Jos Viipuria ei olisi menetetty, se olisi nyt Suomen suurimpien kaupunkien top 3-listalla

Viipurin steissi ennenkuin ryssä räjäytti sen. Mitähän suomalaista asemaa muistuttaa?

Tiesitkö, että Viipuri oli Suomen ennen sotia Suomen neljänneksi suurin kaupunki, väkimäärä oli noin 74 000 asukasta.

Suomi menetti lopulta Viipurin 20. kesäkuuta 1944 ryssälle. JOS Viipuria ei olisi menetetty, niin luultavasti se olisi tällä hetkellä yksi Suomen suurimpia kaupunkeja. Helsinki, Espoo, Vantaa, Turku, Tampere ja Viipuri.

Ryssä ei ole saanut kaupungissa aikaan mitään muuta kuin tuhoa, mutta suomalaiset olisivat rakentaneet kaupungista kukoistavan kaupungin. Jos vertaa muiden vastaavankokoisten kaupunkien väkimäärien kasvua, niin Viipurin 74 000 asukkaan kaupunki olisi nykyään jotain 250 000 asukkaan kylä.

Joten eiköhän oteta se Karjala takaisin, että heilahtaa. Olisi muutenkin kiinnostava seurata, että kummalle puolelle venäjämieliset asettuvat.

 

Viipuri. P.Y.P:n talo

 

Korjaus: väkimäärä korjattu 33 tuhannesta 74 tuhanteen.

Subscribe
Notify of
guest
98 Kommenttia
Vanhimmat
Uusimmat Peukutetuimmat
Inline Feedbacks
View all comments
h44
h44
16.1.2021 18:55

Kekkonen takuulla yritti, toki vasta pikkutunneilla Kremilin saunan hämyssä.

Patriootti
Patriootti
16.1.2021 19:38

Tulee se aikanaan ja Venäjä antaa sen ilmaseks ja vielä korkojen kera.

Minä
Minä
17.1.2021 03:49
Vastaa...  Patriootti

Jos antaisi tyhjänä, olisi se ihan hyvä, vaikkakin kallis remontoitavaksi.

uskossa Herraan
uskossa Herraan
1.2.2021 09:58
Vastaa...  Patriootti

Suomen tasavallan presidentin Kyösti Kallion [1873–1940] kehotus Suomen armeijalle jouluna 1939:
 
Kehotan kaikkia, jotka tänä vakavana aikana palvelevat isänmaata, lukemaan Raamattua. Esi-isämme ovat vuosisatojen kuluessa, sekä ahdingoissa ja vainoissa että rauhan päivinä, ammentaneet siitä elämää, voimaa ja lohtua. Nykyhetkenä kansamme tarvitsee Jumalan Sanan uudesti luovaa voimaa. Omaksukaamme nöyrällä sydämen uskolla sen siunaukset. ”Vanhurskaus kansan korottaa, mutta synti on kansakuntien häpeä.” (Sananl. 14:34)

uskossa Herraan
uskossa Herraan
1.2.2021 09:59
Vastaa...  uskossa Herraan

Presidentin rukous itsenäisyyspäivänä 6.12.1939 viikko talvisodan alkamisen jälkeen:
 
”Taivaallinen Isämme, katso armossasi kansamme puoleen. Sinä olet luonut sen ja rakastat sitä. Sinä näet, että se on mitä suurimmassa vaarassa. Siksi rukoilemme sinua, Herra, auta meitä hädässämme äläkä anna meidän hukkua.
 
Lahjoita kääntymys synnin ja laittomuuden teiltä, jotka johtavat kansamme tuhoon. Herra, armahda meitä.
 
Herra Jeesus Kristus, ilman sinua olemme voimattomia hävittäviä voimia vastaan, jotka tulvivat kansamme yli ja myrkyttävät sen. Siksi me kerskaamme Sinun voitostasi pahuuden henkivaltoja vastaan, joiden vaikutukset ovat joka päivä sanoin ja kuvin julkisuudessa nähtävissä.
 
Herra, Sinä olet Golgatan ristillä voittanut pimeyden vallat. Niiden täytyy väistyä myös tänään, koska ylistämme Sinun nimeäsi niiden ylitse. Tähän me uskomme, sillä Sinä voit myös meidän aikanamme varjella ihmiset saatanalliselta eksytykseltä. Herra, armahda meitä.
 
Auta meitä Pyhän Henkesi kautta ryhtymään omassa elämässämme taisteluun syntiä vastaan ja olemaan kestäviä loppuun asti. Tee meidät kansamme keskellä merkiksi Sinun vapauttavasta armostasi.
 
Täytä meidät niin Sinun rakkaudellasi, että tulemme kuuliaisiksi Sinun käskyillesi. Rakkautesi olkoon meissä se voima, joka voittaa pimeyden vallat kansassamme.
 
Herra Jeesus Kristus, kaiken voimme Sinun kauttasi. Siihen me uskomme. Armahda meitä. Amen.”

Prozac
Prozac
16.1.2021 19:40

Kun nyt saataisiin edes tämä nykysuomi pidettyä jollainlailla itsenäisenä, ilman eu:n lisääntyvää vaikutusvaltaa.

Patriootti
Patriootti
16.1.2021 20:16
Vastaa...  Admin Pt-media

Miten? Oikeuslaitos, päätösvalta ja oma raha menetett! Maankäyttösopimus ja Natosotilaiden kähmäilyt ovat jo aikalailla alkusoittoa armeijan menettämiselle.

Prozac
Prozac
16.1.2021 20:20
Vastaa...  Admin Pt-media

Ai eu:n alaisuudessa? Heh heh. Vielä kun ne alkavat pakottamaan muhammettilaisten vyöryä jäsenmaihinsa? Siihen ei välttämättä mene kauan. Ja silloin meidän poliitikot sanovat:” ei voi mitään, tämä on eu:n määräys”. Mitäs sitten tehdään?

timo
timo
16.1.2021 21:38
Vastaa...  Admin Pt-media

Sattumalta tämä kehitysmaalaistaminen alkoi samaan aikaan kuin EU saapui kuvioihin ja kiihtyi liittymisen myötä. En usko että Suomessa on oikeasti montaa ihmistä jotka kiistävät yhteyden. Tietysti eri asia myöntävätkö sitä julkisesti.

timo
timo
16.1.2021 21:41
Vastaa...  timo

Ja EU painostaa kaikin mahdollisin tavoin esim Unkaria ja Puolaa aloittamaan tämän saman hulluuden.

timo
timo
16.1.2021 23:00
Vastaa...  Admin Pt-media
timo
timo
16.1.2021 23:14
Vastaa...  Admin Pt-media

Itä-Euroopassa mädätys ei ole vielä saanut yhtä paljon jalansijaa mutta aivan varmasti yrittävät samaa siellä. Siellä se taitaa tosin olla vaikeampaa. En ihan lähitulevaisuudessa näe noissa maissa feministihallitusta.

timo
timo
16.1.2021 23:22
Vastaa...  Admin Pt-media

Toisaalta EU tunnetaan lobbareistaan ja itäblokin maat korruptiostaan joten montako avainhenkilöä noissa maissa täytyy lahjoa että saadaan mieleinen kehitys käyntiin?

Minä
Minä
17.1.2021 11:50
Vastaa...  Admin Pt-media

Paavolta on jäänyt huomaamatta, että itäisiä jäseniä kiristetään kaikin keinoin EU:a hyväksikäyttäen eli EU:n taholta taipumaan siihen kiimaan.

EU:n alueella lähes kaikissa jäsenmaissa kansan tahto sivuutetaan ja poljetaan maanrakoon ns, suvaitsevaisten kiiman edistämiseksi.

Euroopassa valehdellaan kansoille poskettomasti, jotta saataisiin edistetyksi sitä ihanaa monikulttuurisuutta.

Ilmari
Ilmari
17.1.2021 12:59
Vastaa...  Admin Pt-media

Viro oli niin venäläistetty että se ei halua uutta valloittajaa. Vaikka venäläiset tulivat sinne töihin, he tietysti vaikuttivat koko yhteiskuntaan. Tämäkin huomioiden Viro ei voi käsittää sitä, joitain ihmisiä tulisi maahan elatusta vaatien

Senkku
Senkku
17.1.2021 01:12
Vastaa...  Admin Pt-media

Paavo hyvä, EU on ollut paperilla heti 2. maailmansodan jälkeen ja pystytys alkanut nopeasti sen jälkeen. Kehutysmaalaistaminen on puhdas EU hanke.

Kaikesta päätöksenteosta 80+% tulee tavalla tai toisella liki suoraan EU:sta ja loputkin on sille alisteisia.

Senkku
Senkku
17.1.2021 01:07
Vastaa...  Admin Pt-media

🤣😂 voi Paavo, mikä sulle on tullut?

Vuoreija
Vuoreija
16.1.2021 22:29
Vastaa...  Admin Pt-media

oho, paska-paavon kommentteja ei tykätä ?!
eiku blokkamaan ja muokkaamaan kommentteja, vai mitä paska-paavo ?
https://www.youtube.com/watch?v=G45WthPTo24

Last edited 1 month ago by Vuoreija
Vuoreija
Vuoreija
16.1.2021 22:36
Vastaa...  Vuoreija

Toi edellinen oli minun ensimmäinen kommentti joka meni läpi ja kun sen heitti raivolla niin silloin julkaistaan, ehkä paska-paavolla oli joku idea sen takia ? että kaikki paska kommenttia heittävät voisi häpäistä helpommin ?
Anyways, videosta näkee ketkä ovat maahanmuuton takana… Myös Suomessa on samoja järjestöjä kuten tässä videossa…

Vuoreija
Vuoreija
16.1.2021 22:55
Vastaa...  Admin Pt-media

Toi eka viesti oli minun kolmas yritys heittää kommenttia, joten turha sanoa että et poista viestejä koska olet sitä tehnyt myös aikaisemmin…
Vihaan yli kaiken valehtelijoita, teeskentelijöitä ja varkaita…

Minä
Minä
17.1.2021 03:55
Vastaa...  Vuoreija

Minä en näe mitään syytä epäillä PT:ta viestien poistamisesta yhtään enempää kuin mitä hän sanoo.

Ihan loogisesti voisi kysyä, että miksi hän ei olisi poistanut kolmatta yritystäsi, jos haluaisi poistella? Ei hiirellä klikkailu niin raskasta ole, etteikö muutama poisto onnistuisi ilman hikistä otsaa ja kolmea röökiä.

Last edited 1 month ago by Minä
Vuoreija
Vuoreija
17.1.2021 10:15
Vastaa...  Minä

” Minä ”
– Katsoitko edes minun jakamaa videota vai tulitko vaan pätemään ?
Kato video ja kommentoi, sama pätee myös Paavoa…

Minä
Minä
17.1.2021 11:46
Vastaa...  Vuoreija

Vai että pätemään 🙂 Oman logiikkasi mukaan olet siis täällä pätemässä, koska määrittelet kaiken kommentoinnin pätemiseksi.

En kommentoinut videon sisältöä, vaan väitöstäsi poistamisista.

Videot ovat vahoja tuttuja, ei mitään uutta. Mutta kuten totesin, kommentoin väittämääsi poistamisista, eikä videon sisältö liity siihen tässä tapauksessa.

Last edited 1 month ago by Minä
Kekkis
Kekkis
16.1.2021 19:40

Noh…

Talvisodassa Neukut otti Viipurin ja jatkososassa Suomi otti sen takaisin. ranta-ruotsalaiskenraalit ja 1918 kansanmurhan pääarkkitehti Lahti-Kustaa kuvittelivat tekevänsä Suur-Suomea ja lähtivät jatkosodassa ryöstöretkelle. Suomen armeijalla ei riittäneet voimat Suur-Suomen pitämiseen ja turpaan tuli 6-1. Siinä meni sitten Viipurikin taas kerran. Jos Suur-Suomea ei olisi fantasioitu, ehkä Viipuri olisi edelleen pala Suomea.

Toinen hyvä kysymys on oliko Suur-Suomi hanke 1918 kansan murhan jatkoa? Haluttiinko suomalaisukuiset tapattaa ranta-ruotsalaisen kenraalikunnan toimesta, että uutta kansannousua omistavaa luokkaa vastaan ei tule enää.

Jeltsin taisi vähän tarjota Karjalan-Kannasta takaisin rahalla ja Koivisto haistatti v:tä Jeltsinille. Tuossa olisi ehkä saanut neuvoteltua Viipurin takaisin Suomelle. Samalla olisi tullut jokunen venäläinen mukana, jotka olisi saaneet varmaan avattua kauppasuhteita itänaapuriin & yms.. Ne olisi olleet myös työtä takeviä ihmisiä. Nyt rahdataan sen sijaan loisväkeä kaukomailta ja jopa terroristileireiltä tälle eläteiksi&tuholaisiksi.

Eli turhaa itkeä Viipurin menetystä. Omaa syytä suurimmalta osin…

Kannattaa muuten käydä Viipurissa turistimatkalla. Halvat hinnat ja mielenkiintoista historiaa. Tietenkin neukkuaika näkyy, mutta kaupunkia on laitettu kuntoon valtion rahoilla…

Kalle Tiihonen
Kalle Tiihonen
16.1.2021 21:06
Vastaa...  Kekkis

Outoa logiikkaa. Jos stalin verikoirineen ei olisi rynninyt v. 1939, olisiko härmäläiset lähteneet ryöstöretkelle?

Senkku
Senkku
17.1.2021 01:20
Vastaa...  Kekkis

On tässä sen verran totta että oli strategisesti huono päätös jatkaa vanhan rajan yli, koskapa sillä kommariryssä perusteli itselleen ja muulle maailmalle että Suomi se tulee sekä varastaa komukoiden maat. Ja siksi he tarvitsevat turvavyöhykettä….

No menneitä ei voi muuttaa, mutta voitaisiin ottaa oppia että kommari on kommari vaikka Helsingissä paistaisi. Eli pitäisi potkia kommarit vittuun.

Minä
Minä
17.1.2021 04:01
Vastaa...  Kekkis

Erikoista logiikkaa, että kun suomalaiset menevät vanhan rajan yli, on se ”ryöstöretki”. Kun Stalin tekee kaikkensa päästäkseen rajan yli Suomeen, osin onnistuen, on se ihan vaan normaalia ja hyväksyttävää, ei suinkaan ryöstöretkeä.

Suomelle oli hyvin edullista työntää rintama kauas pois Suomen alueelta. Vallattuja alueita ei liitetty Suomeen, vaan niillä oli oma väliaikainen hallinto.

Unohtuu myös se, että Repola ja Porajärvi halusivat kuulua Suomeen 1918, mutta jäivät rauhansopimuksessa ulkopuolelle, josta olivat enemmän kuin hyvin pahoillaan. Tietynmieleiset näkevät aina Neuvostoliiton ja venäläisten halun oikeutettuna ja jos suomalainen ei siihen hymyillen tyydy, on suomalainen ehdottoman väärässä.

Jesse
Jesse
17.1.2021 09:01
Vastaa...  Minä

Siinä vaiheessa kun vanha raja ylitettiin sota Suomen osalta muuttui puolustussodasta hyökkäyssodaksi.

Fatwantarkistaja
Fatwantarkistaja
18.1.2021 00:45
Vastaa...  Jesse

Kannattaisi vaan odotella poterossa milloin ne tulevat yli. Onneksi silloin oli vähän eri meininki. Ethän sä saa edes ruokaa, kun ei ole metsää suojana. Kuolet nälkään.

Ein Stein
Ein Stein
17.1.2021 11:24
Vastaa...  Minä

Repolan ja Porajärven menetys kompansoitiin Petsamon saamisella – silloin…

Muuten olen sitä mieltä, että PT-Media on liian sivistynyt ryssävihan ja Karjalan palauttamisen lietsomiseen. Menkää suomi24:en.
Ei Ruotsikaan haikaile satoja vuosia hallinneensa Suomen perään.

Minä
Minä
17.1.2021 15:23
Vastaa...  Ein Stein

Repola ja Porajärvi tuskin muuttivat mieltään siksi, että Petsamo oli tarjolla. Niiden olisi pitänyt saada liittyä, koska tahtoivat, mutta sellainenhan ei käynyt Neuvostoliitolle.

Fatwantarkistaja
Fatwantarkistaja
18.1.2021 00:42
Vastaa...  Minä

Kukaan tuskin haluaa rintamaa omalle maaperälleen.

Fatwantarkistaja
Fatwantarkistaja
18.1.2021 00:40
Vastaa...  Kekkis

Suomi oli kuulemma lamassa, eli kusessa. Hyvähän sitä silloin on saunassa ja kännissä vittuilla konkurssisuomalaisille. En tunne yksityiskohtia, mutta varmaan semmoinen tarjous, että osta pois. Ja varmuus on siitä, ettei se saa velkaa niin paljoa.

Kaverin isä osti samalla taktiikalla kaupitellut tilan pilkkahintaan. Tietenkin sitä myytiin rutiköyhälle hiipparille. Vähän käteistä tiskiin ja myyjä menetti muuten aika monta miljoonaa. Takuulla vituttaa vieläkin, ellei ole juonut itteensä hengiltä samasta syystä.

Diktaattori
Diktaattori
16.1.2021 19:41

Samaa mieltä. Kun ne uudet gripenit tulevat, niin invaasio. Ensin hyökätään Ruotsiin niiden omilla leluilla, sitten valloiitetaan viro. Krapulassa. Laivamatkan rasittamana. Tankeilla ajetaan minkä päästään. Kaljatehtaille. Kunnes diesel on loppu. Liian kallista. Entäpä tanska? Tuborgin tehtaat heti haltuun. Kun pihtiliike on tehty, ja motit ovat tosiasia, niin Skandinavia on hallussa. Norja antaa öljyä hyvässä hengessä. Paskat mistään akkupeleistä. Ne hyytyy.. dieselit jyrisemään vain. Ahvenanmaalle mennään niin, että rytisee. Ja kun joku alkaa Suomen ruotsia sönköttämään, niin lyödään oikealla mäntyhalolla nuppiin. Jotta turpa kiinni. Prkl. Laivat lähtee Ruotsiin. Karkoitus. Kuningas on vastassa. Jotta härre gud. Kun kaikista näistä maista ollaan saatu ote, mobilisoiminen alkaa. Mutta on ongelma. Ei siitä mitään tule.nkaikkibovat pahoittaneet mielensä. Sitä paitsi feministit ovat kimpussa. Ja se onkin vasta alkua. Koko homma uhkaa kaatua siihen, että tämä on rasistista. Syytteitä alkaa lentämään. Loppujen lopuksi, ainoat jotka hyökkää Viipuriin, ovat Make ja Pera. Viipurin baariin. Missä kysytään, jossa sanotaan, että mitä tahansa. Kunhan hinnasta sovitaan.

Senkku
Senkku
17.1.2021 01:26
Vastaa...  Diktaattori

Kun 2045 joku historioitsija tutkii tätä ketjua hän tokaisee hämmentyneenä, ”Miten selkeä ja historiallisesti pitävä sekä tarkka ennustus!”

Toisenlainen sotahistoria?
Toisenlainen sotahistoria?
16.1.2021 19:53

”Ryssä” otti Karjalan takaisin, kun täällä meidän puolella ei eräille riittänyt se itsenäinen Suomi, jonka saimme, vaan piti, Hitlerin tuella, lähteä Suursuomea valloittamaan. Uusi raja Uralille, keskelle Venäjän maata!

Suomihan lopulta pakotettiin rauhaan. Ja YK-Liittoutuneiden päätöksellä Karjala sodan jälkeen pakkoluovutettiin takaisin ”Ryssälle”. Meihin ei voinut enää luottaa. Siksi NL sai YK:lta määräyksen pitää meitä silmällä ja puuttua asiaan, jos täällä taas jotkut alkaisivat hyppiä tasajalkaa ja edes kovin sanallisestikaan ampua kohti itää. Sitä oli tuo suomettuminen: kunnioittaa Isoveli Iivanaa ja YK:n päätöksiä.

Voisiko meihin jo vieläkään luottaa? ”Ryssä” ainakin kovin yrittää. Itse kiitän ”Ryssää” sen edelleen suunnattomasta kärsivällisyydestä meitä kohtaan. Viipurissa olen piipahtanut ja, no, se on sen näköinen kuin kommunismin jäljiltä voi olla, vaikkakin nyky-Venäjä onkin todella pistänyt tuulemaan maansa uudelleenrakennustyössä.

Rauhan puolesta.🌹

h44
h44
16.1.2021 21:09

Suomi lupasi ajaa saksalaiset maasta ja niin tekikin. Myös sotakorvaukset maksettiin. Oli siinä Ryssällä ihmettelemistä kun ei saanut Suomea nujerrettua vaikka solutti kotiryssiä, lähetti nootteja ja painosti poliitikkoja. Vielä naama mudassa rähmälläänkin Suomi pyristeli aina irti, piti suhteet hyvinä länteen ja harjoitti ”salaa” armeijaa idästä tulevaa hyökkäystä vastaan. Suu hymyssä, kädet taskussa nyrkissä. Niin Suomessa Ryssään suhtaudutaan ja toki Ryssä tietää että kädet on nyrkissä. Sille riittää ettei Suomi avoimesti v”ttuile.

Minä
Minä
17.1.2021 04:19

Onpa tosiaan toisenlainen sotahistoria – suorastaan toisesta todellisuudesta.

Historiaa tunteva
Historiaa tunteva
16.1.2021 19:55

Niin, Viipurihan oli ennen sotia Suomen toiseksi suurin kaupunki. Isompi kuin Turku ja Tampere yhteensä!

Mutta so what?

Viipuri luovutettiin rauhansopimuksessa Neuvostoliitolle, ja täten se kuuluu nykyisin Venäjälle. Siis ihan samaan tapaan kuin tuhannet muutkin kaupungit ja alueet eri puolilla maailmaa on jonkun sodan jälkeisellä rauhansopimuksella siirretty jonkin toisen valtion alueeseen kuuluvaksi, ja tämä sitten on muodostunut vakiintuneeksi olotilaksi.

Suomella ja suomalaisilla on ihan riittävästi ongelmia tässä nykyisessäkin maailmanmenossa, joten on todella typerää ruveta kaivelemaan auki jotain 1940-luvun aikaisia vanhoja juttuja, jotta saataisiin vielä lisää ongelmia.

Patriootti
Patriootti
16.1.2021 20:23
Vastaa...  Admin Pt-media

Voisit tutustua hieman itsekkin Hölmölän oloihin, etkä kysellä. Pt-mediansivut kaatuisi jos tänne ryysittäs kaikki Suomen nyky viat.

Yhtenä hyvänä esimerkkinä voidaan pitää tätä nykyhallitusta ja 30-40c kaavailtua polttoaineen korotusta jne… ÄÄHH! Miten joku voi vielä kysellä mitä ongelmia Suomessa on… ?

Senkku
Senkku
17.1.2021 01:38
Vastaa...  Admin Pt-media

Vitun ole hoidettu mitään koronaa mitenkään sen kummemmin.

Täällä nyt vaan kulttuuriin ei kuulu se että kaikkia halitaan ja pus pus pussaillaan poskille ja myös asuminen ja oleminen on tilavampaa.

Voihan korona psykoosit taas.

Katsoppa kuolleisuuslukuja ja kuolleiden keski-ikää ihan mistä tahansa 2020 vs. edelliset vuodet. Voi silmät aueta tai sitten ei, jos ei älli riitä.

Fatwantarkistaja
Fatwantarkistaja
18.1.2021 01:22
Vastaa...  Senkku

Paljonko ihmisiä kuolee Suomessa, jos kaikki elävät 100-vuotiaiksi? Jotain 50 000/vuosi? Mikäli ollaan varovaisia muuten tartuntatautien kanssa, ei se 600 varmaan näy minään piikkinä tilastoissa. https://yle.fi/uutiset/3-11731896 Näkyisikö 10 000, kun taudin annettaisin jyllätä? Kyllä varmaan. Laskisiko se keskimääräistä elinikää? Luultavasti. Ennen kuoltiin 35-vuotiaina, ei ongelmaa?

Fatwantarkistaja
Fatwantarkistaja
18.1.2021 01:14
Vastaa...  Admin Pt-media

Alkoholiveroa laskivat, kiitos 2004, ei olisi selvitty muuten. Vaan taas joutuu kiljua ryystämään, ei hyvää.

Drank
Drank
19.1.2021 12:23
Vastaa...  Admin Pt-media

Jotenkin tulee mieleen mitä sanotaan labrarotasta…

Johdon virhe
Johdon virhe
16.1.2021 20:24
Vastaa...  Admin Pt-media

Niin. Ei mitään. Kaikki on hyvin. Jengiä putoilee jäihin. Entistä ministeriä tönitään. Ihmiset ovat shokissa, kun talvi tuli. Joillakin on ongelmia tissien kanssa. Tai perseen. Laineella menee hyvin. Samaan aikaan. Mulqvistit saavat tuomioita, tyyliin 13 v halusi mulkkuani. Hän aloitti. Sanoi Hassan. Ja näitä on paljon. Niin. Mutta onhan meillä kaikki hyvin. Taksi palvelut päin helvettiä. Kun uudistus tehtiin. Tälläistä perus juttuja. Pikkuhiljaa mennään siihen, että vitun väliä enää.

Qroquius Kad
Qroquius Kad
16.1.2021 21:01
Vastaa...  Admin Pt-media

Niinpä, millaisia ongelmat on meillä Suomessa asuvilla suomalaisilla verrattuna muualla asuviin suomalaisiin?
Kuten vaikkapa Ruotsissa asuviin suomalaisiin?

Totta, Suomen ongelmat näyttäytyvät epäilemättä hyvin erilaisilta tuosta näkökulmasta, jota minulla ei ole;
olen syntynyt ja kasvanut Suomessa, enkä ole koskaan asunut muualla.
Siksi Suomi on minulle kotimaa ja isänmaa, jonka ongelmat näyttäytyvät minulle hyvin erilaisina kuin toisenlaisen henkilöhistorian omaaville.

Senkku
Senkku
17.1.2021 01:43
Vastaa...  Admin Pt-media

Siinä on osa totta osa ei,varsinkaan enää. Ja kokonaisuus on aika hauras ja kun sitä nyt valtansa tunnossa kommarit parhaansa mukaan tuhoaa likipitäen kaikkea mitä luettelit niin jos asialle ei tehdä mitään… Niin muutaman vuoden päästä on jo myöhäistä.

Ilmari
Ilmari
17.1.2021 13:06
Vastaa...  Senkku

Kannattaa menneisyydestä muistaa että hyvinvointivaltion luomisen aikaan maassa oli kansanrintamahallitus.

rellinen
rellinen
17.1.2021 19:51
Vastaa...  Ilmari

Kansan arvomaailma ja moraali oli myös sellainen ettei sille mikään sonnan tuputtaminen olisi kelvannutkaan. Siihen aikaan vasemmistonkin piti ottaa kansan mielipide huomioon ja rajoittaa mädätystyötään kansan sietokyvyn mukaiseksi.

Senkku
Senkku
17.1.2021 01:33
Vastaa...  Admin Pt-media

Sellaisia että meillä 35% kansasta jo niin henkisesti vajaita ja avoimen kommareita, että olisivat valmiita joko autioittamaan tai luovuttamaan nykyryssälle kaiken kehä III ulkopuolella olevan ja liittämään Tsadin Saksan neljänteen valtakuntaan.

Jesse
Jesse
17.1.2021 09:14
Vastaa...  Admin Pt-media

Koronavelkaa on otettu 20-30mrd euroa viime vuonna ja saman verran otetaan tänä vuonna, kun rokotukset eivät lähde käyntiin. Sen lisäksi lahjoitetaan EU:n koronapakettiin muutama miljardi euroa. Ongelmia näiden suhteen ei ole juuri nyt mutta joskus tuo velka pitää maksaa. Silloin alkavat ongelmat.
Ainoa keino nykyhallitukselle ”parantaa työllisyyttä” ja saada talouden rattaita pyörimään on katkaista eläkeputki eli ajaa yli 60v työttömät taloudelliseen ahdinkoon.
Ja tuoda porukkaa työvoimapulaa paikkaamaan vankileireiltä yksityisjetillä.
Hyvältä tämä näyttää.

Fatwantarkistaja
Fatwantarkistaja
18.1.2021 01:34
Vastaa...  Jesse

Korona paraneekin ilmastotoimilla. 1/3 ilmastolle ja loput ranskalaiselle pankille, jolla toimiva rokote on holvissaan. Nää elää jossain pimeässä paikassa. Laitettaisiin rokotteen kehitystyöhön vaikkapa roposet, sillai yhteistuumin.

Johdon virhe
Johdon virhe
16.1.2021 19:59

Mutta joo. Vakavasti kirjoittaen, olihan ne katkera paikka. Menettää Viipuri. Itse en sitä niin olisi tajunnut, ennen kuin luin historiaa. No ryssä yllätti. Suomen päämaja oli kuin housut kintuissa. Kaupunkisota oli suurin syy, miksi siitä luovuttiin. Ei ollut kokemusta. Ryssällä oli. Esim Stalingrad. Toki oli paljon muutakin.

rellinen
rellinen
17.1.2021 13:12
Vastaa...  Johdon virhe

Eikös se viipurin puolustus tyssännyt johonkin materiaali ongelmaan? Tyyliin”ammusvaraston avaimet hukassa”. ”Desantti dosentti heittänyt avaimet kaivoon”.

Vesa Mustonen
Vesa Mustonen
21.1.2021 06:34
Vastaa...  Johdon virhe

Sanotaan ettei sen puolustukseen haluttu liikaa satsata, koska tiedettiin, että ryssä sen rauhassa vaatii joka tapauksessa – Talvisodassahan se näin teki, vaikkei saanut vallattua kaupunkia…

Pasi T
Pasi T
16.1.2021 20:34

Mistä tuo tieto vain 33 000 asukkaasta on peräisin ?

Viipuri oli lähes samankokoinen kaupunki kuin Turku,yli 74 000 asukasta:
http://istmat.info/files/uploads/44584/annuaire_statistique_de_finlande_1939.pdf , sivu 43.

Marccu Ban
Marccu Ban
16.1.2021 20:41

Ei kannata. Infran rakentaminen ottaisi varmasti miljardeja. Tsekatkaapa Google Earthilla mille rajan takana näyttää.

h44
h44
16.1.2021 21:25
Vastaa...  Marccu Ban

Infra on sijoitus, rahaa saa nollakorolla. Kunhan on väkeä, työtä ja toimintaa kannattaa rakentaa. Muuten maa kuihtuu, näin on käynyt Karjalassa Ryssän komennossa

Senkku
Senkku
17.1.2021 01:46
Vastaa...  h44

Jos nyt ensin pidettäis nää nykyisetkin kunnossa ja asuttuna sekä väkimäärä ilman matuja edes +-0. Sitten voidaan fantasioida jollain ostosreissuilla Moskovaan.

Last edited 1 month ago by Senkku
rellinen
rellinen
17.1.2021 13:16
Vastaa...  Marccu Ban

Ja maahan satatuhatta desanttia samalla. Ei kiitos. Eiköhän niitä jo ole suomessa liikaakin. Haihtuvat keharivyöryn taakse.

Kalle Tiihonen
Kalle Tiihonen
16.1.2021 21:00

Viipuri ryöstettiin vahvemman väkivallalla.

Kalle Tiihonen
Kalle Tiihonen
16.1.2021 21:02
Vastaa...  Kalle Tiihonen

Koivistolle tarjottiin (Jeltsin) kannasta takaisin, ei kelvannut.

No huva. Mina ajaa suoraan
No huva. Mina ajaa suoraan
16.1.2021 21:25
Vastaa...  Kalle Tiihonen

Ok. Koivistohan olikin se, ns ” sankari ” joka päätti siitä, että somalit ovat se voimavara, joista olemme maksaneet miljoonia. Pelkästään ulosmenevän rahan osalta. Mutta. Olenpa rasisti. Taksi uudistuksen jälkeen. Mussukka tappoi nuoren pojan Espoossa taksia ajaessaan, ajamalla ylinopeutta, sekä väärää kaistaa. Ja tämä nuori poika jälleen kerran oli perhettäni koskeva. Ja kuten olette lukeneet, niin päin vittua menee.

jarski
jarski
14.2.2021 21:22
Vastaa...  Kalle Tiihonen

Eihän sitä taidettu edes ottaa eduskunnan käsiteltäväksi 1990-luvun alussa, kun venäläiset tarjosi/myivät koko menetettyä Kannasta suomalaisille. Tästä on tietääkseni ihan kirjallisia todisteita. Ikävä juttu, mutta Karjalassa ennen sotia asuneet eivät ikinä saaneet nähdä oikeuden toteutuvan.

Vuoreija
Vuoreija
16.1.2021 22:22

Ja tässä video miksi Ruotsi on multikulttuurinen…
https://www.youtube.com/watch?v=x2oKhAb1BxI

Vuoreija
Vuoreija
16.1.2021 22:25

Yllättäen Paska-Paavo taas valikoi mitä saa sanoa ja julkaista, kuten tyypillinen suvakkihuora tekee…
https://www.youtube.com/watch?v=x2oKhAb1BxI

Fatwantarkistaja
Fatwantarkistaja
18.1.2021 01:39
Vastaa...  Admin Pt-media

Jos tuo on sallittu kommentti, mikähän mahtoi olla se ”poistettu”. Vaikka joku työskentelisi huorana, voi olla lainvastaista sanoa se.

Woah
Woah
17.1.2021 03:23

Jo edesmennyt sotaveteraani isäni kävi usein markkinoilla nuorempana Viipurissa äitinsä kanssa. Sitten ryssä tuli ja pakotti evakkoon, pommittivat uuden talon talvisodan kynnyksellä tuhannen päreiksi. Antoi hieman takasin jatkosodassa pikakiväärillään rukajärven suunnalla ja meni kylmäksi ehkä tuhansia iivanoita kun emma laluoi. Viipuri oli kansainvälisempi metropoli kuin esim. Helsinki ja jos olisi pysynyt Suomalaislla, voisi se olla jopa isompi kuin Helsinki tänä päivänä.

Kaik mänt'
Kaik mänt'
17.1.2021 11:22

Viipurissa ei ollut tarpeeksi ruotsia puhuvia joten sen menettäminen sodan seurauksena ei saanut kyyneltä vierimään ja kaupungista ei haluttu tehdä neuvottelukysymystä rauhanehtoja hyväksyttäessä.
Jos kaupunki joskus liitetään suomeen mitä en usko ovat siellä rikkaat bisnes suvut jakamassa tontteja. En viitsi jatkaa enempää kun nousee hermo pintaan jo tästäkin.

11 miinuspeukkua
11 miinuspeukkua
17.1.2021 12:01
Vastaa...  Kaik mänt'

Muistakaamme myös ryssävihaisten suomenruotsalaisten, nk. kagaaliin lähes ainoana suomalaisena kuulunut ministeri ja HS:n omistaja, päätoimittaja Eljas Erkko. Hän teki kaikkensa, jottei rauha Suomen ja NL:n välillä säilyisi. Puuttui Mannerheimin ja Stalinin rauhanneuvotteluihin, että ei käy! Sotaa sen olla pitää!

Ruotsalaiset ovat ajaneet ja ajavat omia valtapyrkimyksiään Suomessa etenkin ryssävihalla, mutta myös muka suomalaisten edun nimissä. Jos sortajista puhutaan, kumpi maa se todellisuudessa on ollut ja edelleen on se meitä jatkuvasti kaikessa käskyttävä?

”Ryssä” mm. ilmoitti meille, eli varoitti 2015, sen rajojen kautta pohjoisessa Norjaan ja sieltä kautta Suomeen fillaroivista matujoukoista. Tätä eivät Huvudstadsbladet johtoiset mediamme ensin ollenkaan kertoneet, mutta kun tieto tästä valtiollisesta kohteliaisuudesta muuta kautta levisi, oli Hyysärinkin se pakko ohimennen mainita. Hyysärin linjahan on edelleen kumarrella Kagaalia, joka EI OLE pohjimmiltaan suomalaisen maamme ja kansamme etuja ajava, vaan Ruotsin vallan ylläpitämistä. Koko hallituksemme ja etenkin terroriministeri Haavisto ovat täysiään Ruotsin talutusnuorassa, sillä Ruotsi haluaa (on aina halunnut) vallata oman maamme ja hävittää täältä kaiken suomalaisen etnisyyden ja kulttuurin. Haistakaa paska!

Mitä taas tulee Venäjään, heillä vaalitaan suomalaiskansojen kulttuureja, on isot, suomalaisugrilaiset kulttuurikeskukset. Venäjä on suomalaisempi kuin Suomi itse.

M. A. Castren, aiheeseen liittyviä linkkejä:
http://www.macastren.fi/linkkeja/index.html

Finnougria:
http://www.finnougoria.ru/ (ja sivuhan kääntyy myös suomeksi…)

Ruotsi taas, pikku sotalapsiimme vedoten, vaati n. 30 000 raiskaajan ja muun kriminaalin ”sotalapsen” turvapaikkaan ottamista, tyhjentäen omia, Tukholman ympäristön nimenomaan kriminaalien vastaanottokeskuksia Tornion kautta meille. Ruotsinlaivathan kieltäytyivät osallistumasta tähän ruotsalaisten humanitääriseen vihatyöhön meitä suomalaisia vastaan.

Mutta näin män Karjala, Petsamo, muutamat saaret…:

”Erkon sota”:
https://puheenvuoro.uusisuomi.fi/richardjarnefelt1/119734-lansisuuntauksen-taustaa-erkon-sota-ryssaviha/

Kagaali:
https://fi.wikipedia.org/wiki/Kagaali

Rauhan puolesta.🌹

rellinen
rellinen
17.1.2021 13:26
Vastaa...  11 miinuspeukkua

Ryssän kommarikerho suomea pilalle paskoo. Kuten myös ruotsia. Nyt on eu:n kauttakin hyvä ripuloida ja painostaa entisiä ryssän alusmaita avaamaan sydämensä ryssänlöyhkän puoleen eli varmistamaan kansallinen itsemurha sitäkin kautta.
Mitä taas suomalais-ugrilaisuuteen venäjällä kuuluu niin kuolemassahan ne ovat siellä. Sen verran tuetaan ko. vähemmistöryhmiä, että sillä saadaan propaganda-materiaalia idiootti/kätyrilaumaansa varten esim. suomen suunnalla, samalla kuitenkin tuki on niin tarkoituksellisen vähäistä, että suomalais-ugrilaisuuden katoaminen on varmaa.

Särmääjä
Särmääjä
17.1.2021 13:30

Viipuri on jo Pähkinäsaaren rauhasta lähtien kuulunu pienelle Ruotsin ja Venäjän moukarin välissä olevalle Suome aluelle ja sen pitäisi kuulua nykyäänkin yhtä luonnollisena ja ikiaikasena osana Suomeen siinä missä Hamina tai Lappeenrantakin. Viipuri on vuoden 1721 rauhassa luovutettu pois Suomesta ja Hamina sekä Lappeenranta 1743 rauhassa, mutta Suomi sai ne takaisin osana isoa Vanhan Suomen aluetta joka liitettiin Suomen suurruhtinaskuntaan 1812. Jos ei muita Karjalan ryteikköjä niin edes nykynen Viipurin piiri Leningradin alueella pitäisi saada takasin Suomelle.

Daavidin poika
Daavidin poika
17.1.2021 17:29

Kuva 2 (P.Y.P:N talo) Tuli noin kuukausi ohjelma Viipurista tv:essä.. Tuo ravintola palatsi on edelleen voimissaan, vetäjänä on ollut useita vuosia joku venäläinen pariskunta.Käsittääkseni palatsissa vietetään nykyään hääjuhlia, ja muita suurempia tapahtumia.

Ilmeisesti Viipuri on (ollut) aikoinaan Suomalaisille oma Suomalainen (Pariisi). Martti Ahtisaari on syntyjään Viipurista. Ahtisaari on aina ollut närkästynyt Viipurin menetyksestä Neuvostoliitolle.

Typerimmän kommentin jonka Ahtisaari on antanut poliittisella rintamallaan on sellainen, että ” Jos Trump voittaa Amerikan presidentti vaalit niin hän anoo poliittista turvapaikkaa Namibiasta” Aika outoa puhetta mieheltä joka on syntynyt Viipurissa, ja Viipuri on lähellä hänen sydäntään.

T
T
18.1.2021 00:27

Karjalan lisäksi myös Petsamo ja Salla pitää saada takaisin. Ennemmin tai myöhemmin.

JNS-Jussi
JNS-Jussi
18.1.2021 09:26

Viipuri oli ennen sotia Suomen toiseksi suurin kaupunki väkimäärässä. Muutama sata asukasta enemmän kuin Tampereella. Helsinki oli suurin, siellä oli n. 300 000 asukasta. Jos Viipuri olisi jäänyt Suomelle, olisi pääkaupunkiseutu pienempi ja Viipurissa 300 000-400 000 asukasta.

Yssäprkl!
Yssäprkl!
18.1.2021 13:33

Kun nk. ”pääministerimme”, sos.dem. Sanna Marin, nyt niin kovin esittää rohkeaa tyttöä ja on jopa ottanut kantaa Venäjän sisäpolitiikkaan, eli ryhtynyt heidän neuvonantajakseen, hänellä tuolla sisulla voisi olla myös kanttia korjata puoluetoverinsa M. Koiviston epäisänmaallinen Karjalan palautuksesta kieltäytyminen. Vai kiinnostaako Marinia nytkin enemmänkin vain ulkomaalaisten oikeudet, kuin suomalaisten? Yksi ukrainalainen?/ venäläinen ja tämän oikeudenkäynti on saanut rouvan tuohtumaan, mutta entäs suomalaisten oikeudet? Viipuri takas, nii!

Tosin on niin, että Venäjän johdolla on muutakin ajateltavaa kuin ottaa huomioon lapsellisen ”pääministerimme” ja esim. paskasissa lenkkareissa kuljeksivan (en ulkoa muista mikä ”ministeri” L. Andersson on olevinaan) hallituksemme edustajan mielipiteitä siitä, kuinka valtiota ja oikeuslaitosta oikein hoidetaan.

Nyt olisikin hieno hetki Venäjän ulkoministeri S. Lavrovin vastavuoroisesti ottaa kantaa myös Venäjän vastaista terrorismia suosivaan ”ulkoministeriimme”, joka juuri eduskuntamme äänin vapautettiin syytteistä! Tässä sitä on syntiä paksummin, kuin jonkun aiheesta pidätetyn Navalnynin oikeudenkäynnissä. Kunhan joutaa, saattaisi tuon hyvin tehdäkin! Voi mikä parku siloin meillä alkaisikaan!

Kirjoitan nuo Suomen ”ministerit” lainausmerkeissä, sillä en ota yhtäkään heistä nk. todesta.

Yssäprkl!
Yssäprkl!
18.1.2021 13:40
Vastaa...  Yssäprkl!

Lisäys: Ei herttinen! Nyt on Haavisto mennyt sekaantumaan asiaan! Olis edes se pitänyt turpansa kiinni! Ojensi kaikki ”aseet” yssälle. Totta hitossa Venäjä reagoi kun terrorisminsuosija Haavisto avaa lärvinsä.

Nyt män vaaralliseks. Noottia odotellessa.

Yssäprkl!
Yssäprkl!
18.1.2021 19:10
Vastaa...  Yssäprkl!

Lähdin etsimään tietoa tästä Navalnyin tapauksesta venäläismedioista ja esim RT-sivustolla selvisi, että Navalnyi on siis ollut tuomittuna isoista kavalluksista ja oli ehdonalaisessa vapaudessa, ei toivuttuaan ties missä saadusta myrkytyksestään palannut ajallaan Saksasta Venäjälle vaan ilm. vain vietteli siellä vapaapäiviään. Nyt hänet on pidätetty 30 päiväksi odottamaan itse oikeudenkäyntiä.

Marin, Haavisto ja Suomen hallitus medioidemme kanssa ovat luoneet mielikuvaa vain mielipidevainosta, eivät sanallakaan, että kyseessä on talousrikollinen joka näkyy tekevän mitä huvittaa. En onnistu saamaan tähän linkkiä, etsikää itse, jos kiinnostaa (esim. media Russia Today).

Eräs
Eräs
18.1.2021 17:58

Vanhaa filmimateriaalia Viipurista on modernisoitu. Hienoa työtä (Viipuri 1930-luvulla – Colorized [DeOldify] [60fps]): https://www.youtube.com/watch?v=ONOPNuXlXm0

Yssäprkl!
Yssäprkl!
18.1.2021 18:29
Vastaa...  Eräs

Huikea video. Joskin tässä oli vuosikymmenet, jolloin Viipuri ehkä näytti nk. huonommaltakin, kaupunkia on myös ahkerasti kunnostettu välinpitämättömän kommunismiajan jäljiltä. Taloja paikkaillaan ja seiniä maalataan, kukkaistutuksia laitetaan… Onhan tuolla paljon korjailtavaa.

Videolla näkee, että suomalaiset ovat köyhyydessäänkin olleet siistejä. Oikein ihmetyttää miten ne on saaneet kiviseiniäkin hakatuksi siihen kuntoon kuin esim. ihan tuon torin laidassa oli, ainakin vielä muutama vuosi sitten. Vieläkö pommitusten jäljiltä? No, kommunismissa leipä oli ehjää seinää tärkeämpää…