Puola: Autamme Suomea jos Venäjä hyökkää Suomeen liittymisprosessin aikana

Puolan pääministeri Mateusz Morawiecki ilmoitti, että jos Venäjä hyökkää Suomea tai Ruotsia vastaan Naton liittymisprosessin aikana, niin Puola tulee auttamaan näitä maita.

Morawiecki kertoi kantansa PISM Strategic Ark–konferensissa. Pääministeri kertoi, että sota ei ole väistämätöntä, sillä se on aina tulosta tietoisesta päätöksestä tai päätöksen puuttumattomuudesta. Morawieckin ja Puolan mukaan Suomen ja Ruotsin liittyminen Natoon on merkittävä tekijä Euroopan turvallisuudelle ja vakava tappio Kremlille.

– Haluan sanoa selvästi, että jos Ruotsia tai Suomea vastaan hyökätään Naton liittymisprosessin aikana, niin Puola tulee apuun, pääministeri Morawiecki jyrisi.

Morawieckin mukaan Venäjää voidaan estämästä hyökkäämästä muihin maihin vain sotilaallisella voimalla ja kovilla sanktioilla.

– Putin ei ole hullu, kuten monet häntä pitävät, vaan hän tietää hyvin, että länsi voidaan kukistaa vain lännen kahtiajaolla, jota vastaan meidän oltava yhtenäisiä, Morawiecki kertoi puolalaislle medioille.

Subscribe
Notify of
guest
82 Kommenttia
Vanhimmat
Uusimmat Peukutetuimmat
Inline Feedbacks
View all comments
Turhaan lutkutimme USSRta
Turhaan lutkutimme USSRta
19.5.2022 15:03

Kaikki apu on tervetullutta. Kiitos Puola.

Mustamakkara
Mustamakkara
19.5.2022 15:09

Toivottavasti Suomelle annetaan sitten tukena muutakin, kuin vartalopanssareita ja kypäriä.

Pietarin piirittäminen olisi sellainen sopiva toimenpide. Katyn voitaisiin kostaa samalla mitalla.

Nuukajussit Jukolassa
Nuukajussit Jukolassa
19.5.2022 16:40
Vastaa...  Mustamakkara

Ja mitäs vei SUOMI alussa Ukrainaan? Paareja ja kypäröitä! Ruotsi lähetti heti kättelyssä jo 5000 panssarintorjuntaohjusta.

Joten ei kannata esittää vaatimuksia vaan olla kiitollinen jo pelkästä ajatuksesta auttaa.

mari
mari
19.5.2022 18:39
Vastaa...  Paavo/ Pt-media

Eikä kaikkea mitä sinne viedään edes kerrota sen enempää medialle kuin kansalle. Se on mielestäni ihan oikein. Eipähän ryssäkään tiedä mitä aseistusta niillä on vastassa.

Minä
Minä
19.5.2022 16:47
Vastaa...  Mustamakkara

Tai Pietarin valloittaminen ja kansanäänestyksen järkkääminen Pietarin itsenäisyydestä.

VMP
VMP
20.5.2022 11:31
Vastaa...  Minä

Ei varmaan tarvitsisi edes valloitta, olisivat tyytyväisiä ilman moskovan hallintaa…

X
X
19.5.2022 17:05
Vastaa...  Mustamakkara

Samaa mieltä, hyökkäys on paras puolustus. Vallataan kannas ja itä karjala sekä Pietari. Sitten vaan kansanäänestys pystyyn Suomeen liittymiseksi. Pika kopioinnilla 20 miljoonaa kyllä lippua niin homma on pihvi.

Mustamakkara
Mustamakkara
19.5.2022 19:50
Vastaa...  X

En kyllä käsitä, miksi joku oikeasti hyökkäisi Pietariin. Sellaisen suurkaupungin miehittäminen olisi niin suuri tehtävä, että tulisi kalliiksi. Minusta siis Venäjän viimeisen 50 vuoden aikana esittämät huolet Pietarin turvallisuudesta ovat pelkkää roskaa ja tekosyytä.

Sellaisen yrittämiseen tarvittaisiin joku Hitlerin tapainen urpo, ja ei ole näkyvissä, että sellaista enää läntisessä Euroopassa pääsisi valtaan.

Suomi ei ainakaan sellaiseen kykene, eikä edes halua kyetä, ja Venäjä tietää sen varsin hyvin.

Pietarin ainoa uhka lienee täysimittainen ydinsota. Siinä taas on ihan sama, missä Suomen ja Venäjän raja menee.

Qroquius Kad
Qroquius Kad
19.5.2022 15:19

Ei Ryssä Suomeen hyökkää.
Ei se pysty.

Minä
Minä
19.5.2022 16:46
Vastaa...  Qroquius Kad

Pitää muistaa, että Venäjä on pieni talous, vaikka onkin suuri maa. Sen pienet resurssit on sidottu Ukrainaan, eikä näytä miltään menestyvältä valloittajalta. Paremminkin näyttää heikolta ja epätoivoiselta.

mari
mari
19.5.2022 18:48
Vastaa...  Minä

Venäjän viime vuoden ulkomaankaupan tuotto oli sama kuin 10 miljoonan asukkaan Belgian.

mari
mari
19.5.2022 18:45
Vastaa...  Qroquius Kad

Just näin. Venäjällä menee pitkän aikaa ennen kuin se toipuu Ukrainan antamasta selkäsaunasta, siinäkin tapauksessa vaikka sota päättyisi heti huomenna. Kyllä tuli mulle (kuten varmaan koko maailmalle) todellisena yllätyksenä kuinka surkea Venäjän armeija todellisuudessa on. Putin on syytänyt miljardeja armeijan modernisointiin mutta korruptio on verottanut tostakin potista ties kuinka paljon. Ja eihän edes niiden sopimussotilailla näytä olevan mitään motivaatiota näihin hyökkäyssotiin, varusmiehillä sitäkin vähemmän. Sitten aletaan turhautuneena lahtaamaan tavallisia kansalaisia ja ampumaan turvallisen välimatkan päästä rankkaa tykistötulta kaupunkeja tuhoten. Tyypillistä ryssän sodankäyntiä.

Suomi Finland
Suomi Finland
19.5.2022 15:20

On totta, ettei Putin ole hullu. Häikäilemätön jätkä kyllä on. Omia sotilaita tapatetaan surutta, vaikka Putin itse on vastuussa siitä, että lähdettiin niin sanotusti soitellen sotaan jo alunperin liian pienellä porukalla.

Ja nyt sotavoimat kärsivät sen vuoksi lukuisin eri tavoin. Omia kasvoja ei kuitenkaan sovi menettää. Japanissa asialle on omanlaisensa ratkaisu, josta Putinin kannattaisi ottaa oppia. Kasvot säilytetään parhaiten tällä japanilaisella tavalla, jos on mokattu kunnolla, ja aiheutettu häpeää epäonnistumalla.

Johan Steel
Johan Steel
19.5.2022 15:28
Vastaa...  Suomi Finland

Japanilaiset on muutenkin tolkun kansaa ja tekevät mm. hyviä moottoripyöriä.

mari
mari
19.5.2022 18:56
Vastaa...  Johan Steel

Mä oon käyny Japanissa ja rakastuin siihen maahan heti ekalla käynnillä. Joka paikassa oli niin siistiä ja puhdasta mutta siellähän opetetaan jo lastentarhassa ettei roskia heitetä maahan. Graffiteja ei näkynyt käytännössä ollenkaan toisin kuin esim kauniissa Sveitsissä jossa on tuhrittu joka stanan pikkukyläkin. Ja kaikki kaupungit on tosi turvallisia, jossakin Tokiossa voi kävellä mihin aikaan tahansa missä tahansa. Ja juu, ittellä japanilainen moottoripyöräskootteri kaikilla herkuilla,on 2 tavaratilaa sähkömoottoreilla ja kaukosäädinavaimessa kaikenlaisia ihme toimintoja. Niiden ÄO onkin yksi maailman korkeimmista.

ryssät on na-ZZ-eja
ryssät on na-ZZ-eja
19.5.2022 18:13
Vastaa...  Suomi Finland

Ei putinaattori “omia” sotilaitaan tapata, vaan hankalien, neukkulalle alistettujen alueiden kansalaisia. Näin neukkula pääsee eroon sekä Ukrainalaisista, että azereista yms. Varsinaisia neukkujahan ei osallistu tähän neukkujen aloittamaan hyökkäyssotaan

Tehdäänkehitysmaayhdessä
Tehdäänkehitysmaayhdessä
19.5.2022 15:31

Jos juutalainen pankkiiri pääministeri niin sanoo , niin uskon,uskon …..

Rullattu
Rullattu
19.5.2022 16:21

Mitä jos pakkaisit kamasi yhdessä bäcmänin kanssa ja häipyisit sinne ryssän maahan.

Tehdäänkehitysmaayhdessä
Tehdäänkehitysmaayhdessä
19.5.2022 16:27
Vastaa...  Rullattu

Rupee houkuttelemaan tuokin vaihtoehto, kun kaltaisiasi valtamediatyhmennettyjä katselee. Miksiköhän olen käyttänyt nimimerkkiäni jo vuosia? Koska olen elänyt kaltaistesi suomalaisten joukossa. Bäckmanin ja Leenan jutut kyllä tiedän. Ne ovat taas toinen ääripää.

Rullattu
Rullattu
19.5.2022 16:39

Samaa ulostusta teillä putinisteilla, minä en ole valtamediaa käyttänyt missään muodoissa 30 vuoteen. Sinä sitä seuraat kuten muutkin kataisesi.

Tehdäänkehitysmaayhdessä
Tehdäänkehitysmaayhdessä
19.5.2022 16:52
Vastaa...  Rullattu

Nimimerkkisi jo kertoo kaiken. Hyvin on ajatukset “rullattu”.

Rullattu
Rullattu
19.5.2022 17:03

Vain kaltaisesi voi keksiä jostain rekisteröimättömistä nimimerkeistä jotain tuollaista, että kyllä teillä putinisteilla mielikuvitusta riittää.
Tosin, on kyllä mukava katsella ja kuunnella putinistien kipuilun yltymistä mitä lähemmäs Suomi natoa tulee.

VMP
VMP
20.5.2022 11:34

Sanoo henkilö jonka nimimerkki viittaa lisääntymishaluiseen somaliin…

Runtiti-pou
Runtiti-pou
19.5.2022 18:54
Vastaa...  Rullattu

Bäckman on Venäjän juutalaisten maksama mies

VMP
VMP
20.5.2022 11:33
Vastaa...  Rullattu

Noiden mukaan ryssän maata hallitsevat juutalaiset, sen takia on kumma, etteivät sinne haaveile hyökkäyksestä.

Solifer
Solifer
19.5.2022 16:44
Vastaa...  Paavo/ Pt-media

Voisit myös olla ickebinääri. Ickebinääri glopomopohomo.

Tehdäänkehitysmaayhdessä
Tehdäänkehitysmaayhdessä
19.5.2022 16:49
Vastaa...  Paavo/ Pt-media

Sinähän olet sitä mistä tuuli puhaltaa.

Tehdäänkehitysmaayhdessä
Tehdäänkehitysmaayhdessä
19.5.2022 16:57

Kun vanhoja muistelee, niin vanhoista striimeistä Joneksen ja Tuukan kanssa sai toisenlaisen kuvan. Saatan toki muistaa väärin , koska tuosta on kulunut ainakin uima-altaallinen menovettä.

Tehdäänkehitysmaayhdessä
Tehdäänkehitysmaayhdessä
19.5.2022 16:59

Oletan ,että “olit” sinä, silmälasin kulma näkyi pirtin ikkunaa vasten

Tehdäänkehitysmaayhdessä
Tehdäänkehitysmaayhdessä
19.5.2022 18:45
Vastaa...  Paavo/ Pt-media

Korostan sanaa “melko”. Joskus kun sanon “pahasti” , kommentti katoaa.

Tehdäänkehitysmaayhdessä
Tehdäänkehitysmaayhdessä
19.5.2022 19:36
Vastaa...  Paavo/ Pt-media

Tuon hyväksyn. Roger.😄

mari
mari
19.5.2022 19:00
Vastaa...  Paavo/ Pt-media

Sori et mä keskeytän teidän tuiki tärkeän debatin, mut mitä toi “klopohomo” oikein tarkoittaa???

Qroquius Kad
Qroquius Kad
19.5.2022 20:11
Vastaa...  Paavo/ Pt-media

Tarkoittanee urospuolisiin hevosiin anaalisesti sekaantuvaa miespuolista homoskesualistia.

Qroquius Kad
Qroquius Kad
19.5.2022 21:32
Vastaa...  Paavo/ Pt-media

En ole ollut tänään oikein vireessä. Ollut taas niitä päiviä, jolloin veetutuskäyrä on ollut koholla jo aamusta ja kohteliaisuusämpäri lähes tyhjä.
Niinpä en ole pystynyt enkä pysty tänään parempaan.

VMP
VMP
20.5.2022 11:40
Vastaa...  Qroquius Kad

Tässä kohtaa on tärkeää muistuttaa internetin suosituimasta henkilöstä:
Kirk Johnsonista joka harrasti myös hevosia…

Kukavaan
Kukavaan
21.5.2022 01:58
Vastaa...  mari

Globalisti ?

Aputin
Aputin
19.5.2022 15:35

On se muka luvata yhdeksän hyvää ja kymmenen kaunista muiden puolesta. Eipä varmaan kovinkaan monia vapaaehtoisesti rintamalla nähtäisi. Kaikkein vähiten niitä, jotka muiden puolesta antavat lupauksia.

Rullattu
Rullattu
19.5.2022 16:22
Vastaa...  Aputin

Niin, tuon kerroit itestäsi, se kyllä pitää silloin paikkansa erittäin hyvin.

Särmääjä
Särmääjä
19.5.2022 16:28

EU-maat on Lissabonin sopimuksessa jo sitoutuneet sotilasapuun toinen toisillensa ja ilman sitäkin saa kaikkea mahdollista apua kuten ollaan jo nähty.

Heh heh
Heh heh
19.5.2022 16:52

Nyt oli niin hauska otsikko, että pirskahti oluet näppäimistölle.

Alkaa mennä epätoivoiseksi nämä kirjoitukset 🙂

Heh heh
Heh heh
20.5.2022 12:39
Vastaa...  Paavo/ Pt-media

Puola on kehitysmaa, joka saa kymmeniä mirljardeja EU:lta tukia.
Hevosvankkureillako ne tulee Suomea auttamaqn?

VMP
VMP
20.5.2022 20:57
Vastaa...  Paavo/ Pt-media

Ostan sulle laatikon tikkareita jos toi sanoo niin…

Daavidin poika
Daavidin poika
19.5.2022 17:38
Vastaa...  Heh heh

Kirjoita sama tarinasi ilta-sanomille. Ilta-sanomat kirjoittaa jostain Virva:sta joka saa orgasmeja kun hän ratsastaa hevosella. Kannattaa muistaa, että euroopassa on ryssän aiheuttama sota.

Daavidin poika
Daavidin poika
19.5.2022 17:10

Taitaa kuitenkin nuo Venäjän uhkaukset olla paremminkin muumilaakson tarinoita. Venäjän johtoporras on tällä hetkellä maailman vihatuinta kansaa. Länsi on ajanut ryssän niin pahasti häpeän nurkkaan, että uhittelut on enää ainoa keino tulevaisuudessa.

Kaikkihan sen tietää, että Puolalla on yksi kana kynimättä ryssän kanssa. Asia liittyy toiseen maailmansotaan 1945.

Suomessa eduskunta pohtii Nato asiaa päivästä, toiseen kyselytunneillaan. Järkevin ratkaisu olisi se, että suurin osa kansanedustajista lähetettäisiin kansanedustaja Anttilan kana farmille poimimaan kananmunia. Ja tietenkin ylimielinen Petteri Orpo esimieheksi.

pöh
pöh
19.5.2022 17:20

Hyvä että näitä lupauksia saadaan.
Kuitenkin se on aina vain yhden päämiehen lupaus, tositilanteessa ei välttämättä saataisi mistään apua.
Natosta jotta mitään apua saisi niin pitäisi olla 30 maan yksimielinen päätös.
Ei semmosta päätöstä tulla ikinä saamaan.

En ole edelleenkään naton puolesta tai natoa vastaan, vaan yritän olla realisti.

mari
mari
19.5.2022 19:06
Vastaa...  pöh

Natolla on se 5. artikla. Tutustu siihen mitä tulee avun saamiseen tilanteessa jossa Naton jäsenmaahan hyökätään.

pöh
pöh
19.5.2022 22:52
Vastaa...  mari

Se “se 5. artikla.” vaatii myös joka ainoan natonaan hyväksynnän ennen kun nato mitään tekisi.

En mä yritä mitenkään masentaa ihmisiä, vaan että ei ois turhia toiveita, koska tän hetkiset ihmisten luulot esimerkiksi natosta ei perustu ollenkaan todellisuuteen.

pöh
pöh
19.5.2022 23:13
Vastaa...  mari

Ja muutenkin jo historian olisi pitänyt opettaa varsinkin suomalaisille, että muiden apuun ei kannata koskaan turvautua.
Oma apu paras apu.

Ei noinkaan
Ei noinkaan
19.5.2022 19:19
Vastaa...  pöh

Artikla 5 ei edellytä mitään yksimielistä päätöstä vaan maat neuvottelevat keskenään ja päättävät itse kukin tykönään ja yhdessä antamastaan avusta. Avun vastaanottaja esittää tietysti omat tarpeensa ja varaumansa. Oleellista on tajuta, että Nato sotilasesikuntana tekee ja ylläpitää rauhanaikana perussuunnitelmat eri vaihtoehtoihin. Se ei ole EU.

pöh
pöh
19.5.2022 23:05
Vastaa...  Ei noinkaan

Nyt puhutaan taas ihan eri asiasta.
Suomi on hakemassa natoon, ei Suomi ole naton jäsen.
Tosiasiassa mitään apua ei tule, ja jos natoon joskus päästään niin se vaatii vuosien prosessin.

Halusitte tai ette niin niin se on.

Lohdutuksen klassinen muo
Lohdutuksen klassinen muo
20.5.2022 19:05
Vastaa...  pöh

Tarkoitat siis todellakin aikaa ennen jäsenyyttä ja olet siis sitä mieltä, että Venäjä hyökkää Suomeen nyt jäsenyyshakemuksen jälkeen ennen kuin Suomi hyväksytään Naton jäseneksi.
Mistä tuo kumpuaa? Suomussalmelaisen korpikommunismin perinnöstä, freudilaisesta oman alemmuuden tunnon projisoinnista ja irrelevantin kompleksin tuottamisesta vai mistä?

Tehdäänkehitysmaayhdessä
Tehdäänkehitysmaayhdessä
19.5.2022 20:44
Vastaa...  pöh

Nykyään realisti on yhtäkuin putinisti.

Qroquius Kad
Qroquius Kad
19.5.2022 21:33

Niin, Ryssässä.
Kaikkialla muualla se on ongelmajäte, joka kaipaa asianmukaista käsittelyä.

VMP
VMP
20.5.2022 11:46

Sulla on pahanlaatuinen mielenterveys ongelma(tod. näk. olet vaan simppeli) jos kuvittelet, että jutuillasi on paljonkin tekemistä realismin kanssa…

Qroquius Kad
Qroquius Kad
20.5.2022 12:20
Vastaa...  VMP

Se on tavallinen narsistiämmä joka saa nautintoa kunniallisten ihmisten raivostuttamisesta, ja täytyy sanoa on se saatana tosi hyvä siinä.

Kane
Kane
19.5.2022 17:34

Kiitos ja halaus avusta puolalisille. Olette hyvä ystäviä.

marko
marko
19.5.2022 17:54

Juutalaisiin kannattaa luottaa aina!

Runtiti-pou
Runtiti-pou
19.5.2022 18:55
Vastaa...  Paavo/ Pt-media

Ei me suhun luotetakaan

Tehdäänkehitysmaayhdessä
Tehdäänkehitysmaayhdessä
19.5.2022 19:37
Vastaa...  Paavo/ Pt-media

😄 kahvinäppikset.

KKi
KKi
19.5.2022 20:23

Dziękuję Polski

Qroquius Kad
Qroquius Kad
19.5.2022 21:38
Vastaa...  KKi

Jeszcze Polska nie zginęła, będziem Polakami!

VMP
VMP
20.5.2022 11:49
Vastaa...  Qroquius Kad
Kurwa
Krokille Kurwaa
Krokille Kurwaa
20.5.2022 14:23
Vastaa...  VMP

Karwainen Kurwa❓

Rannantomppa
Rannantomppa
20.5.2022 01:06

Ai että 🙂 tästähän kunnon popparit kippoon keskustelu noussu 🙂 Jooh eipä loppuseltaan älyttömiä auta tuo Puolan apuun tulemine.. siinä vaiheessa sillä on välittömästi oma ongelmansa Valko-Venäjän ja venäjän kanssa joka on ryssän hyvä liittolainen. Joku väläytteli että vallataan karjala takasi ja piiritetään jotkin kaupungit 🙂 maybe in your dreams. Parempi kun nyt ei kukaan astaloa kolisuttele enempää Putinin maata päin. Mitä herätetty/nurkkaan ajettu karhu tekee?? Se käy päälle. Ei venäjällä ole asevoimista kuin pienetresurssit Ukrainassa päällä,kun se liikekannat pistää päälle niin on resurssia ja voimaa tulla useampaankin maahan kerralla,puhumattakaan sen kaverivaltiosta Kiinasta joka siinä vaiheessa varmasti omat leikkisä aloittaa.iltapaska ja muut YLE mediat kyllä keksii paskaa:)

VMP
VMP
20.5.2022 11:50
Vastaa...  Rannantomppa

Miksi se karhu on ajettu nurkkaan ja mitä tehdään nurkkaan ajetuille karhuille?

Kukavaan
Kukavaan
20.5.2022 09:48

Nato-korttia ei ole vielä kukaan katsonut.

Venäjähän voi hyökätä olipa kohdemaa Natossa tai ei, koska Nato-maat eivät tosipaikan tullen ehkä ota ydinsodan riskiä.

Hyökkääjän johto ei välttämättä välitä omista tappioistaan tai valtionsa tuhosta. Sille pääasia on kunnian palauttaminen vaikka oma henki menisi ja planeettamme muuttuisi asuinkelvottomaksi.

Mahdollisen kohdemaan tulee varautua puolustukseen omin voimin siltä varalta, että liittolaiset menevät puihin.

Qroquius Kad
Qroquius Kad
20.5.2022 12:22
Vastaa...  Kukavaan

No sittenhän NATOlla ei olekan mitään merkitystä, ja Ryssä voi kävellä Atlantin rantaan, sen kun vaan uhaile ydinpommilla.
OIn se Ryssä perkeleen laiska kun ei sitäkään viitsi tehdä.

SS-Feldgenarmerie
SS-Feldgenarmerie
21.5.2022 09:52

Toki Puola ottaa yhteen Venäjän kanssa mielummin kaukana omasta maastaan, jää se ydinlaskeutuma pienemmäksi.

Lallukka
Lallukka
22.5.2022 17:34

Eli kotimainen sohvapatriootti saa edelleen seurata sirkushuveja tv:stä kun puolan sotilaat sillävälin painivat Venäläisten petznaz erikois-joukkojen kanssa?