Paavon keskiviikkojorina: Tarinaa huivesta, hisseistä ja Mäkkäristä

Ruotsissa ja Suomessa on puhuttu paljon musliminaisten huiveista. Suomessa pohditaan jopa sitä, että sopisiko huivi poliisille.

Suurin perustelu huivin puolesta on se, että uusruotsalaiset tytöt ja naiset voivat itse valita käyttävätkö huivia vai ei. Niin ikään väitetään, että huivi on vain vaatekappale siinä missä pipo. Kuin meikäläisen pipo.

Mutta kun ei ole. Huivista tulee tavallinen vaatekappale vasta silloin, kun ketään ei vangita, murhata tai pahoinpidellä sen takia, että ei käytä huivia. Maailman lähes kaikissa – ei siis kaikissa vaan lähes kaikissa – muutamassa kymmenessä islamilaisessa valtiossa naisilla ei ole mitään mahdollisuuksia valita käyttääkö vaiko eikö käytä huivia. Saudeissa, joissakin Lähi-idän valtioissa, Pakistanissa, Afganistanissa, Somaliassa ja Indonesiassa, muutaman mainitakseni,  naisilla ei yksinkertaisesti ole sellaista vaihtoehtoa, että he voisivat jotenkin simsalabim itse valita olla käyttämättä huivia. Pikkutytöillä tällaista mahdollisuutta on jos mahdollista vieläkin vähemmän.

Riippuen valtiosta niin paljaasta päästä kärsii parhaassa tapauksessa vain alapää. Nainen siis voidaan raiskata rangaistuksena huivittomuudesta. Pahimmillaan pääsee roikkumaan kaulastaan nosturin aisaan tai pää irroitetaan muusta ruumiista. Välimallin kuritus on piiskaaminen, jota erityisesti suositaan Indonesiassa. Indonesiassa nainen siis piiskataan jos huivi ei ole päässä julkisella paikalla.

Kun tällaisia rituaalirangaistuksia suoritetaan julkisesti, näytösluontoisesti, niin jokainen ymmärtää, että yksikään nainen ei uskalla edes ajatella sellaista vaihtoehtoa, että jättäisi huivin kotiin ja lähtisi kylille tukka auki. Nämä naiset eivät edes salaa uskalla ajatella sellaista vaihtoehtoa. Pelkkä ajatuskin saattaa paljastaa ”huivikriittisen” mielipiteen. Se voi näkyä silmistä, paljastua pienestä eleestä. Liian huolettomasta päänheilautuksesta. Sharia-poliisi voi tarttua tähän, ottaa kadulla puhutteluun. Kiltti tyttö ei osaa valehdela ja saattaa tunnustaa itkua tihrustaen, että ajattelin tänään miltä tuntuisi kulkea ilman säkkiä päässä. Jo ajatuksen tasolla huivittomuus voi olla katastrofi.

Näin ollen islamilainen huivi on yksiselitteisesti sorron ja alistuksen, väkivallan ja murhaamisen symboli. Ja jos aikuinen mies ei osaa olla kiihottumatta pikkutytöstä ilman, että tällä on säkki päässä, se on yksiselitteistä lasten seksualisointia.

Osa 2.

Tiedättekö miten valkoinen pottunokka kokee elämän kun ympärillä on tuhansia kummituksen näköisiä hiippareita?

Kerron tämän kokemuksen syvällä rintaäänellä, sillä olen asunut vuosia Tukholmassa ja vuosia niillä alueilla, joissa asuu paljon kolmansista islamilaisista maista tulleita tulijoita. Sinne sijoittuvat kuuluista ongelmalähiöt mm. Rinkeby ja enemmistö ihmisistä on muslimeja.

Valkoinen mies muuttuu ilmaksi. Naisille. Ei sillä, että jokaisen kolmannesta maailmasta tulleen kummituksen pitäisi puhua minulle tai reagoida olemassaolooni, mutta esimerkiksi sellaiset peruslänsimaiset kohteliaisuussäännöt voi unohtaa, kuten että naisille avataan ovi. Kummituksille ovia ei avata. Sillä ne eivät kulje siitä oven avauksesta.

Kun menee kerrostalon alaovesta sisälle ja kohteliaana yritän muka pitää ovea auki samaan aikaan tulleelle kummitukselle, niin kummitus ei tervehdi, ei katso silmiin vaan painaa päänsä maahan eikä mene siitä ovesta sisälle, jota yritän pitää auki. Valkoihoinen pottunokka saattaa herkästi kokea hieman idioottimaista oloa tuossa tilanteessa.

Sama tilanne hississä. Olet menossa ylös tai alas ja hissi pysähtyy välille. Ovi avautuu ja siellä seisoo kummitus. Hän huomaa valkoisen pottunokan hississä. Kummitus mutisee jotain, painaa hissin oven kiinni tulematta hissiin ja ottaa seuraavan hissin tai menee portaita. Valkoinen pottunokkamies ja kummitus eivät mahdu kahdestaan samaan hissiin.

Tilanne on eri jos kummitus on tulossa hissiin miehensä kanssa. Tai kummituksia on tulossa kaksin kappalein. Sen muutaman vuoden kun asuin Rinkebyssä niin  saman rapun kummitukset eivät kertaakaan tervehtineet kohdatessa. Itse ihan vittumaisuuttani tervehdin joka kerta. Pikku kaljassa olin yli-tervehtiväinen. Eivät ne kuitenkaan lämmenneet minulle ja tervehdyksiini.

Sama kaava julkisissa liikennevälineissä kuten metrossa. Jos vieressäsi on metron ainoa vapaa penkki ja vaunuun nousee kummitus on satavarmaa, että hän ei istu viereesi vaan mieluummin seisoo. Istuu sitten vasta  kun muualta vapautuu paikka.

Kummitusta pelottaa ajatus, että ”joku” näkee, ja että siitä seuraa hänelle rangaistus. Valkoinen pottunokkamies voi aiheuttaa kummitukselle suunnatonta vahinkoa. Kummitus ei siis tee ilkeyttään tuota kaikkea vaan se on sisäänrakennettu islamiin. Joten mitäpä nainen muutakaan voi.

 

Osa 3.

Jos haluaa nähdä miten suojasäkki toimii niin voi käydä iltatuimaan vaikkapa Tukholmassa Rissnen McDonaldsissa. Se sijaitsee siinä Rinkebyn kupeessa.

Salissa istuu aina suuret laumat kolmansista maista tulleita nuoria miehiä. Mötäkkä on kaamea. Kuuma kesäpäivä. Saliin astelee kummitus suojasäkissään, ei tapahdu mitään. Touhu jatkuu kuin mitään ei olisi tapahtunut. Kun saliin astelee vähiin puettu blondiino, alkaa kummallinen rituaalileikki.

Siihen asti pöydissä istuneet nuorukaiset, jotka eivät ole tilanneet mitään, vain mölynneet, menevät pariksi sekunniksi hiljaiseksi. Sitten alkaa kuulua maiskutus. Pottunokat tekevät tuota maiskutusääntä äärimäisen harvoin. Kieli laitetaan etu_ylä_hampaiden taakse ja maiskautetaan. Länkkäri saattaa maiskauttaa tällä tavalla hämmästyessään. Kolmansista maista tulleille miehille tuo maiskutus on kuin joku kutsuhuuto. Sylkirauhaset huutavat hoosiannaa kun nuorukaiset yrittävät kilpaa saada suojasäkittömän blondiinon huomion.

Tätä maiskutusta kuulee käytännössä kaikkialla missä vain kulkee blondiino. Yksinkin kulkeva kolmansista maista tullut mies voi päästää valkosipalilta haisevan maiskautuksen kun vastaan kävelee blondiino kesävaatteissa.

Aikamoinen ero siis kummituksen ja blondiinon sisääntulolla. Suojasäkki toimii.

 

Loppupuheenvuoro

Näitä ilmiöitä ei huomaa niin selvästi Suomessa. Ehkä tuon kummitus-ilmiön, mutta miesten maiskutusta ei niinkään. Seurasin keväällä Itäkeskuksessa tapahtumia pitkään enkä havainnut tätä maiskutus-ilmiötä. Se johtuu luultavasti siitä, että ihmiset nyt yksinkertaisesti alkavat noudattamaan kotimaansa tapoja mitä enempi heitä asuu jossain tietyllä alueella asuu. Yksittäiset uussuomalaiset eivät noudata kotimaansa ”yleisiä käytöstapoja” niin selvästi. Mutta kun kolmansien maiden väkimäärä kasvaa enemmistöksi – kuten kuten nyt vaikkapa Rinkebyssä – niin ei ole enää mitään syytä noudattaa ruotsalaiseen kulttuuriin sidonnaisia käytöstapoja. Eivätkä toisen polven nuorukaiset edes tiedä mitään ruotsalaisten tavoista. He syntyvät ja kasvavat somalialaiseen/ arabialaiseen/ etc kulttuuriin ja harvalla on kosketusta sellaiseen asiaan kuin ruotsalainen kulttuuri.


 

Juttu julkaistu ensimmäisen kerran vuosi sitten, mutta sopii tähän päivään hyvin.

Subscribe
Notify of
guest
23 Kommenttia
Vanhimmat
Uusimmat Peukutetuimmat
Inline Feedbacks
View all comments
selfieidiootit facettajat
selfieidiootit facettajat
15.7.2020 17:08

Tuollaista suunnitelevat eivät kyllä ymmärrä tai välitä syistä ja seurauksista yhtään mitään. He toimivat vain tämän hetken fiiliksellä uskoen että toiveet muuttuvat todeksi kun oikein kovaa huutaa tai laulaa.
Onko se jatkuva hyvinvointi mikä tekee läntisen ihmisen lapsellisen tyhmäksi?

Burkha rules
Burkha rules
15.7.2020 18:47

Hämmästyttävän moni kuvittelee edelleen, että tänne tulevat lähi-itäläiset luovat itäaasialaisten kaltaisen vakiokokoisen, rauhanomaisen ja hyödyllisen rinnakkaiskulttuurin.
Mikään väkivaltainen ja ekspansiivinen poliittinen liike ei sellaiseen tietenkään tyydy.

Juha II
Juha II
15.7.2020 17:11

Mistään muusta mediasta ei saa näin valaisevaa ja autenttista kuvausta karvaranteiden ja karvattarien käytöksestä, joka on länsimaalaisittain varsin vastenmielistä.

Turhaantunut
Turhaantunut
15.7.2020 17:41

Tuota ei tajua suomessakaan yksikään suvakki, ja tulos tulee olemaan tämä.

Huppista, jätesäkki unohtu.JPG
Anna-Maria Korhonen
Anna-Maria Korhonen
15.7.2020 19:22

Samaa kohti Suomessakin ollaan menossa. Ennen vuotta 2015 ei juuri hijabeja tai muita rättejä ehkä Itäkeskusta lukuun ottamatta näkynyt juuri muilla kuin somaleilla. Vuosi 2015 merkitsi selvästi käännekohtaa tulijoiden ja kantaväestön välisissä voimasuhteissa. Eli tulijoiden tarvitsee vähemmän sopeutua maan tapoihin. Se, että Rinkebyn kaltaista maiskuttelua ei vielä Itäkeskuksessa olisi havaittavissa kertoo tietysti sen, että tulijoiden ilmaherruus ei ole täydellistä, eivätkä he halua kantaväestön heräävän liian aikaisin Junon hanhien kaakatukseen.

Aappa
Aappa
15.7.2020 20:08

”Uskonnonvapaudesta” puhuminen tässä yhteydessä on kiistattomasti täysin järjetöntä. Silti media, poliitikot, virkamiehet, oikeuslaitos jne. höpöttelevät sellaisesta. Tästä voisi tehdä johtopäätöksen, että ”torilla tavataan” (tilaisuudessa, jossa järjettömyys kitketään).

Terhomatti Hämeenkorpi
Terhomatti Hämeenkorpi
15.7.2020 20:16

Joo, nuo säkkipääkummitukset eivät juuri Turussakaan maisemaa kaunista, saatana!
Joutuessani näkemään niitä käännän katseeni poispäin ja tuhahdan tai räkäisen kohdalla.

Tuumailija
Tuumailija
15.7.2020 20:42

Valtamediahan antaa juuri tuon jyrkemmän kuvan aina esim. Syyriasta ja Iranista, ulisee kuinka ahdingossa siellä naiset ovat ja kuitenkin todellisuudessa näistä maista ei tule näitä ”sorrettuja” naisia vaan sotilaskuntoisia nuoria miehiä (jotka väittävät tulevansa sieltä).
Kun katsoo arjen katukuvaa näissä epädemokraattisissa maissa, niin huomaa kuinka nuoremmat naiset pitävät housuhameita tai vain hyvin väljiä housuja ja huivi on enemmän koriste/ hiusten suoja kuin uskonnollinen merkki, mutta se täyttää kriteerit. Toki näkee näitä jätesäkkejäkin, mutta hyvin usein se on vanhempi nainen ja näin ollen omaksunut tiukemman pukeutumiskoodin.
Artikkelissa mainitut Pakistan ja Indonesia taasen nauttivat ylenpalttisesta kehitysavusta suomen taholta ja asekaupoissa USAn, kumpikin aika totaalisesti teokraattinen diktatuuri.

Kilttimies
Kilttimies
15.7.2020 22:29
Minä
Minä
15.7.2020 23:03

Kummituksen hiljainen vastaus Paavolle: ”Kyllä minä käytän huivia vapaaehtoisesti. Peitän pääni huivilla, jotta en menettäisi sitä”.

Valtsu
Valtsu
16.7.2020 02:04

Haagan puukottajan (Kuvassa isin kanssa) yksi motiiveista oli huivin vapaaehtoinen käyttämättömyys. Ja tämä rasmusten ja silakoiden myötävaikutuksella maassa, jossa vietetään Minna Canthin päivää.

Mutta hyvinhän se sopii huivi intersektionaaliseen feminismiin, kun tahtotila on oikea

c8689010.jpg
sota on rauhaa
sota on rauhaa
16.7.2020 07:19
Vastaa...  Valtsu

Naisten asema on sitä huonompi mitä enemmän yhteiskunnassa on naiseuden ja islamin intersektiossa olevia ihmisparkoja.

Morty
Morty
16.7.2020 04:17

Tuon olen huomannut minäkin, että kaapunaiset eivät uskalla kulkea ovesta jos länsimainen mies sen avaa. Tai oman kokemukseni mukaan se koskee hedelmällisessä iässä olevia naisia. Vanhat mummot kaavuissa eivät yleensä pelkää, vaan astuvat reippaasti ovesta, ja saattavat kiittääkin. Jopa katsomalla silmiin.

Meillä asui ennen samassa portaassa somaliperhe. Ja perhe ei siis tarkoita sitä miten suomalainen ymmärtää sanan perhe, vaan miten suomalainen ymmärtää sanan suku. Eli siinä oli yksi vanha mummo, 40 – 50 vuotias mies (luultavasti mummon poika), 20 – 30 vuotias mies, valtava lauma aikuisia kaapunaisia ikähaarukassa 20 – 30, 4 – 6 poikaa (tarkka lukumäärä ei ikinä selvinnyt) ja kaksi pikkutyttöä. Kaikki samassa asunnossa. Enemmän väkeä mitä keskimäärin saapuu suomalaisen vanhuksen hautajaisiin.

Kukaan muu naisoletetuista ei uskaltanut sanoa sanaakaan minulle, paitsi mummo sekä pikkutytöt. Tytöt olivat alle 10-vuotiaita. Heillä ei vielä ollut kaapua, mutta huivi oli.

Oli huvittavaa huomata reaktio kun pidin ovea auki. Hedelmällisessä iässä olevat naiset pyshtyivät, ottivat taka-askelia, eivätkä uskaltaneet kulkea ovesta. Kaavusta huolimatta ahdistuksen pystyi lukemaan heidän kasvoistaan.

Paitsi jos mummo oli mukana. Silloin kävi niin että nuoremmat naiset pysähtyivät, mummo käveli heidän takaansa ja tuli ovesta, katsoi minua ja sanoi naurahtaen: ”kiitos, kiitos”, ja muut kaavut kulkivat tiiviissä jonossa mummon perässä ulos, sanomatta mitään tai edes katsomatta minuun päin.

Pikkulikat olivat molemmat aivan häiriintyneitä. Rääkyivät solvauksia kurkku suorana. Sekin on yleistä muslimitytöille, tyttölapsille. Ne lapset ovat vanhempiensa seurassa jatkuvassa kontrollissa. Heiltä odotetaan täydellistä kuuliaisuutta ja täydellisen hillittyä käytöstä. Sen takia kun he ovat ilman vanhempiaan, kaikki pidikkeet katoavat. Tytöt käyttäytyvät paljon huonommin kuin pojat. Saattavat esim. seurata suomalaisia naisia ja rääkyä: ”täällä haisee v*ttu”. Vaikka sata kertaa peräkkäin.

Toisaalta ne voivat myös olla erittäin hyvää pataa suomalaisten naisten kanssa. Meidän pihalla esim. eräs suomalainen äiti jolla oli samanikäisiä tyttöjä, oli noille tytöille selvästi jonkinlainen varaäiti, joka leikitti tyttöjä pihalla, mitä en nähnyt yhdenkään kaapunaisen tekevän. Ei ikinä edes selvinnyt kuka naisista oli tyttöjen äiti.

Ne tytöt pelkäsivät minua aivan valtavasti. Toisaalta he soittivat suuta, mutta jos kohtasimme täysin kahdestaan pihalla, niin tyttö saattoi vapista ja täristä pelosta, mutta rääkäistä perään solvauksia kun välimatkaa oli kertynyt yli 50 metriä.

Ja perhekoosta johtuen huoneiston avaimia ei riittänyt kuin aikuisille, joten penskat jättivät talonyhtiön sääntöjen vastaisesti ulko-oven aina niin, ettei se mennyt lukkoon. Ja pikkulikat rääkyivät minulle jos annoin oven mennä lukkoon kulkiessani siitä, mikä on juuri se mitä säännöt edellyttävät. Ja minä annoin sen mennä lukkoon. Joka kerta. Jos ei muuten, niin sen takia että se harmitti niitä vintiöitä.

Nykyään availen usein ovia kaapunaisille, ihan vain sen reaktion takia. Minusta on hyvä nimenomaan että nuokin joutuvat kokemaan epämukavuutta kun kulttuurit leikkaavat.

nollatoleranssi
nollatoleranssi
16.7.2020 07:48
Vastaa...  Morty

Tuollaiset alistajien mikropopulaatiot ovat kuin vapaaseen läntiseen yhteiskuntaan kohdistettuja demografisia myrkkypistoksia (toisin kuin itäaasialaiset suvut ja perheet).

Puolueeton
Puolueeton
16.7.2020 06:43

Somaleita tuli Suomeen 1990 luvulla. Ovat ollet Suomessa nyt 30 vuotta ja ovat säilyttäneet suurimmaksi osaksi oman kulttuurinsa aivan kuin suurin osa romaneista, jotka ova asuneet Suomessa 500 vuotta ja joita on 10-20 tuhatta.
Paljon toisistaan poikkeavat kulttuurit eivät kotiudu, sulaudu paikalliseen väestöön. Suuret kulttuurierot aiheuttavat ongelmia, elleivät saa riittävää tukea asumiselleen vierassa kulttuurissa. Todennäköistä on, ettei islamilainen kulttuuri ja afrikkalainen kulttuuri sopeudu hyvinlänsimaiseen elämän. USA on tästä hyvä esimerkki, jossa tosin kulttuurien sekoittuminen alkoi täysin väärällä tavalla, afrikkalisten orjuudella. Yksittäisten ihmisten sopeutuminen voi toimia hyvin, jos tulija hylkää oman kulttuurinsa eiryisominaisuuksia, esimerkiksi pukeutumiskulttuurin ja uskonnon.

nollatoleranssi
nollatoleranssi
16.7.2020 07:58
Vastaa...  Puolueeton

Ongelma olisi paljon pienempi jos kaikki raha tulisikin sieltä Taikaseinästä. Kulttuurihankaluuksien lisäksi kehitysmaalaisten lisääntyminen kasvattaa erityisesti taloushankaluuksia. Katuryöstöjen määrä räjähtää kasvuun sitten kun Taikaseinä menee umpeen.
Soppa kiehuu yli ja pauke alkaa.

Anonyymi
Anonyymi
16.7.2020 11:49
Vastaa...  Puolueeton

Kyllä USA:ssa kulttuurien sekoittuminen alkoi siitä, että valkoinen mies vei heidän maansa. Nyt siellä vain black lives matter. Kummallista, kun rotuja on vaikka kuinka ja paljon, mutta vain mustat valittavat rasismista. Monet muut ovat pärjänneet paremmin, koska ovat HALUNNEET, opiskelleet ja tehneet työtä. Afrikassa edelleen lorvitaan ja odotetaan avustustuksia maailmalta.

Klarsyn
Klarsyn
16.7.2020 07:39

Naisten alistaminen käyttämään huivia tai peittävää burkaa on naisiin kohdistuvaa vallankäyttöä, näytetään mikä on naisen paikka.

YLE kertoi tänään, että Turkki aikoo irrottautua EU:n naisiin kohdistuvan väkivallan ja perheväkivallan ehkäisemiseen tähtäävästä sopimuksesta (Istanbulin sopimus) siksi, että siinä on mainittu homoseksuaalisuus. Mieluummin varmaan toteutetaan shariaa ja sharian antamalla oikeudella hakataan naisesta pois nenäkkyys ja vastarinta. Hyvä on myös pukeutua peittävästi, ettei mustelmat ja ruhjevammat näy.

Islam on myös vääräuskoisten nöyryyttämistä ja mikäs sen helpompi tapa kuin ylläpitää länsimaalaisille vastenmielisiä tapoja, ja pakottaa heidät hyväksymään ne. Huivi osoittaa muka säädyllisyyttä, asettaa musliminaisen hyveellisemmäksi kuin länsimainen sisarensa. Kaavun alaisesta säädyttömyydestä vaietaan. Kuvottavin seuraus on islamin ikäänkuin hyväksymä lupa hyväksikäyttää vääräuskoisia huivittomia tyttöjä ja naisia. Eivät muslimien grooming-jengit omiaan kaduilla raiskaa.

Turhaantunut
Turhaantunut
16.7.2020 10:51
Vastaa...  Klarsyn

Jos joku kertoo satuja maltillisista muslimeista, hän on valmis hourulaan.
Kaikki muslimit on samaa saastaa.

https://www.perustalehti.fi/2015/11/mita-tekemista-islamilla-on-islamin-kanssa/

Asiakas
Asiakas
16.7.2020 11:46

Eräässä citymarketissa oli tämmöinen puoliksi kummitus laittamassa tavaroita hyllyyn. Ei tervehtinyt takaisin kuten muut myyjät kaupassa, vaan käänsi minulle selkänsä kun erehdyin tervehtimään. Muutama päivä myöhemmin sama homma, tällä kertaa tosin näytti siltä että yritti piiloutua pakastearkkuun kun tulin liian läheltä vissiin tavaroita hakemaan ostoskärryyn. Tuollainen reaktio sai minut lopulta suuttumaan niin, että laitoin kyseiselle citymarketille ja koko K-ketjulle palautetta, että asiakkaana koen sen todella nöyryyttävänä kun myyjä ei vastaa tervehdittäessä/puhuttaessa. Myös huivipäisen myyjän käyttäytyminen (painoi päänsä alas jokaisen mies asiakkaan kohdalla ja/tai käänsi selkänsä) on asiakkaan näkökulmasta erittäin törkeää ja asiakasta halveksuvaa. Mitään vastausta palautteisiin en koskaan saanut, pelkäsivät varmaan että nousee joku rasismikohu, mikäli asiaan ottavat kantaa. Ei mennyt kuitenkaan kuin vain pari viikkoa ja myyjää ei enää ole sen jälkeen näkynyt.

Morty
Morty
16.7.2020 18:49
Vastaa...  Asiakas

Juuri noin pitää tehdä. Jos mamut eivät sopeudu meidän työkulttuuriimme, niin valitetaan siitä. Tehdään ongelma näkyväksi. Meidän ei pidä yhtään taipua siitä mitä täällä pidetään yleisesti hyväksyttävänä. Meidän ei pidä ymmärtää maahanmuuttajien huonoa käytöstä tai alisuoriutumista työssä heidän uskontonsa tai tapojensa vuoksi.

Monikulttuurista aiheutuvien ristiriitatilanteiden pitää tuntua kaikilla osapuolilla eikä niin, että valkonaama on se joka joustaa ja sopeutuu, ja kärsii yksinään. Ei, kaapuväen pitää joutua kohtaamaan se konflikti kun hänen tapansa ja suomalainen työkulttuuri osuvat toisiinsa. Ja työnantajan pitää joutua kohtaamaan se konflikti, kerta toisensa jälkeen.

Muuten mikään ei muutu, vaan suomalaiset vain sopeutuvat ja tyytyvät huonompaan palveluun, ja saa palkaksi kuunnella kun työnantaja kehuu A-Studiossa miten hyviä työntekijöitä mamut ovat. Ei, kaikkien pitää saada osansa monikulttuurista.

En tarkoita että pitäisi ryhtyä ottamaan mamu-työntekijöitä simätikuksi, vaan ainoastaan vaatia samoja standardeja kaikilta. En yllytä kiusaamaan mamuja, vaan ainoastaan vaatimaan mamuilta samaa mitä vaaditaan suomalaisiltakin.

Turhaantunut
Turhaantunut
16.7.2020 19:03
Vastaa...  Morty

Ite olen ottanut sen asenteen että en väistä ketään jos ne sattuu olemaan romaneita tai läpsyjä, muutama on jo lentänyt perseelleen ja kyllä on tullut nähtyä että sen jälkeen noilla tulee kyllä varomista liikkeisiinsä.
Ikinä ei pidä noita väistää sillä se tarkoittaa alistumista ja seuraavalla kerralla tilanne on vieläkin pahempi.