielelle, niin Tukholmassa ne tuhannet kehitysmaista tulleet miehet eivät välttämättä saa hyvälle mielelle. Sopii aivan hyvin kysyä, että mikä funktio sillä on, että suurkaupungin tietyt alueet muutetaan kehitysmaisiksi basaareiksi, kehitysmaisine lakeineen, tapoineen ja kulttuureineen.

Sitten se jatkuva mölinä. Mihin tahansa menet, niin siellä on möliseviä kehitysmaista tulleita miehiä, jotka kirkuvat ja rääkyvät kuin pillastunut marakattilauma. Bussit, junat, metrot ja ratikat vaativat matkustaessaan todella rautaisia hermoja. Kun samaan vaunuun istahtaa afrikkalainen miesjengi, niin ilmasto muuttuu kuin taifuuniksi. Huuto ja mekastus on silmitöntä.

Samaan pakettiin vielä lauma arabiaanoja, jotka huutavat naamat punaisina puhelimiinsa kaiuttimet päällä, niin Salmelan linjan linja-autokyyti Kemistä Torniolle on siihen verrattuna harras hetki. Jotenkin tuntuu, että jos Lapin Kansan toimittaja laitetaan bussimatkalle läpi näiden kaikkein monikulttuurisimpien lähiöiden, niin saattaa kakeroa pukata housuun.

 

Toimittaja yritti artikkelissaan selittää rasismia pöljyydellä, jonkun tutkimusten mukaan rasismi johtuu juuri ihmisen omasta pöljyydestä. Osattomuus voi olla yksi selittävä tekijä kuten surkeat tunnetaidot. Tämä voi olla ihan hyvin totta. On aivan mahdollista, että joku kemiläinen syrjäytynyt jorkki alkaa rasistiksi vain sen takia, että on säälittävä jorkki. Tuskin jorkilla on minkäänlaista kokemusta maahanmuuttajista, sen enempää kuin toimittajallakaan.

Tilanne saattaa muuttua, jos asuu paikoilla, joissa näitä maahanmuuttajia on oikeasti paljon. Itse olin ennen ”suvakki”, tai sanotaan mieluummin niin, että en ollut rasisti. Pikkuhiljaa nämä kohtaamiset kuitenkin tekivät minusta rasistin. Mikään yksittäinen tapahtuma ei ole tehnyt minusta pöljää rasistia, vaan muutaman vuosikymmenen aikana tapahtuneet päivittäiset kohtaamiset.

Mainitsin tuossa jo tuon mölinän julkisissa kulkuneuvoissa. Näitä ärsyttäviä tekijöitä on muitakin vaikka kuinka paljon. Mitä enemmän monikulttuurisuus tulee tutuksi, sitä enemmän huomaa kuinka kehitysmaista tulleet miehet käyttävät todella röyhkeästi kantaväestöä ja ruotsalaista systeemiään kohtaan. Ruotsalaisia halveksitaan aivan avoimesti.

Saan kokea tätä usein itsekin. Nimittäin olenhan ulkonäöltäni kuin kuka tahansa ruotsalainen mies. Minua kohtaan voidaan olla ivallisia ja vähätteleviä. Sellaista hienoa vittuilua. Mutta kehitysmaiden miesten asenne muuttuu sillä samalla hetkellä kun avaan suuni. Kun puhun ruotsia, he ymmärtävät murteestani, että en ole ruotsalainen vaan suomalainen. Sillä hetkellä halveksiva asenne muuttuu ystävälliseksi. He kokevat, että suomalaiset eivät maahanmuuttajina ole kuten ruotsalaiset miehet.  Jotka antavat tulijoille ilmaista rahaa ja naisensa.

 

Rasismi voi siis olla ihmisen pöljyyttä, mutta se voi olla muutakin. Kun asuu ja elää kehitysmaista tulleiden ihmisten keskuudessa, niin osa ihmisistä rasistuu. Se johtuu siitä, että näkee mitä tapahtuu. Siitä seuraa ensin pieni kiukku takaraivossa, joka jossain vaiheessa puhkeaa rasismin kauniiseen kukkaan.

 

Subscribe
Notify of
guest
63 Kommenttia
Vanhimmat
Uusimmat Peukutetuimmat
Inline Feedbacks
View all comments
Qroquius Kad
Qroquius Kad
18.1.2022 21:46

Saattaapi jokin vaikutus olla silläkin, että itä- ja kaakkoisaasialaiset noin niin kuin pääsääntöisesti käyttäytyvät hillitysti ja kohteliaasti ja ovat yleensä työelämässä mukana.
Erityisesti he eivät harrastele joukkoraiskauksia ja muodostele ryöstelijäjengejä, toisin kuin afro-, arabi- ja afganistijätkät.

T
T
19.1.2022 08:50
Vastaa...  Qroquius Kad

Vaikka itä-aasialaiset ovat parempikäytöksisiä, ahkerampia ja älykkäämpiä kuin suomalaiset, en silti kannata väestönvaihtoa.
Jos raha ja työnteko ovat ainoat arvot, suomalaiset tulisi vaihtaa kiinalaisiin.Siellä on ahkeraa ja älykästä väkeä loputtomiin.
https://worldinmaps.com/world/population-and-settlement/iq/

Qroquius Kad
Qroquius Kad
19.1.2022 11:16
Vastaa...  T

Suomalaiset naiset tulisi vaihtaa kiinalaisiin ja heittää paskanväristen ja -hajuisten paskastanioihin.
Nussikoot siellä niin paljon kuin pillu kestää ja antakoot Suomen kehittyä ja kukoistaa rauhassa suomalaismiesten ja heitä arvostavien kiinalaisnaisten onnelana.

Soldan Afahsähläm
Soldan Afahsähläm
19.1.2022 20:51
Vastaa...  Qroquius Kad

Pääsääntöisesti suomalaisista naisista kautta ikäni negatiivisia kokemuksia:kylmäkiskoisia ja epäempaattisia!

Qroquius Kad
Qroquius Kad
19.1.2022 21:26

Eihän se voi käydä, kun suomineidot joko sormettavat tai moottoridildottelevat itsekseen yhdeksänkertaisia orgasmitsunameja tahi pilluttelevat mielenosoituksellisesti paskanväristen ja -hajuisten kanssa.
Ei heille enää suomimies kelpaa kuin laskujen maksajaksi.

h44
h44
19.1.2022 12:52
Vastaa...  T

Älyn lisäksi vaaditaan luovuutta ja riskinottokykyä sekä tietenkin sisua tehdä omalla tyylillä ympäristön painostuksesta huolimatta. Näitä ominaisuuksia on Euroopassa enemmän luin Kiinassa. Aika näyttää kumpi populaatio voittaa.

T
T
19.1.2022 13:11
Vastaa...  h44

Edward Dutton on myös puhunut tästä. Eli eurooppalaisilla kyky ajatella ”out of the box” on suurempi kuin aasialaisilla.

Qroquius Kad
Qroquius Kad
19.1.2022 14:08
Vastaa...  T

Eipä siitä näytä olevan mitään hyötyä, kun vertailee eurooppalaisten ja itäaasialaisten maahanmuuttopolitiikkaa tältä vuosituhannelta.

Suurin haitta tietysti on, että länsimaiden johtajiksi on nostettu vaginalliset ja penikselliset naiset, jotka ajattelevat yhtä, sanovat toista ja tarkoittavat kolmatta, eikä näillä kolmella ole mitään tekemistä toistensa kanssa.

T
T
19.1.2022 22:41
Vastaa...  Qroquius Kad

Näin on. Japani esimerkiksi on vauras maa ja hyvin, hyvin rauhallinen. Suosittelen käymään. Itse viihdyin erittäin hyvin. Hyvinvoinnista ja rauhasta huolimatta japanilaisilta puuttuu itsemurha-mode joka riivaa Länsimaita

Kukavaan
Kukavaan
18.1.2022 21:47

Kemissä asuva toimittaja ehkä kirjoitti tarkoituksella suvakkipropagandaa, jotta saisi pitää työpaikkansa. Mamujen ylenmääräisen ylistämisen ideana voi olla viestiä lukijoille, että juttu on puutaheinää.
Tämän menetelmän etuna on, että pomo uskoo tai on uskovinaan juttuun, joten palkka tulee tilille jatkossakin.

-Beowolf-
-Beowolf-
19.1.2022 09:50
Vastaa...  Kukavaan

Juuri noin. Täällainen kirjoitus vastaa ”uskontunnustusta” jonka avulla ”pääsee ripille” ja ”saa synninpäästön” ainakin joksikin aikaa. WOKE ja Cancel-kulttuuri hoitavat heikosti ja liian harvakseen uskonsa tunnustavat pois palkkalistoilta samoin kuin avoimen kriittiset. Asuminen ja syöminen sekä perheen elättäminen ajavat omien ajatusten julkisesti esittämisen edelle.

jorma
jorma
18.1.2022 21:49

Finskit miehet nyt vaan sattuu valitettavasti hyvin usein olemaan innokkaita murjaanien elättäjiä. No hyvä kuitenkin, että Sveassa vielä respektiä riittää härmäläisille.

Sakari Rajamäki
Sakari Rajamäki
18.1.2022 22:04

Koska olen puhunut niin paljon haittamaahanmuuttajien alhaisest älykkyydestä, niin on reilua sanoa, että myös rasisteilla on tutkimusten mukaan keskimäärin muita alhaisempi älykkyys:) Ja kyllä myös itse pidän itseäni rasistina.

Koko rasismikeskustelussa on aina se ongelma miten se määrillään, koska määritelmiä on monia sillä termiä on poliittisten syiden takia yritetty laajentaa. Ihan maalaisjärjellä voisi ajatellla, että sellainen rasismi on pöljää, jossa maahanmuutajille huudellaan hävyttömyyksiä kaduilla. Sellaista taas voi pitää järkevämpänä ettei usko valmedian propagandaa haittamaahanmuuttajista, vaan ymmörtää, että se millaista kehitysmaissa on johtuu pitkälti kehitysmaalaisista itsestään ja tullessaan tänne he tuovat sen kehitysmaan mukanaan.

ABB ja Salkku
ABB ja Salkku
18.1.2022 22:12

Ehkä meidän pitäisi ruveta salkku-heilaamaan/portfölj-heila kuten Breivik tänään?

ABB tuli oikeussaliin käsivarsi suoraan kohotettuna, salkku kädessä. Se oli aika koomisen näköistä (ikäänkuin John Cleese- tyyliä) mutta täytyy antaa pisteet ABBlle hänen johdonmukaisuudestaan.

Waltsu
Waltsu
18.1.2022 22:13

Toimittelijahan tuli sanoneeksi, että kehitysmaalaiset miehet ne vasta pöljiä ovatkin. Nimittäin he ovat rasistisinta porukkaa, mitä tiedän.

erilaisia
erilaisia
18.1.2022 22:26
Vastaa...  Waltsu

Nyt täytyy ymmärtää mitä sana ”rasisti” tarkoittaa. Se ei ole sitä että ei halua sosialisoida maahanmuuttajien kanssa tai että toivottaa ne tervemenneeksi sinne mistä tulivat. Se EI ole rasismia.

Rasismia on se että yksi rotu kieltää toisen elämän tai olemassaolon ko. henkilön rotuun perustuen. Eli, kun islamistit haluavat leikata päät irti kaikilta vääräuskoisilta, se on rasismia. Mutta kun valkoinen toivottaa tervemenoa sinne missä pippuri kasvaa, se ei ole rasismia. Se on vain vihamielisyyttä.

Minä en ole edes vihamielinen. Minä vain en käytä yhdenkään karvaranteen palveluita.

Oletteko muuten miettineet miksi karvat eivät nouse pystyy aasialaisten kanssa? Mutta arabien ja afrikkalaisten?

Anonyym
Anonyym
19.1.2022 11:04
Vastaa...  erilaisia

Joo. Mutta ei ne islami-istit päänleikkuuvimmassaan varsinaisia rasisteja ole, kun ei siinä päänleikkuussa rotua katsota vaan uskoa, kun siellä on vaaleita kantasuomalaisia naisiakin mukana. Fasisteja ne ovat eli pakkovallan kannattajia.

Rapistunut Kansa
Rapistunut Kansa
18.1.2022 22:23

Lapin Kansan toimittaja tulkoon vuorokaudeksi istumaan linjalle 179 (jolla matkustajien maksuhalukkuus senkun laskee).

Lapin Kansan toimittaja ei edes aavista mitä Hard Core Multikulti on.

Qroquius Kad
Qroquius Kad
19.1.2022 11:21
Vastaa...  Rapistunut Kansa

Hän tietää sen erittäin hyvin, ja nauttii sitä kun se on kaukana hänen omalta takapihaltaan.
Siksi hänelle ei tulisi mielenkään muuttaa Hesaan tai mennä sikäläiseen bussiin, mutta hän lomailee siellä mielellään nauttien Mustien Vartaloiden ylimaallisista peräaukkopalveluista hienostohotellin sviitissä.

T
T
19.1.2022 13:15
Vastaa...  Qroquius Kad

Toimittajan kannattaisi muuttaa tänne Etelään. Vosin mennä hänen kanssaan tutustumiskierrokselle Itäkeskukseen. Itäkeskukseen kun menee, on vaikeaa sanoa missä maassa on kun tarkkailee populaatiota.

Qroquius Kad
Qroquius Kad
19.1.2022 14:10
Vastaa...  T

Taisin juuri päästä sanomasta, etttei toimittelija todellakaan muuta Hesaan, vaan käy siellä silloin tällöin tyydyttämässä Mustan Makkaran tarvettaan hienostohotellin sviitissä.

T
T
19.1.2022 22:46
Vastaa...  Qroquius Kad

Se mikä näissä hyvissä ja suvaitsevissa ihmisissä ärsyttää on epärehellisyys. Jos he tykkäävät monikulttuurista ja valitsevat asuinpaikakseen mahdollisimman rikastuneen alueen, niin mikäs siinä. Mutta se mikä saa minut raivon partaalle on tuo tekopyhyys. Asutaan 100% valkoisella alueella, mutta hyvesignaloidaan päinvastaista

timo
timo
18.1.2022 22:24

USAn historian pahin virhe oli alkaa roudaamaan orjia Afrikasta. Toiseksi pahin virhe oli että niitä ei roudattu takaisin Afrikkaan orjuuden päättymisen jälkeen. Miettikää millainen paratiisi USA olisi nykyään ilman tuota virhettä. Muslimiongelmaa siellä ei juuri ole.
USAn varoittavasta esimerkistä huolimatta Eurooppaan haluttiin samat ongelmat. Siihen kun lisätään vielä islam niin voi jeesus.

Qroquius Kad
Qroquius Kad
19.1.2022 11:18
Vastaa...  timo

Ei orjien hakemisessa mitään virhettä ollut vaan siinä, että niitä ei kastroitu.
Sanottakoon arabeista mitä tahansa muuta, mutta omassa orjabusineksessaan he ymmärsivät tämän asian.

Anonyym
Anonyym
19.1.2022 17:43
Vastaa...  Qroquius Kad

Etelän orjavaltioissa toimittiin tasan päinvastoin: haluttiin siitättää lisää työvoimaa ja oikein paritettiin vahvimpia ja sitkeimpiä keskenään.
Nyt om sitten vahva, lukuisa ja katkera vähemmistö vai Etelässä enemmistö?

Sherlokki suvakko
Sherlokki suvakko
18.1.2022 22:28

Hyvä kirjoitus, ei mitään lisättävää! Pöljyys on kunnia asia.

X
X
18.1.2022 22:34

Amen.

Rasse-Setä
Rasse-Setä
18.1.2022 22:35

Pitää paikkansa. Jos kävit Helsingissä shoppailemassa 80-luvulla niin et sinä tuntenut mitenkään olevasi rasisti tai antirasisti tai mitään siltä väliltä, ulkomaalaiset olivat vähän eksoottisen näköisiä vaan eipä muuta. Käy nyt Helsingissä shoppailemassa. Tulet kotiin ”rasistina”. Mikä on muuttunut? Et sinä. Se mikä ennen oli hyvää, on nyt pahaa, eikä syy ole sinun.

HC Rasse T
HC Rasse T
18.1.2022 22:48

Rasismi ja sen lisääntyminen johtuu siitä että rajan yli lappaa maailman pahimpia rasisteja.

Pekka
Pekka
18.1.2022 23:03

Ei ole olemassa rasismia, se on ainoastaan ”helvetin hyvien ihmisten” ja muun vastaavan saastan lyöntiase niitä kohtaan jotka suhtautuvat asioihin realistisesti ja rehellisesti.

Toisin sanoen rasismi on todellisuudessa ja käytännössä ainoastaan realismia.

rellinen
rellinen
19.1.2022 10:19
Vastaa...  Pekka

Rasismi on tervehenkisen ja täysin normaalin reviiriajattelun ilmentymä.
Pyrkimystä suojella omakseen kokemaansa aluetta ja ihmisiä sitä uhkaavalta pahuudelta, sekä sen rauhaa ja yhtenäisyyttä rikkovilta tekijöiltä.
Neuvostotiedustelun länteen ripuloima marxilainen mätäpaise on kieltänyt tämän ikiaikaisen oikeuden länsimaalaisilta miehiltä.
Siksi näitä paskaa kynästään ripuloivia suvakkitoimittelijoita riittää.

Tsibadui - kala ui
Tsibadui - kala ui
18.1.2022 23:46

Kuulostaa taas Henripekka ”oletetusti finaalin asti fistaaja Hope Antikainen” Kallion plörinäartikkelilta, jossa ’meillä on unelma’, mutta voin olla väärässäkin
Toisaalta Lapin Kansa riittää jo siihen, etten jaksa tarkistaakaan.

Rommin suurkuluttaja
Rommin suurkuluttaja
19.1.2022 07:20

Meinaatko, että tuo Twitter-tili olisi toimittajan salanimi? Ei kovin helppo uskoa, kun kuka toimittaja vaivautuisi vielä erikseen salanimellä kirjoittelemaan agendaansa. Ihan omallakin nimellään saavat kirjoitella omiin hiipuviin lehtiinsä. Lapin Kansan jutuista iso osa näkyy olevan muurin takana.

rellinen
rellinen
19.1.2022 10:22

Eiköhän se ole puna-akitaattoreille normimeininkiä, suorastaan pakkomielle tyrkyttää agendaansa joka luukulta miljoonalla nimimerkillä, jokaisen puolueen riveistä.

Qroquius Kad
Qroquius Kad
19.1.2022 11:22
Vastaa...  rellinen

Samaa paskaa eri pakkauksissa ne valtamediassa kaikki ovat.

Tyrsky
Tyrsky
19.1.2022 00:56

Yritetään olla sotkematta käsitteitä. Vastustan haittamaahanmuuttoa, lähi-itäläistämistä, muhamettilaistamista sekä hiekan maahantuontia.

En ole koskaan kokenut enkä edes tarvetta kokea etnistä värinää. Riisi on hyvää, mutta sitä varten ei tarvitse osaa saati koko maata pilata.

Silti…

En ole rasisti, tai riippuu tietenkin rasismin määritelmästä. Ainakaan en sorra ketään tämän ihonvärin perusteella, mutta se ei ole sortoa kun sanon etten halua tuota väkeä tänne pohjolaan. Vastustan kyllä sellaista sortokoneistoa, joka vallan kolmijaoksi naamioituneena turmelee tarkoituksella yhteiskuntamme.

Lapin kantis saa minun puolestani elää höttöisissä kuvitelmissaan, koska järkipuheella ei tuollaisiin tyyppeihin vaikuteta.

Tunne köyhä.
Tunne köyhä.
19.1.2022 01:03

Stna että alkoi vituttamaaan. Tämä juttu. Taidanpa kirjoittaa vastineen. Tälle idiootille.

bulebulemistermister
bulebulemistermister
20.1.2022 02:29
Vastaa...  Tunne köyhä.

Aina voi kirjoittaa vastineen, mutta se on jo eri asia julkaisevatko vastineesi. Epäilen. 😎

X
X
19.1.2022 01:32
jaakkima
jaakkima
19.1.2022 04:49

Tulipunaisesta (valtion jo parikin kertaa konkurssilta pelastamasta) kemin kaupungin 20000 asukkaasta n, 4.7% on matuja. Ovat kyllä aiheuttaneet jo omalta osaltaan niitä lieveilmiöita, joita paikalliset joutuvat kestämään. Ei toki siinä mittakaavassa, mitä paavon mainitsemissa paikoissa, mutta mädät omenat ovat jo tynnyrissä.

Pena
Pena
19.1.2022 07:33

Onko niitä burmalaisia Tukholmassa niin sankoin joukoin, että voidaan yleistää kaikkien maahanmuuttajien olevan mukavia ja lupsakoita immeisiä, joiden kanssa tulee hyvin toimeen ja hyvä mielikin siitä voisi tulla? Kauempaa idästä tulleet ovat kai jokseenkin kaikki töissä, vaan voiko samaa sanoa lähempää idästä tulleiden kohdalla? Jos tietyt ryhmät käyttäyvät halveksien ja rikollisesti ruotsalaisia kohtaan, niin minkälaisesta viasta on kyse, jos ei ymmärrä tai halua uskoa näkemäänsä?

murmeli
murmeli
19.1.2022 08:34

Näin se meni itselläkin. Kun burmalaiset tuli tänne pohjoiseen, olin vielä suvakki. Ja mikä ollessa, kun porukka oli fiksua ja opetteli heti suomea ja varsinkin naiset alkoivat heti työllistää itseään. Lapsillani on burmalaisia kavereita ja nämä puhuvat sujuvasti suomea ”hoon päälle” ja opiskelevat.
Mieli muuttui vuonna 2015, kun tänne hyövähti laumoittain näitä lapsia ja naisia eli oikeasti tummakulmaisia miehiä notkumaan pikkukyliin. Silloin alkoi oikeasti pelottamaan ja mieli kääntyi suvakismista omien kokemusten vuoksi ihan toisaalle.
Ehkä tämä toimittaja ei ole kokenut omakohtaisesti sitä, kun lähdet illalla sauvakävelemään ja mutkan takaa perääsi lähtee viisi miestä huutelemaan ja käsillä osoittelemaan merkkejä, jotka viittavaat ryhmäyhtymiseen.

Itsekseni pohdin
Itsekseni pohdin
19.1.2022 10:12

Rasismin voisi pukea parhaiten sanoiksi näillä teeseillä:

Jos kokemukset ovat enimmäkseen hyviä – seuraukset ajattelussa positiivisia.
Jos kokemukset ovat enimmäkseen huonoja – seuraukset ajattelussa negatiivisia
Jos kokemuksia ei ole – positiivinen ajattelu on pöjyyttä
Jos kokemuksia ei ole – negatiivinen ajattelu on pöjyyttä

Eli rasismi ilman omakohtaisia kokemuksia on yhtä pöljää kuin liputtaa ”unelmaa” ilman kokemuksia.

Waltsu
Waltsu
19.1.2022 13:42
Vastaa...  Itsekseni pohdin

Paitsi että ne omakohtaiset kokemukset voi korvata vaikka lukemalla PT-mediasta muiden kokemuksia. Nimittäin ihminen ja ilmeisesti pari muutakin lajia kykenee oppimaan toisen yksilön kokemuksista.

Päähän ottaa
Päähän ottaa
19.1.2022 10:39

Kyllä se on kusipäisyys ja röyhkeys ihmeellisesti joissakin ihmisissä näköjään ihan geeneissä.
Olin eräänä päivänä terveysasemalla odottamassa vuoroani lääkärille kun tiloissa samaan aikaan liikuskeli kaksi valkotakkista pikimustaa afrikasta tullutta nuortamiestä, olivat lääketieteen kandeja ja sillä terveysasemalla työjaksolla.

Toinen hepuista katsoi minua inhon ja vihan vääristämillä kasvoilla ja alkoi heti supista sille toiselle jotain, sitten molemmat tuijottivat minua vihaisina.
Olen ihan tavallisen näköinen ukko, emmekä olleet kohdanneet missään aiemmin, en voi suhtautua asiaan kuin siten että he ovat rasisteja.

Asia vituttaa vielä enemmän kun ajattelee että he ovat päässeet kiintiöllä sisään lääkikseen ja saavat opiskella täällä upean ammatin itselleen meidän piikkiin.

Päähän ottaa
Päähän ottaa
19.1.2022 10:43
Vastaa...  Päähän ottaa

Nämä rasistiset mulkut pääsevät jonoissa meidän lapsista ohitse ja muistavat olla kiitollisia olemalla rasisteja paskoja meitä kohtaan, mielestäni kenenkään ei kuuluisi päästä kiintiöllä opiskelemaan, vaan jokainen samoilla säännöillä eli vain se pääsykoe ratkaisee ja jotkut parhaat sisään suoraan lukion todistuksella.

Noiden rasistimulkkujen vuoksi jäi kaksi suomalaista nuorta ilman opiskelupaikkaa lääketieteellisessä tiedekunnassa, meidän päättäjät ovat täysiä kusipäitä.

Anonyym
Anonyym
19.1.2022 11:08
Vastaa...  Päähän ottaa

Onko tuo pääsykokeiden kiintiösysteemi totta?
Jos on niin sehän pitää julkisesti ruodittavaksi.

Kaaliin ottaa
Kaaliin ottaa
19.1.2022 15:03
Vastaa...  Anonyym

Kyllä se on totta että sinne pääsee huonoilla arvosanoilla ja eväillä kunhan etnisyys on oikea.

Tästä on esimerkkinä afrikanmies joka yritti 18 vuotta läpäistä tutkinnon siinä onnistumatta. Ja kun lopulta häneltä poistettiin kyseinen opinto-oikeus hän alkoi heti rasismivinkunan.

Vinkumisesta seurasi se että sai jatkaa ja päästettiin armosta läpi, lääketieteen lisensiaattitutkinnon suorittamiseen hänellä meni melkein 20v

Paikallinen saa opintorahaa vain 7v ja opinto-oikeus poistetaan kun kolme kertaa peräkkäin reputtaa esim. sisätautien tentin (tuo heppu reputti sen 9 kertaa)

Kaaliin ottaa
Kaaliin ottaa
19.1.2022 15:06
Vastaa...  Kaaliin ottaa

Ilmeisesti pääsi sisään poikkeuksellisesti suoraan todistusvalinnalla joka ei vielä tuolloin ollut yleisesti käytössä, väärennetty yo-todistusta vastaava kuponki jostain muualtapäin maailmaa, onhan noista valepapereista paljonkin jääty kiinni, hän ei jäänyt.

Kaaliin ottaa
Kaaliin ottaa
19.1.2022 15:10
Vastaa...  Kaaliin ottaa

Kuten sanottu: Poliitikkomme ovat kusipäitä, nämä narsistit mahdollistavat nuo perseilyt.

pöh
pöh
19.1.2022 11:29

Nykyään kun rasismiksi lasketaan mikä vain, niin aika moni on ”rasisti”.
Onhan sitä oikeitakin rasisteja, mutta aika monella se ”rasismi” johtuu kohtaamisista ja huonoista sellaisista.

Ja sitähän ei tässä woke ympäristössä lasketa rasismiksi, mutta usein ne tulijat on niitä oikeita rasisteja. Harvoin taitavat esimerkiksi raiskata omaa etnistä ryhmäänsä kuuluvia, kyllä ne taitaa olla valkoisia eurooppalaisia aina..

Waltsu
Waltsu
19.1.2022 13:13
Vastaa...  pöh

Niin, sana rasismi on menettänyt merkityksensä täysin, koska nykyään suvakit määrittelevät rasistiksi jokaisen, joka ei ole Woke, monikulturisti, intersektionaalinen feministi ja rajoittamattoman maahanmuuton kannattaja.Nimenomaan kehitysmaista.
Moni, joka ei ole perinteisen määritelmän mukainen rasisti ollenkaan, leimataan sellaiseksi.

Esim. henkilö X arvostaa eri maiden ja maanosien kulttuurien erilaisuutta ihmiskunnan rikkautena, ei vihaa, tai halveksi ketään heidän rodullisten ominaisuuksiensa vuoksi, on positiivisen kiinnostunut erilaisten kansojen tavoista ja kulttuureista, jne. Mutta hän arvostaa myös omaa kulttuuriaan, haluten säilyttää sen ja se kulttuuri sattuu olemaan länsimainen.

TADAA! Henkilö X on rasisti!!!

Moonman
Moonman
19.1.2022 13:23

Turha tuollaisia höpöartikkeleita on lukea. Toimittajan piti päästä hyvesignaloimaan tai oli muuten aiheet loppu. Jos media tai (((media))) olisi älyllisesti rehellinen ja ”rasismin” syitä tai motiivia haluttaisiin oikeasti selvittää, se tekisi gallupin jossa olisi listattu kaikki suomen maahanmuuttajaryhmät ja saisi antaa 0-5 asteikolla merkinnän kuinka toivottuja nämä ovat, ja jokaisen perään kommenttilaatikon jossa saisi selittää miksi.
Aika varmaa ettei 95% vastaajista osaisi sanoa burmalaisista yhtään mitään, mutta afrikkalaisista ja arabeista sitäkin enemmän.

juhaII
juhaII
19.1.2022 20:03

Valtamedian ”fanisivut” ovat täynnä ”särkyvien tavaroiden pehmikkeitä” ja asian iloista vierestä puhumista. Jos ja kun ammutaan kovilla. Toimittaja sniperien ristikon kyllä tietää pysähtyvän ensimmäisen ”jauhonaaman” kohdalle!

Lyhyet dissaus adjektiivit ovat käytössä enelmälti nuorisolle ja TV:n iskulauseina esim. viitattaessa selvinpäin ajamisen hyveellisyyteen. Juhannuksena onkin sitten veneilyn vuoro!

Soldan Afahsähläm
Soldan Afahsähläm
19.1.2022 20:49

Rasismi? Jos tarkoitetaan etnisen aseman halveeraamista, niin, kyllä se on arvokysymys. osin tietämättömyyttä.
Eihän sille voi mitään, että vieraat kulttuurit ja heidän edustajiensa öykkäröinti ja ” antakaa meidän rahat” ja ”huonoa puuroa”-kuilttuuriset tavat alkavat pänniä. Jos tämä reaktio on rasismia, niin se on aika luontainen seuraus, kun vieraat lastut seikkailevat aalloilla!

Soldan Afahsähläm
Soldan Afahsähläm
19.1.2022 20:57

Huomasitteko tutkimuksen, että erään alueen pizzat eivät olleet oikein terveysviranomaisten luokituksen mukaisia, Ullatusko. Nyt en osta enään matupizaa. Oliko juttu rasismia?

Qroquius Kad
Qroquius Kad
19.1.2022 21:33

Huomattu on:

https://www.is.fi/kotimaa/art-2000008550874.html

Keski-Uudenmaan ympäristökeskuksen 22 pizzeriaa tarkastanut henkilökunta yllättyi karvakäsipizzerioitsijoiden suomalaisille syöttämän paskan ala-arvoisuuden tasosta, ja heidänkin voisi olettaa nähneen monenmoista.

Vai pitäisikö tuo tulkita niin, että he yllättyivät mutiaisten pizzerioiden surkeata laadusta, kun kaikenhan piti valtamedian mukaan olla huippuluokkaa?

X
X
19.1.2022 22:29

Lisä tutkimus täytyisi tehdä niin että tavallinen Suomi jauhonaama mies sekä nainen hakevat pizzan ja se läpivalaistaan mitä siinä oikeasti on. Tehdään vaihtelevina aikoina. Siitä näkisi mitä täällä oikeasti tapahtuu pizzapuljuissa. Sen olen huomannut että lähes kaikki vääräuskoisten pitämät pizzapuljut polttavat lätyt, paska maistuu kaksi päivää suussa. Ostan nykyisin kaupan valmispizzoja, osaan polttaa ne itsekin, edullisemmin.

bulebulemistermister
bulebulemistermister
20.1.2022 02:21

Hyvin kirjoitettu juttu!
Itsekin olen huomannut omaavani rasistisia ajatuksia ja nämä ovat syntyneet kohtaamisien kautta niin koti- kuin ulkomailla.
Jännästi sitä reissatessa kohtaa itsekin rasismia eli pöljiä riittää joka kolkassa maailmaa. On aina ilo kohdata toinen pöljä. Pöljä pöljän tuntee jne.

Kukavaan
Kukavaan
20.1.2022 08:23

Ihmisrotujen olemassaolon tiedostaminen ja erilaisuuksien huomioonottaminen on järkevää. Tätä usein kutsutaan rasismiksi. Jos on rasisti, on itseasiassa ennakkoluuloton ja järkevä.

Ihmisillä on taipumusta vainota ja kiusata toisiaan mielipiteiden perusteella. Tämä on prosessi, jossa lauma määrittelee nokkimisjärjestyksen. Jos kaikki ihmiset olisivat ulkonäöltään samanlaisia, niin nokkimisjärjestys määriteltäisiin muilla perusteilla.

uljas
uljas
20.1.2022 12:55

Muistuttaa vahvasti erään Moktar.Gubtan kirjoitustyyliä.
https://keskustelu.suomi24.fi/t/17281089/maahanmuutto-vaihtoehtoinen-laaketiede-ja-korona
Lieneekö sukulainen?

Suomi Finland
Suomi Finland
20.1.2022 12:57

Kuulkaas nyt rasistit:

Oikein polliisista sanottiin, että keharipojilla on oikeus tutustua prinsessoihimme.

Eli jos ne huutelevat ruokottomuuksia ja tekevät nylkytyseleitä, niin heillä nyt vaan sattuu kulttuurista johtuen olla suorasukaisempi tapa ilmaista, mitä he tahtovat.

Ja luonnollisesti erilaisesta tavasta hermostuvat ihmiset ovat suvaitsevattomia razzizteja.

Sori et ole rasisti.
Sori et ole rasisti.
28.1.2022 18:26

Edellen se ettei, siedä paskasti käyttäytyviä häiriöitä ja päin puuta tehtyjä idioottimaisuuksia tai meitä halveksuvia henkilöitä ei ole rasismia, minäkään en siedä idiootteja ja paskaa puhuvia politiikkoja muttei se tee minusta rasistia.